گردشگری اسپانیا در سایه شوم کرونا

کشور اسپانیا که همواره از آن با عنوان دومین کشور گردشگرپذیر دنیا یاد می‌شود، با شیوع کرونا شاهد افت چشمگیری در میزان جذب گردشگر و عواید حاصل از آن بوده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، تا پیش از شیوع کرونا، یعنی در سال ۲۰۱۹، اسپانیا موفق شده بود بین ما‌ه‌های ژوئن و اوت نزدیک به ۲۹ میلیون گردشگر را، از سراسر دنیا جذب کند که این کشور را پس از فرانسه در رتبه دوم گردشگری دنیا قرار می‌داد. اما امسال با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های سفر که ناشی از بحران سلامتی کووید ۱۹ بوده‌اند، بخش گردشگری اسپانیا که سهم مهمی در اقتصاد این کشور داشته و بیش از ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داده، به مشکلات زیادی برخورده است.

بر اساس جدیدترین داده‌های منتشرشده توسط مؤسسه ملی آمار اسپانیا در مورد وضعیت گردشگری این کشور، در سال ۲۰۲۰ و در یک دوره مشابه در سال ۲۰۱۹، یعنی از ماه ژوئن تا اوت، فقط کمی بیشتر از پنج میلیون گردشگر به اسپانیا سفر کرده‌اند. این یعنی رقم گردشگران ورودی اسپانیا نسبت به سال گذشته ۲۳میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش داشته است (کاهشی برابر با تعداد کل گردشگرانی که تا پیش از شیوع کرونا سالانه به کشور پرتغال سفر می‌کردند).

به این ترتیب، درآمد حاصل از بخش گردشگری برای اسپانیا بین ماه‌های ژوئن و اوت ۲۸ میلیون و ۸۰۰ میلیون پوند کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۹، گردشگران خارجی ۳۳ میلیارد و ۳۳۱ میلیون یورو هزینه کردند که این رقم در سال ۲۰۲۰  تنها ۵میلیارد و ۳۹ میلیون پوند بوده است. پس می‌توان گفت حجم مبادلات مالی بخش گردشگری در اسپانیا در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۸۵ درصدی مواجه بوده است.

البته این کاهش تنها در اسپانیا نبوده است و در تابستان امسال سایر کشورهای شمال اروپا (سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند)، بریتانیا و آلمان نیز به ترتیب با کاهشی ۹۰,۸، ۹۰، ۸۵، و ۷۸.۷ درصدی مواجه بوده‌اند.

ماه اوت یکی از مهم‌ترین ماه‌های گردشگری برای اسپانیا به‌شمار می‌رود و در ماه اوت سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ میلیون گردشگر قدم به خاک این کشور گذاشتند، اما رقم امسال برای ماه اوت با کاهشی ۷۶ درصدی به رقم ۲,۵ میلیون نفر رسیده که همین امر عواید گردشگری اسپانیا در ماه اوت را با کاهش ۷۹ درصدی مواجه کرده است. درآمد گردشگری ماه اوت سال ۲۰۱۹ برای اسپانیا ۱۱ میلیارد و ۷۶۵ میلیون یورو بوده است که امسال به ۲میلیارد و ۴۵۷ میلیون  پورو کاهش پیدا کرده است.

نظر شما