شناسهٔ خبر: 43542088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

ناامیدی، از پیامدهای توهین به جای انتقاد

فاصله بین انتقاد و توهین و تخریب برای بسیاری از مردم و شخصیت های مهم کشوری ناشناخته مانده و این عدم آگاهی پیامدهایی مثل ناامیدی و سلب اعتماد اجتماعی را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، نقد و انتقاد به عنوان یکی از جلوه های مهم پیشرفت در زندگی فردی و اجتماعی مطرح بوده و میزان نقدپذیری را مصداقی از پختگی و درک فرد به شمار آورده اند.

 

کسانی که نقد می کنند همواره به دنبال اصلاح هستند و از زاویه شخصی و بر مبنای نگاه فردی به مشکلات نمی نگرند بلکه آن ها با بررسی جامع و نظرسنجی کارشناسی موضوع نقد خود را در شرایط خاص خود و به نحوه ای برای سازندگی مطرح می کنند و در این مسیر افراد نقد پذیر با سینه ای گشاده و با نگاهی مسالمت آمیز از انتقادات استقبال کرده و این موضوعات را زمینه ساز پیشرفت جامعه می دانند.

 

اثر و نتیجه نقد و انتقاد برای افراد خردمند و دلسوز واقعی مشخص و برای افراد مورد نقد نیز روشن است اما در این میان افرادی بر دو اصل بی دقتی و نا آگاهانه یا از روی غرض ورزی به حای انتقاد، تخریب و یا توهین می کنند که این بار موضوع نه تنها سازنده نیست بلکه برای نقدشونده و نقد کننده مخرب و آسیب ساز است و جامعه تحت شعاع آن قرار می گیرد و اطرافیان به سبب این اتفاق ناامید، بی اعتماد و یا دچار سردرگمی می شوند.

 

افرادی که با بی اطلاعی و عدم آگاهی از نحوه نقد و چگونگی بیان نظر مخالف خود وارد چنین عرصه ای می شوند خسارت می زنند که به آن ها توصیه می کنیم مهارت های لازم این حوزه را بیاموزند و اما خطاب به افراد غرض ورز و سلیقه ای نیز باید بگوییم روزگار از این نیت آن ها آگاه خواهد شد و تاریخ نسبت به آن قضاوت خواهد کرد.

 

توهین و تخریب به بهانه نقد این روزها کشور ما را دچار مشکلاتی کرده که مسئولان به جای همدلی به دنبال جبران شکست های سیاسی خود با اینگونه رفتار ها هستند که البته اسم آن را نقد گذاشته اند ولی باطن آن تخریب است و برخی در سایه دلسوزی و با پیروری از اصول دینی و ولایی دست به چنین اقداماتی می زنند که مبانی اسلامی و ارزش های انقلابی چنین حرکت هایی را محکوم می کند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی توهین و رفتارهایی مثل توهین به رئیس جمهور توسط برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را حرام اعلام کردند و این موضوع باید مورد توجه و سرلوحه افراد ولایت مدار، روحانیون، صاحبان پست و مقام و شخصیت های بزرگ باشد.

 

*رعایت ادب در نقد لازم است

 

استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان گفت: در انتقاد مولفه ادب و احترام در اثرگذاری آن لازم و از شرایط نقد محسوب می شود.

 

«سید ابراهیم میر شاه جعفری» با بیان اینکه موضوع انتقادگری یک مهارت بسیار مهم و مبتنی بر فرهنگ و ارزش های خاص خود است، افزود: برای ترویج فرهنگ نقد و انتقاد در جامعه باید فعالیت های فرهنگی و زیربنایی انجام شود تا اینکه افراد نحوه نقد را بیاموزند و از طرفی نیز نقدپذیر هم بشوند.

 

وی ادامه داد: نقد توام با توهین اثرگذار نبوده و موجب اختلاف و موضع گیری از سوی طرف مقابل نیز می شود و ناهنجاری هایی مثل ناامیدی و سلب اعتماد عمومی را نیز به همراه خواهد داشت.

 

این استاد دانشگاه بر افزایش آستانه تحمل برای پذیرش انتقادات را نیز مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: صبر و بردباری و تحمل دغدغه های جامعه برای ایجاد امیدواری و رشد و تعالی کشور لازم است و فاصله های بین مردم و مسئولان را کم می کند.

 

*توهین و تهمت به دور از اخلاق است

 

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: توهین و تهمت با عنوان انتقاد به دور از اخلاق و شان و جایگاه نظام اسلامی است.

 

حجت الاسلام «احمد سالک» با اشاره به اینکه نقد و انتقاد برای پیشرفت کشور لازم است، تصریح کرد: مسئولان باید نقد پذیر باشند و در روش ها و اقداماتی که مورد نقد قرار می گیرند بررسی داشته و فعالیت های خود را اصلاح کنند.

 

وی ادامه داد: مردم و مسئولان حق نقد به عملکرد و اقدامات نهادها و دستگاه های مختلف را دارند اما نباید این موضوع با توهین و تخریب همراه باشد بلکه باید بر اساس نظریه کارشناسی و منطقی بیان شود تا کارگشا نیز واقع شود و مسئولان نیز نقدپذیر باشند.

 

فعال سیاسی و اجتماعی حفظ حرمت ها و حریم های کشور را مهم بیان کرد و گفت: توهین و تخریب چهره نظام و کشور را در عرصه های بین المللی تخریب و مورد خدشه قرار می دهد که این رفتارها را در بسیاری از کشورها می بینیم و همانطور که نقطه ضعفی برای آن ها در تاریخ می شود تکرار و انجام این چنین رفتارهایی برای کشور ما نیز یک جنبه منفی محسوب خواهد شد.

پایان پیام/128

نظر شما