شناسهٔ خبر: 43540624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

درحال حاضر مهم‌ترین عامل ابتلا به کرونا ارتباط با فرد مبتلاست

آرزو یارکه سلخوری

دبیر ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مهم‌ترین عامل ابتلا به کرونا در حال حاضر ارتباط با فرد مبتلا به کرونا است بنابراین قرنطینه در این حوزه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، همچنین زنان خانه‌دار بیشترین افرادی هستند که مبتلا به کرونا هستند

صاحب‌خبر -

علی فخار سلیمانی در جلسه ستاد کرونا که امروز ۳ آبان در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: ما در استان قزوین با افزایش شیوع کرونا روبه‌رو هستیم و در حال حاضر ۴۲۴ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، یک هفته است که تعداد بیماران از ۳۰۰ گذشته و وارد کانال چهارصدتایی شده است.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۴ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند، همچنین ۴۲ بیمار بدحال در استان قزوین داریم که نسبت به گذشته افزایش داشته است، روز گذشته نیز پنج فرد مبتلابه کرونا در قزوین فوت کردند و میزان فوتی‌های کرونا به ۷۷۱ نفر رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی از وضعیت قزوین در ماهای اسفند و فروردین بدتر است، ما در حال حاضر بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ تخت برای مبتلایان به کرونا در نظر گرفته‌ایم اما امیدواریم که به شرایط عادی برگردیم وضعیت استان بهتر شود.

وی تأکید کرد: ما در خرداد در چند روز بدون فوتی بودیم اما در حال حاضر تعداد فوتی‌های روزانه دورقمی شده و اغلب بیش از ۷ نفر قزوینی در روز فوت می‌کنند، بیماران بدحال که به ونتیلاتور متصل هستند نیز در حال افزایش است.

فخار سلیمانی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد هرم سنی فوت شدگان در سن بالای ۶۰ سال است، بنابراین باید به دنبال اجرای قرنطینه معکوس باشیم و به سالمندان اجازه ندهیم که از خانه خارج شوند تا روند ابتلا به کرونا کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین عامل ابتلا به کرونا در حال حاضر ارتباط با فرد مبتلا به کرونا است بنابراین قرنطینه در این حوزه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، همچنین زنان خانه‌دار بیشترین افرادی هستند که مبتلا به کرونا هستند و کمترین میزان آلودگی مربوط به نیروهای انتظامی و نظامی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: میزان ابتلای زنان و مردان در قزوین برابر است، همچنین منطقه‌ای که بالاترین میزان ابتلا در قزوین را دارد «مینودر» است.

محدودیت‌های قرنطینه‌ای افزایش پیدا کند

پیمان نامدار نیز در ادامه این جلسه گفت: مشارکت آگاهانه مردم و تعامل بین دستگاه‌ها می‌تواند در کاهش شیوع کرونا به ما کمک کند. در حال حاضر مشکلات مالی داریم و تست PCR کرونا هزینه بالایی دارد در حالی که هنوز نتوانستیم با بیمه‌ها قرارداد ببندیم، اما سیاست اصلی ما تهیه کیت کرونا و اجرای تست هدفمند است اما لازمه این امر ایجاد محدودیت هدفمند برای بیماران در دوران قرنطینه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: اگر ما تست کرونا را بگیریم اما بعد از آن قرنطینه وجود نداشته باشد در واقع منابع را اتلاف کرده‌ایم، در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰۰ نفر برای انجام آزمایش به مرکز شهید بلندیان مراجعه می‌کند همچنین مراکز سینا، پاکروان، مرکز مرصاد و تبریز و در آینده نزدیک درمانگاه فرهنگیان تست‌های غربالگری کرونا را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه می‌تواند به ما کمک کند افزایش محدودیت‌های قرنطینه‌ای است، محدودیت‌های سه هفته گذشته تأثیر چندانی در فرایند کاهش شیوع کرونا نداشت و شاهد افزایش شیوع کرونا بودیم، محدودیت‌ها باید با نظر متخصصان صورت بگیرد و سبک زندگی جدیدی باید طراحی کنیم.

نامدار عنوان کرد: دورکاری برخی از کارکنان، آموزش مجازی، نوبت دهی و خدمات‌دهی الکترونیکی در دستگاه‌های خدمت رسان، لغو برگزاری هرگونه مجلس غیرضروری، لغو برگزاری مراسم‌های عروسی و ختم باید مورد توجه قرار بگیرد، حضور ۶ نفر در خانه و حضور ۱۰ نفر با ماسک در محوطه بیرون از خانه حداکثر تعدادی است که می‌توانند کنار هم باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته و همکاری بیمارستان‌های خصوصی، ارتش و تأمین اجتماعی، امروز سوم آبان ماه ما حتی یک بیمار در صف ICU نداشتیم یعنی بیماران در بیمارستان‌های مختلف پذیرش شدند، بیمارستان ولایت نیز ICU خودرو را در اختیار مبتلایان به کرونا قرار داده است، همچنین در حال حاضر ۹ بیمار در بخش ICU بیمارستان رحیمیان بستری هستند.

وی تأکید کرد: تخت‌های ویژه ما ۹۵ تخت است که در تلاش هستیم این میزان را به ۱۵۷ تخت برسانیم، در این میان باید ارگان‌های مختلف با ما همکاری کنند، همچنین از مخابرات می‌خواهیم که در ارسال پیام با ما همکاری کند.

نامدار بیان کرد: در بیمارستان امیرالمؤمنین امکان فعالیت‌های سی‌تی‌اسکن آماده شده است و می‌تواند بار زیادی از استان را بر دوش بگیرد و صرفاً نیاز به یک MPS دارد، اگر استان می‌تواند این دستگاه را با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان تأمین کند تا دانشگاه در آینده این مبلغ را از محل اعتبارات پرداخت کند.

انتهای پیام

نظر شما