شناسهٔ خبر: 43539543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زرپوش شدن ۲۲۵۰ هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی با کشت کلزا

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سال زراعی امسال 2 هزار و ۲۵۰هکتار از مزارع استان زیرکشت دانه روغنی کلزا رفته است.

صاحب‌خبر -

 رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: ۱۲ تن بذر یارانه دار کلزا از ارقام مختلف هیبرید وارداتی، هیبرید داخلی، بین کلزاکاران استان توزیع شده‌ است.

وی با اشاره به کودهای پاییزه توزیع شده بین کشاورزان برای محصول کلزا، تصریح کرد: در این راستا یک‌هزار و ۵۰ تن انواع کودهای ریز مغذی پاییزه اعم از فسفاته، اوره و ماکرو کامل بین کلزاکاران استان توزیع شده‌است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در این راستا بیش از ۶۰ دستگاه ریزکارنده کلزا و سایر دستگاه‌های ردیف کار کشت گندم آماده سازی و در مزارع به کارگیری شده‌است، افزود: این دستگاه‌ها به منظور رعایت تراکم کشت و استفاده بهینه از مقدار مصرف بذور تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده ‌است.

جلیلی با بیان اینکه سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا طی امسال در سطح ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان است، یادآور شد: در این زمینه با ۴۳۸ بهره بردار عقد قرارداد شده‌است.

وی بیان کرد: به ترتیب شهرهای نقده، بوکان، پلدشت، میاندوآب، شاهین دژ و پیرانشهر بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: توسعه و ترویج کشت کلزا در مزارع کشاورزی استان علاوه بر سودآور بودن، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش آفات و علف‌های هرز و کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن نباتی ،می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

جلیلی ادامه داد: رعایت تاریخ زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن دارد، کشت دانه روغنی کلزا از دهم شهریور ماه در استان آغاز و تا دهم مهرماه امسال ادامه داشت. 

این مقام مسوول از جمله چالش‌ها و مشکلات کلزاکاران استان را عدم اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی کلزا توسط شورای اقتصاد، وجود محصولات رقیب با سودآوری بیشتر از جمله آفتابگردان و کدو آجیلی، پیاز ،سیر و غیره، عدم تامین آب در اراضی پایاب سدها و افزایش قیمت نهاده ها و محدودیت تاریخ کشت عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در راستای بهبود کیفیت و مصرف بهینه آب در مزارع کلزای استان، در سال زراعی جاری ۳ طرح، بهبود تغذیه مزارع، کشت نشایی و آبیاری میکرو در مزارع شهرستان‌های نقده و میاندوآب اجرا می‌شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته ۳ هزار و ۶۸۶ هکتار از اراضی استان به محصول کلزا اختصاص یافت که از سطح ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار اراضی قابل برداشت، در حدود ۵ هزار و ۴۵۴ تن دانه روغنی توسط مراکز خرید دولتی خریداری و تحویل کارخانجات روغن کشی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما