شناسهٔ خبر: 43533847 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهید فتحی شقاقی؛ جان عزیزی که بر سر جهاد گذاشته شد

تهران - ایرنا - فتحی شقاقی دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین در سال ۱۹۵۱ در غزه به دنیا آمد . او پس از عمری مجاهدت در راه آرمان های مردم فلسطین و تحمل سالها رنج اسارت در زندان های رژیم صهیونیستی، هنگامی که فقط ۴۴ سال سن داشت به دستور سران رژیم صهیونیستی و در سال ۱۹۹۵ طی یک عملیات نظامی که توسط موساد سازماندهی شده بود به دست جوخه های ترور سازمان یافته دولتی به شهادت رسید. حالا این روزها بیست و پنجمین سالروز شهادت این مجاهد فی سبیل الله است.

صاحب‌خبر -

سه‌ سال‌ پس‌ از شکست‌ ۱۹۴۸ اعراب‌ در برابر رژیم‌ صهیونیستی، در سال‌ ۱۹۵۱ میلادی ‌، در اردوگاه‌ رفح‌ واقع‌ در نوار غزه‌، نوزادی‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود که‌ خانواده فقیر و متدیّن‌ وی‌، او را «فتحی‌ ابراهیم‌» نام‌ نهادند. پدرش‌ یک‌ کارگر بود که‌ در عین‌ حال‌ امام‌ جماعت‌ دهکده‌ «زرنوقه‌» نزدیک‌ «یافا» نیز به‌ شمار می‌آمد. خانواده‌اش‌ در سال‌ ۱۹۴۸ آواره‌ شد و به‌ نوار غزه‌ مهاجرت‌ کرد.

فتحی شقاقی تحصیلات خود را در رشته ریاضیات در دانشگاه بیرزیت انجام داد و پس از آن رشته پزشکی را در مصر به پایان رساند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او کتاب مشهور خود را به نام «خمینی (ره ) راه حل و آلترناتیو اسلامی» نوشت.

در سال ۱۹۸۱ از مصر به فلسطین بازگشت. در سال ۱۹۸۳ به مدت ۱۱ ماه در غزه زندانی شد و در سال ۱۹۸۶ نیز یک بار دیگر به دلیل ارتباطش با فعالیت‌های نظامی به چهار سال زندان قطعی و ۵ سال زندان تعلیقی محکوم شد.

اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل پس از انجام عملیات گروه حماس در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۵ در منطقه بیت لید که به کشته و مجروح شدن ۱۳۰ صهیونیست منجر شد، دستور ترور فتحی شقاقی را صادر کرد.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی از ترور شهید فتحی شقاقی چنین گزارش می دهد ؛ فتحی شقاقی یکی از فرماندهان بی‌نظیر و «کاریزما» محسوب می شد تنها شاهد عینی اجرای ترور شقاقی که هنوز زنده است، یک زن است و تنها چند سانتیمتر با مأمور موساد در زمان ترور فاصله داشته است؛ این زن حوادث روز واقعه را شرح می‌دهد.

کانال ۱۳ در ادامه به برخی عملیات‌های انجام شده علیه رژیم صهیونیستی در مکان‌های مختلف اشاره می‌شود. یکی از این علمیات‌ها، «بیت لید» است که گزارشگر صهیونیست می‌گوید شخص فتحی شقاقی آن را علنا بر عهده گرفته است ( این عملیات در سال ۱۹۹۵ در بیت لید «نتانیا» (در فلسطین اشغالی) انجام شد و طی آن دهها صهیونیست کشته و زخمی شدند).

در بخشی از این گزارش فتحی شقاقی در حال سخنرانی است و می‌گوید: صلح حقیقی یعنی اینکه اسرائیل از بین رفته باشد.

بنا بر این گزارش در همان زمان «شفتای شافیط» رئیس وقت موساد پس از دیدارهایی با سران سیاسی موافقت لازم برای ترور شقاقی را کسب کرد و اعضای موساد به دمشق، محل زندگی فتحی شقاقی فرستاده شدند اما ناگهان «اوری ساگی» رئیس «امان» (اطلاعات نظامی اسرائیل) در آن زمان با ترور شقاقی در دمشق مخالفت کرد و این عملیات لغو شد؛ بنابراین موساد دنبال تعیین مکان دیگری برای ترور رهبر وقت جهاد اسلامی افتاد.

بر اساس این گزارش، فتحی شقاقی شخصی امنیتی بود که کمتر در اماکن عمومی ظاهر می‌شد و هیچ اطلاعاتی درباره خود یا برنامه کاری اش نمی‌داد و این کار را برای موساد سختتر می‌کرد.

در نزدیکی‌های زمان انجام عملیات ترور، موساد که سفر شقاقی به لیبی آگاه شده بود مسیرهایی هوایی و زمینی که یک شخص می‌توانست در سوریه از آنها برای سفر به لیبی استفاده کند، مورد بررسی قرار داد. عناصر موساد در فرودگاه مالت ایتالیا (در مسیر بازگشت شقاقی از کنفرانسی در لیبی) منتظر شقاقی شدند زمانی که کاملا ناامید شده بودند، ناگهان شخصی را دیدند که تنها نشسته بود - وی کلاه گیس و عینک گذاشته بود- شناسایی کردند؛ موساد همچنین فهمید نام مستعاری که شقاقی در گذرنامه خود استفاده کرده «ابراهیم شاویش» است.

فتحی شقاقی در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۵ یک اتاق در هتلی در مالت را برای یک شب گرفت و موساد همچنان او را تحت نظر داشت. زمانی که وی شب هنگام برای خرید عازم مرکز خریدی در این جزیره شد، دو موتور سوار به او نزدیک شدند و شش گلوله به سمتش شلیک کردند که فورا به شهادت رسید.

پس از آنکه رژیم صهیونیستی مانع به خاک سپاری شهید فتحی شقاقی در زادگاه خود در غزه شد پیکر پاک شهید فتحی شقاقی با حضور هزاران تن از اقشار مختلف مردم در اردوگاه یرموک در حومه دمشق برگزار شد . از ایران آیت الله جنتی حضور داشت . همچنین  صدها تن از نمایندگان احزاب و گروههای فلسطینی و لبنانی در این مراسم حضور داشتند.

پیکر شهید که با گل پوشیده شده بود با آمبولانس هلال احمر فلسطین و با اسکورت پلیس سوریه از بیمارستان به اردوگاه یرموک انتقال داده شد و بر روی دست عاشقان شهید تا مسجد ارودگاه تشییع شد. در طول مسیر تشییع کنندگان با شعارهای الله اکبر و انتقامت را خواهیم گرفت اعلام وفاداری کردند.

اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور شهید فتحی شقاقی بازتاب گسترده ای در مطبوعات جهان از جمله روزنامه های امریکایی و اروپایی داشت ..مطبوعات اروپایی و آمریکایی با انعکاس خبر ترور از زوایای مختف به بررسی این مساله پرداختند و انگلیسی ها در مجموع نقش موساد در این ترور را مورد تایید قرار دادند و به همین بهانه، تاریخچه اقدامات موساد در ترور افراد مختلف را مرور کردند.

مزار شهید فتحی شقاقی قبل از تخریب توسط تروریستها مزار شهید فتحی شقاقی پیش از تخریب توسط تروریست ها

شهادت شهید فتحی شقاقی موجی از اعتراض در میان ملت های مسلمان به راه انداخت . مردم در کشورهای مختلف با برگزاری تظاهراتی ضمن محکوم کردن اقدام صهیونیست ها در ترور یکی از فرماندهان مقاومت فلسطین بر ادامه راه او تاکید کردند.

تظاهرات مردم ترکیه 

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی بود که شاهد صحنه های تاثیرگذاری در حمایت از مقاومت فلسطین و تظاهرات علیه اقدام رژیم صهیونیستی بود .

تظاهرات مردم تهران ۱۳۷۴/۰۸/۱۰
تظاهرات مردمی در تهران ۱۳۷۴/۰۸/۱۰

شعار مرگ بر آمریکا در خیابان های تهران طنین انداز شد ۱۳۷۴/۰۸/۱۰
 

شهید فتحی شقاقی  در سال ۱۹۸۸ بالاخره توانست به دیدار مراد خویش رفته و حضرت امام(ره) را در تهران ملاقات کند.
حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان از اعضای سابق دفتر امام درباره این دیدار می گوید: ابتدا به قم رفت و سپس به تهران آمد و به دیدار امام رفت . در پایان با روحیه ای پرنشاط او را دیدم.

او به مناسبت های مختلف به ویژه شرکت در کنفرانس های مربوط به فلسطین به جمهوری اسلامی ایران سفر داشت و با مقامات مختلف کشوری دیدار و در با حضور در نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی  حضور می یافت.

حضور در مجلس شورای اسلامی ۱۳۷۰/۰۸/۰۱

شهید فتحی شقاقی در حال سخنرانی در کنفرانس جهانی حمایت از فلسطین - تهران ۱۳۷۰/۰۸/۰۱

شهید فتحی شقایی ۲۱ مهر ماه ۱۳۷۲در جریان یکی از سفرهای خود به تهران میزگردی در محل اقامت خود برگزار کرد که جمعی از خبرنگاران در آن حضور داشتند. دبیرکل جهاد اسلامی در این میزگرد توافق ساف با صهیونیست ها را زمینه سازی برای استیلای رژیم صهیونیستی بر منطقه دانست و گفت که این سازش درها را به روی رژیم صهیونیستی باز کرد تا به اهداف سیاسی و نظامی  و اقتصادی خود برسد .

او گفت : در این توافق هیچ امتیازی به فلسطینی ها داده نشده است و در این قرارداد هیچ صحبتی از عقب نشینی نیست و مساله شهرکهای یهودی نشین و موضوع پناهندگان فلسطینی و اشغال قدس همچنان پا برجاست .

میزگرد خبری شهید فتحی شقاقی در تهران

با شهادت فتحی شقاقی دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت ایشان فرمودند:

صحنه خونین مبارزات اسلامی فلسطین، بار دیگر با خون به ناحق ریخته ی یکی از فرزندان رشید و مظلوم آن سرزمین، گلگون گشت و کسی که با قلبی سرشار از ایمان و اخلاص برای دفاع از خانه و میهن خود، مجاهدت می کرد به دست غاصبان خونخوار و آدمکش به شهادت رسید و صهیونیستهای عاری از شرف و اخلاق یک بار دیگر ثابت کردند که برای مقاصد نامشروع خود قتل و جنایت را مباح و مشروع می شمرند.

مجاهد مؤمن و شجاع و متفکر و مخلص، شهید دکتر فتحی شقاقی یکی از چهره های درخشانی بود که فجر مبارزات اسلامی مردم فلسطین در دهه ی اخیر را پدید آورد و همه توان و امکان و اکنون جان عزیز خود را بر سر این جهاد مقدس گذاشت.

سیدحسن نصرالله رهبر جنبش حزب الله لبنان هم در پیامی چنین نوشت :

«اما تو ای ابا ابراهیم... امانت دار موفق و جهادگر خوبی در راه خدا بودی. اگر تو دیروز در یادواره دوست و یارت «سید عباس موسوی» سیدالشَهدای مقاومت اسلامی لبنان ایستادی تا بگویی حزبی که دبیر کل آن شهید شود هرگز شکست نمی خورد، امروز من در مقابل پیکر پاکت این کلمات را بار دیگر زمزمه می کنم، جنبشی که دبیر کل آن شهید شود، هرگز شکست نمی خورد، هرگز عقب نشینی نخواهد کرد و به عقب نخواهد آمد، زیرا خون و راه و روش تو را با خود به همراه دارند.
اگر تو دیروز در مقابل «سید عباس موسوی» ایستادی و اعلام کردی که سربازی در حزب الله هستی امروز نیز من از طرف کلیه برادرانم به جنبش جهاد اسلامی و به دبیر کل آن برادر مجاهد دکتر رمضان عبدالله اعلام می کنم که حزب الله لبنان از دبیر کل تا مجاهدینش در مناطق خط مقدم جبهه جنوب وبقاع غربی، همگی، ای ابا ابراهیم! سربازانی در جنبش جهاد اسلامی فلسطین هستند...»

نظر شما