شناسهٔ خبر: 43528674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

با کلیدواژه نظارت میدانی قصد تضعیف دولت را دارند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مشاور فرهنگی آیت‌الله مرحوم «هاشمی‌رفسنجانی» با بیان اینکه برخی نمایندگان جایگاه مجلس را با پست‌های قبلی خود اشتباه گرفته‌اند گفت: جریانی در مجلس یازدهم برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، مجلس را ابزار قرار داده تا دولت را تضعیف کند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| «غلامعلی رجایی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مشاور فرهنگی آیت‌الله مرحوم «هاشمی رفسنجانی» با بیان اینکه برخی نمایندگان جایگاه مجلس را با پست‌های قبلی خود اشتباه گرفته‌اند گفت: جریانی در مجلس یازدهم برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، مجلس را ابزار قرار داده تا دولت را تضعیف کند.

 

وی روز شنبه در پاسخ به این پرسش ایرنا که موضوع بحث نظارت میدانی با چه اهدافی صورت گرفته است، گفت: بدون تردید این مسئله با اهداف سیاسی در حال انجام است و ما چنین سابقه‌ای در مجالس گذشته نداشتیم. اما مهم‌تر از اهداف سیاسی به نظر من ابزار قرار دادن مجلس برای تضعیف دولت در ماه‌های پایانی فعالیت آن است. همه دولت‌ها در ماه‌های پایانی به صورت طبیعی به قوت سال‌های اول فعالیت خود نیستند بنابراین طیفی در مجلس با استفاده از این مسئله به دنبال تضعیف و تخریب دولت و شخص رئیس جمهوری است.

 

آقای قالیباف مجلس را با شهرداری تهران اشتباه گرفته است

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: خروجی این سفرهایی که برخی نمایندگان مجلس انجام می‌دهند گزارش‌هایی است که در جلسات مختلف مطرح می‌شود. اما این گزارش‌ها نکات جدیدی ندارند و از طرف دیگر مقاماتی که مخاطب این گزارش‌ها در جلسات هستند هم از این موارد اطلاع دارند. بنابراین این سفرها خروجی خاصی ندارد.

 

وی ادامه داد: اینکه نمایندگان مجلس اشکالات را به مسئولان اجرایی تذکر دهند امر مثبتی است اما اینکه این سفرها به نوعی طراحی شود که گویا مجلس مقابل دولت است و چون دولت نتوانسته مشکلات مردم را حل کند پس مجلس خود راسا اقدام به حل مشکلات کند، رویکرد نادرستی است. فیلم‌هایی که از سفرهای استانی برخی نمایندگان به ویژه هیات رئیسه منتشر شده دقیقا مصداق همین مسئله است که نشان می‌دهد فضا علیه دولت و هدایت کردن نارضایتی مردم به سمت دولت است. این در حالی است که دولت اقدامات مثبتی در استان‌های محروم انجام داده و نباید اینگونه تبلیغ شود که دولت کاری نکرده است.

 

رجایی گفت: به نظر می رسد برخی نمایندگان هنوز نتوانسته اند درک درستی از جایگاه این نهاد پیدا کنند و رویکردی که اتخاذ شده همانند زمان مسئولیت‌های گذشته آنهاست، در حالی که جایگاه مجلس کاملا متفاوت با این مسائل است.
 
وی افزود: موضوع دیگر هم این است که فرد و یا سازمانی که می‌خواهد بر مسئله‌ای نظارت کند نیاز به تیم وگروه گسترده رسانه‌ای و هیات مشاوران و تبلیغات ندارد. این رفتارها نشان می‌دهد که در خوشبینانه‌ترین حالت غیر از اهداف اعلامی، اهداف دیگری هم دنبال می‌شود که همان بحث‌های انتخاباتی برای سال آینده است.


نظارت مجلس به معنای دخالت در اقدامات دولت نیست

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ این پرسش که نظارت میدانی چه نسبتی با وظیفه نظارتی مجلس دارد، هم بیان داشت: مجلس یکی از نهادهای نظارتی کشور است و در قانون برای مجلس نقش نظارتی تعیین شده اما این نظارت به معنای دخالت نیست و به این معنی هم نیست که رئیس مجلس یا نمایندگان به استان‌های مختلف سفر کنند و در مسائل نماینده عالی دولت دخالت کنند. ما متاسفانه بعد از انقلاب با دخالت نمایندگان در امور اجرایی مواجه هستیم که در هیچ کجای دنیا این مسئله به این شدت وجود ندارد.

 

وی افزود: در کشورهای دیگر نمایندگان ساعاتی را در مجلس حضور پیدا می‌کنند و وقوانین لازم را تصویب می‌کنند و بعد در حوزه شغلی خود مشغول می‌شوند. اما در ایران متاسفانه به دلیل اینکه نماینده مجلس بودن تبدیل به شغل شده است این موضوع در برخی موارد سبب ورود به دخالت‌های خارج از مسئولیت این افراد به حوزه‌های اجرایی می شود.

 

منبع: ایرنا

نظر شما