شناسهٔ خبر: 43527735 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون فرهنگ و ارشاد اردبیل:

کرونا فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان اردبیل را با رکود مواجه کرده است

اردبیل - ایرنا _ معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های فرهنگی و هنری این استان با رکود جدی مواجه یا متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، غریب منوچهری روز شنبه در اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر منطقه جنوب استان اردبیل در خلخال افزود: با همت هنرمندان ،رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا و همکاری مسوولان اجرایی خلخال جشنواره تئاتر منطقه جنوب استان در شرایط کرونایی برگزار شد.

وی اظهارداشت: پس از گذشت چندین سال از رکود هنر نمایش در خلخال تئاتر این شهرستان به روزهای طلایی و اوج خود بازگشته و با توجه به میزبانی مناسب از ششمین جشنواره تئاتر، در نظرداریم جشنواره تئاتر منطقه شمال غرب کشور را به میزبانی خلخال برگزار کنیم.

وی گفت: در صورت ادامه روند فعالیت‌های نمایشی و به حد نصاب رسیدن گروه‌های نمایش و تئاتر خلخال مجوز لازم برای راه‌اندازی انجمن نمایش و انجمن موسیقی این شهرستان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل صادر خواهد شد.

وی تمرکززدایی و افزایش اختیارات گروه‌های تئاتر و صدور پروانه فعالیت برای گروه‌های نمایشی را از اولویت برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ذکر کرد.

وی به راه‌اندازی پردیس سینمایی خلخال اشاره کرد و افزود: پردیس سینمایی شهر خلخال یکی از پردیس‌های ۳۰‌گانه کشور است که زمین برای احداث ان از سوی شهرداری واعتبار احداث از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تامین خواهد شد.

منوچهری گفت: این دوره از جشنواره با حضور ۶ گروه نمایشی در بخش رقابتی و سه گروه نمایشی در بخش جنبی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان‌ماه در خلخال برگزار و از ۲۷ متن نمایشی متقاضی حضور در این جشنواره ۲۲ اثر در بخش صحنه‌ای و پنج اثر در بخش خیابانی شرکت کردند و سه متن غیر ومی بود و بقیه متون نمایشی شرکت‌کننده از آثار نویسندگان منطقه جنوب استان اردبیل است.

وی گفت: از ۹ اثر راه یافته به بخش پایانی جشنواره و نمایش ۶ اثر صحنه‌ای در مدت چهار روز برگزاری جشنواره بر روی صحنه رفت، ولی بدلیل شیوع بیماری کرونا نمایش آثار خیابانی به زمان عادی شدن شرایط جامعه موکول شد.

رویا کاظمی ، رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خلخال نیز در این مراسم با بیان اینکه هنر نمایش و تئاتر در خلخال قدمت حدود  ۱۰۰ ساله دارد، گفت: نخستین نمایش خلخال در سال ۱۳۰۲ حدود ۹۷ سال پیش با همت پیشکسوتان تئاتر این شهرستان با عنوان جوان ۵۰ ساله روی صحنه رفت.

وی افزود: جشنواره‌های تئاتر در خلخال از سال ۱۳۸۲ آغاز و پس از برگزاری پنج دوره از سال ۱۳۸۷ تاکنون تعطیل و فعالیت‌های هنری در زمینه نمایش و تئاتر این شهرستان تعطیل شده بود که با همت هنرمندان و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ششمین جشنواره برگزار شد.

در این جشنواره بر اساس رای هیات داوران نمایش "پریشانی سوار بر باد تا بیکران" به عنوان اثر برگزیده جشنواره مجوز حضور در جشنواره تئاتر استان اردبیل را گرفت و با اهدای لوح سپاس ، تندیس جشنواره و جوایز نقدی از گروه‌های برتر نیز تجلیل شد.

نظر شما