شناسهٔ خبر: 43526888 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی

متخصصین معتقدند: تغذیه مناسب به همراه ورزش و خواب کافی در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
از دیدگاه طب سنتی ایرانی فصل پاییز دارای طبع سرد و خشک است بنابراین نباید از غذا‌های سرد و خشک استفاده کرد.
ترشی ها، عدس، بادمجان، گوشت گاو و انواع کنسرو‌ها از جمله مواد غذایی دارای طبع سرد و خشک است.

کارشناسان تغذیه در فصل پاییز برای پیشگیری از کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن نخوداب، شربت گلاب و زعفران، ماء الشعیر ایرانی و شیربادام را توصیه می‌کنند، همچنین مصرف روزانه شربت لیمو و عسل نیز در طب ایرانی در فصل پاییز حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی توصیه شده است.

یکی از مهمترین راهکار‌های تقویت سیستم ایمنی بدن داشتن خواب کافی به مدت ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز است البته زمان خواب و چرخه خواب و بیداری نیز اهمیت زیادی دارد.

کارشناسان توصیه می‌کنند، بیدارشدن درصبح زود و خوابیدن در ابتدای شب باشد و در ساعت مشخص باشد.

فشار‌های روانی و استرس کارکرد دستگاه ایمنی را مختل می‌کند بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند به جای برخورد هیجانی و احساسی با مسائل برخوردی منطقی داشته باشیم.

تحقیقات نشان داده ورزش در تقویت دستگاه ایمنی بدن و کنترل استرس نقش دارد، ثابت شده؛ ۱۵ دقیقه ورزش در روز در صورت بالابردن ضربان قلب و عرق کردن تاب آوری در برابر استرس‌های بیرونی را افزایش می‌دهد.

داشتن برنامه غذایی مناسب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اصول مهم تغذیه تنوع، تعادل و تناسب است بنابراین لازم است حجم وعده غذایی را کاهش، اما تعداد آن‌ها را افزایش دهیم.

برخی مواد مغذی هم که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها از جمله کرونا می‌شوند نیز عبارتند از: ویتامین سی، دی، ویتامین آ، روی، امگا ۳ و سلنیوم.

کارشناسان معقدند مرکبات، کنجد، گردو، آجیل‌های بدون نمک، زیره، جو دوسر، ماکارونی، میوه، سبزیجات، قارچ و کل پیچ سلینیوم دارند.

ویتامین آ به صورت یک ماده پیشتاز به نام بتاکاروتن در میوه‌ها سبزیجات مختلف از جمله میوه‌های خیلی سبز، خیلی قرمز و نارنجی مثل: هندوانه، هویج، شلیل قرمز، کدوحلوایی، فلفل سبز، هلو، اسفناج و کرفس وجود دارد.

زینک بیشتر در گوشت قرمز، بادام و بادام زمینی؛ امگا ۳ بیشتر در ماهی، جوانه گندم، گردو و مغز تخمه وجود دارد.

برخی منابع غذایی از جمله ماهی، زرده تخم مرغ گوشت گوساله حاوی ویتامین دی هستند که غذا‌های همچون شیر، غلات بستنی و پنیر را با ویتامین دی غنی می‌کنند.

برای کمبود ویتامین دی نیز وزارت بهداشت توصیه کرده همه افراد بالای ۱۲ سال هرماه یک عدد مکمل ویتامین دی برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال هر دوماه یک عدد استفاده شود و برای کودکان زیر ۲ سال قطره ویتامین آ و دی خورانده می‌شود.

برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن غذا‌های غیرکنسروی و غیر آماده، غذا‌های ساده و تازه همچنین آب فراوان توصیه شده است.
 
<div id="video-display-embed-code_323608" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/803020/323608?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما