شناسهٔ خبر: 43526293 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دفاع سازمان سینمایی از برگزاری جشنواره‌ها/ کمک به هنرمندان آسیب‌دیده را فراموش نکرده‌ایم

سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایلنا از مصوبه‌های جدید این سازمان برای کمک به هنرمندان آسیب دیده از کرونا خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در طول هشت ماه گذشته که کشور درگیر بیماری کرونا است، به فراخور توانایی بودجه سازمان سینمایی کمک‌هایی برای رفع نیازهای هنرمندان و صاحبان مشاغل در این حوزه در نظر گرفته شده. کمک‌هایی که اگرچه کم اما این امیدواری را ایجاد می‌کند که هنرمندان نسبت به آینده شغلی خود بعد از ریشه کن شدن کرونا امیدوارتر باشند. با پایان سی و سومین جشنواره فیلم کودک بازهم این سوال مطرح شد که در شرایط فعلی و شیوع کرونا آیا بهتر نبود هزینه‌های برگزاری جشنواره‌ها خرج امور شغلی و معیشتی هنرمندان شود؟ موضوعی که پیشتر نیز در گزارشی با عنوان «چرا بودجه جشنواره‌های سینمایی خرج معیشت هنرمندان نمی‌شود؟/ تغییر ردیف بودجه منتظر اقدام دولت و مجلس» به آن پرداخته شد. پس از این گزارش سازمان سینمایی با ارائه پاسخی پیرامون موضوع مطرح شده در خبرگزاری ایلنا، به این گزارش واکنش نشان داد. 

در پاسخ سازمان سینمایی به پرسش خبرگزاری ایلنا آمده است: «سازمان سینمایی حمایت از معیشت سینماگران را از طریق خانه سینما انجام می‌دهد. بودجه جشنواره‌ها باید در سرفصل خودش هزینه شود که البته جابه‌جایی در حد اختیارات رییس سازمان دیده شده که انجام می‌گیرد. 

برای برپایی جشنواره‌ها خصوصا در دوره‌های اخیر صرفه جویی زیادی می‌شود که این کنترل هزینه‌ها برای سال جاری بیشتر از قبل است ضمن آنکه سعی شده جذب مالی بیشتری صورت گیرد. با انتشار صورت هزینه‌های جشنواره‌های پیش رو، صحت این ادعا روشن خواهد شد. 

یکی از وجوه جشنواره‌ها استعدادیابی و رقابت است و محل دیده شدن تلاش بخش زیادی از عوامل سینما. همچنین محرکی برای به حرکت درآمدن چرخ تولید سینما که به طبع آن عوامل هم مشغول به کار می‌شوند و این در تامین معیشت آن‌ها تاثیر گذار است. 

در شرایط کرونا که همه دچار آسیب شدند سعی شده در کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما بخشی از این زیان جبران شود و مصوبات متعددی در این خصوص نهایی شده است.»

پاسخ سازمان سینمایی به این پرسش نشان می‌دهد برگزاری جشنواره‌های سینمایی جزو اولویت‌های دولت به حساب می‌آید و پس از آن باید به معیشت هنرمندان توجه صورت گیرد. شاید از همین روی بود که در جشنواره فیلم کودک اصفهان بخشی از مسئولیت اجتماعی جشنواره در قالب رقم ۵۰۰ میلیون تومانی به خانواده کم بضاعت اصفهان اختصاص یافت. حرکتی که نشان می‌دهد می‌توان روی اعتبار و هدف‌گذاری‌های برگزاری جشنواره‌ها در کنار صرفه‌جویی در هزینه‌ها به موضوعاتی از این دست هم نگاه ویژه‌ای داشت تا شاید کمی از رنج بیکاری و سختی معیشت هنرمندان در این دوران کاسته شود.

نظر شما