شناسهٔ خبر: 43525493 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

شیرازه بررسی کرد؛

سرنوشت

در حالی که در کشورهای توسعه یافته از همان ابتدا برای متقاضیان واقعی مسکن خانه و منزل اقساطی ارائه می دهند اما در کشور ما مردم باید دل خوش به وعده و وعیدهای چندین ساله خانه و مسکن هایی باشند که معلوم نیست چه از آب در می آید.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"،بعد از مسکن مهر که مهرش به هیچ کس نرسیده حالا سخن از "اقدام ملی مسکن" است که گویا درصدد می باشد تا سقفی را برای بی خانمان ها بگسترداند اما این که چه نوع سقفی و چه زمانی را نمی توان پیش بینی کرد، چرا که این روزها مراحل اولیه خود را طی می کند.نگرانی از دچار شدن طرح اقدام ملی به سرنوشت نامعلوم و پرحاشیه مسکن مهر نیز از دیگر دلایلی است که می‌تواند منجر به بی‌ میلی و بی انگیزگی برای قدم برداشتن در اقدام ملی مسکن شود.این پروژه علاوه بر این پروسه ای زمانبر و طولانی مدت است مردم باید حدود 200 میلیون خود را در اما و اگرهای باسابقه رها کنند به امید این که آیا روزی سقف درست و حسابی بالای سرشان قرار می گیرد یا نه؟.
وعده های دور و دراز
در حال حاضر قرار بر این است که طرح های اقدام ملی مسکن در شیراز در شهرصدرا،گلستان و میانرود به اجرا درآید.با این که کارگران یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه به شمار می روند و نقش اساسی در تولید داخلی دارند ولی در داشتن مسکن دچار مشکل هستند. از همین رو تعداد بیشماری از آن ها به دنبال قیمت های نجومی اجاره بها به حاشیه شهر کشیده شده اند.
طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی و در قالب "طرح اقدام ملی مسکن" بنا شد در کنار شهرک‌های صنعتی در شیراز، واحدهای مسکونی کارگری نیز با هدف تامین مسکن ارزان قیمت برای کارگران و حل مشکل تردد آن ها احداث شود.

بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که در شهرک‌های صنعتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر مشغول کارعملا متقاضی مسکن هستند، علاوه بر آن مشکل رفت و آمد به محل کار دارند و ناچارند در داخل شهرها ساکن شوند و مسافت طولانی را تا رسیدن به محل کار طی کنند.با این وجود شرایط ثبت نام برای آن ها نیز سخت و غیر ممکن به نظر می رسد.چرا که علاوه بر شرط و شروط های هفت خان رستمی که برای متقاضیان اقدام ملی مسکن ارائه شده، تورم، گرانی،درآمد حداقلی، شیوع بیماری کرونا،حقوق های ثابت مانده و تحریم های اقتصادی از جمله مورادیست که باعث شده تعداد زیادی از متقاضیان واقعی به لیست سیاه آن بپیوندند.
اینطور که پیداست اجرای قصه طرح ملی مسکن سر دراز دارد، چرا که متقاضیان باید بعد از عبور هفت خان رستم از شرایط سن و سال گرفته تا عدم دریافت وام مسکن و وضعیت تاهل از سال ها پیش، باید مبلغ 40 میلیون تومان آورده داشته باشند. این مقدار آورده شاید برای افرادی که در ناز و نعمت زندگی می کنند پولی نباشد، اما برای کارگران و مستاجرانی که سال ها خانه به دوش بوده و رویای خانه دار شدن را درسر دارند چگونه تامین می شود؟

مستاجرانی که خودشان در خانه های اجاره ای بالای سه میلیون تومانی روزگار می گذرانند و سال ها نتوانسته اند یک خانه نقلی را رهن کرده یا پول پیش بیشتری دهند که از بار سنگین اجاره هایشان کم شود، چگونه می توانند هم مخارج زندگی و اجاره مسکن را تامین نموده و هم برای ثبت نام ملی مسکن 40 میلیون تومان هزینه کنند. تازه این در حالیست که باید در طول دو سال حدود 200 میلیون تومان هم پرداخت کنند.در این طرح اعلام شد که به طور متوسط هزینه ساخت هر یک واحد ساختمانی حدود 500 میلیون تومان آب می خورد که 300 میلیون آن به صورت تسهیلات بانکی و 200 میلیون آن به صورت پیش پرداخت در طول دو سال اخذ می گردد.این شرط و شروط ها در حالی مطرح شده که این طرح در عمل تفاوت چندانی با مسکن مهر نخواهد داشت؛مسکن مهری که بی مهری آن از هزینه های گزاف گرفته تا غیراستاندارد بودن خانه و محل دور از شهر آن، برای خیلی ها ثابت شده است.
به باور برخی کارشناسان،عمده متقاضیان این خانه ها اقشار متوسط به پایین جامعه هستند اما با این حال بعضی نورچشمی هم هستند تا با رانت و زدو بندهای اداری برای خرید این خانه ها هجوم آورند تا با فروش چند برابری به متقاضیان واقعی، سودهای هنگفتی به جیب بزنند.به گفته محمود محمود زاده معاون وزیر راه، کسانی که در مهلت تعیین شده نسبت به افتتاح حساب و واریز وجه اقدام نکنند، جزو انصراف دهندگان و حذفی‌های طرح اقدام ملی مسکن به شمار می‌روند،این صحبت در حالی بیان شده که برخی متقاضیان واقعی مسکن قدرت و توان تامین حتی 10 میلیون تومان را هم ندارند.
وعده های دور و دراز
ثروت ها دوباره راهی جیب توانمند ترها و پولدارها
 عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار"شیرازه"، با اشاره به محدودیت زمانی دولت کنونی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت:این طرح یکی از طرح های پایان عمر دولت کنونیست که قصد اجرایی شدن دارد،اما متاسفانه با پیچیدگی های زیادی همراه می شود.وی با اشاره به شرایط سخت مالی مردم در این روزها اشاره کرد و ادامه داد:اگر کسی بخواهد 40میلیون بلا استفاده را سپرده گذاری کند این بدان معنی است که دولت عملا نمی خواهند مشکل مسکن حل و فصل شود.

 عزیزی بیان کرد:موضوع بعد مکانیزیمی است که اعلام شده و البته مناسب هم نیست چرا که مراحل اول و دوم به سرعت پر شده این در حالیست که باشرایط غیرمعقول وضعیت تاهل و سن و سال همره است، این شرایط خود موجب می شود که خیلی از جوانان از ازدواج باز بمانند چرا که از جمله دلایل آن در بی میلی برای ازدواج همین نبود مسکن است.البته به جز این شرط سن بالای 35 سال هم کاملا غیرمنطقی به نظر می رسد.

وی ادامه داد:حدود 200 تومان سرمایه گذاری طی دو سال یا همان 40 میلیون آورده برای دهک های پایین جامعه غیرممکن است،آن هم دهکی که بخش اعظم جامعه را تشکیل می دهند.
به این ترتیب ثروت ها دوباره راهی جیب توانمند ترها و پولدارها می شود.
نماینده مردم شیراز و زرقان به برخی راهکارها اشاره کرد و افزود:مناسب ترین اقدام از چند جهت می باشد که یکی از مهم ترین آن تعیین تکلیف دو میلیون و 600 هزار واحد مسکن خالی و اعمال مالیات است.وی ادامه داد:دولت باید به سمت طرح هایی مثل ساخت مسکن با رویکرد« اجاره به شرط تملیک»باشد،بدین معنی که دولت خودش بسازد و آن را به صورت اقساطی مثلا ماهانه یک تا دو میلیون تومان در اختیار جوانان و خصوصا دهک های پایین جامعه قرار دهد.

تامین زمین برای ۱۰ هزار واحد مسکونی
عنایت الله رحیمی،استاندار فارس نیز با بیان این که استان فارس در تامین زمین برای طرح اقدام ملی مسکن پس از تهران رتبه نخست را کسب کرده، گفت: تاکنون بخش زیادی از زمین های مورد نیاز طرح اقدام ملی مسکن در این استان احصا شده و در این زمینه پس از تهران جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: تفاهم نامه‌هایی با بنیاد شهید کشور جهت تامین مسکن خانواده شهدا و ایثارگران منعقد کردیم که تعهد استانداری تامین زمین برای ۱۰ هزار واحد مسکونی است که در فاز اول تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ واحد درنظر گرفته شده و مابقی در فازهای دوم به بعد در دستور کار است.
البته تفاهم نامه‌هایی نیز با نیروهای نظامی و انتظامی و سایر نهادها از جمله با سپاه پاسدران و کمیته امداد منعقد شده که در طی این تفاهم نامه سه جانبه تامین زمین، تامین تسهیلات و ساخت و واگذاری با اولویت در دستور کار قرار گرفته است.رحیمی ادامه داد: تفاهم نامه ای هم با آموزش و پرورش منعقد شده که بیش از ۵۶۰ واحد در شهر شیراز و تعدادی در شهر جدید صدرا شروع به ساخت شده است که  در آینده نزدیک به عنوان مسکن ملی در اختیار فرهنگیان واجد شرایط  قرار می گیرد.

پرداخت آورده ۲ هزار و ۱۷۱ متقاضی مسکن ملی
عطا الله زمانی،مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس نیز در ادامه با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۷۱ متقاضی مسکن ملی تا کنون آورده خود را تامین و پرداخت کرده اند، گفت: این نهاد در سطح استان فارس در حوزه طرح اقدام ملی مسکن کارگزار اصلی بوده و اراضی مورد نیاز اجرای این طرح نیز توسط ادارات کل راه و شهرسازی فارس و لارستان تحویل داده شده است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به این که وضعیت زمین بیش از ۵۰ درصد متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تعیین تکلیف و همچنین جانمایی پروژه‌ها مشخص شده، افزود: در مجموع در ۱۶ شهر این استان برای ۲ هزار و ۲۰۹ واحد در بانک مسکن افتتاح حساب انجام شده است.وی با بیان این که بیش از ۵۰ درصد متقاضیان مربوط به طرح اقدام ملی مسکن مربوط به شهرستان لارستان می باشد، گفت: پیش بینی می شود که با ادامه روند همکاری و تعامل بین بخشی در شهرستان لارستان و استان فارس ساخت و اجرای طرح اقدام ملی مسکن تا نیمه نخست سال آینده به مرحله اسکلت سازی نیز برسد.

تکمیل پروژه‌ها طی 3 سال آینده
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن فارس هم با اشاره به استقبال از طرح اقدام ملی مسکن در این استان گفت:این طرح در فارس وارد فاز اجرایی شده  و این امیدواری وجود دارد که طی 2 تا 3 سال آینده، به سرانجام برسد.
محمد رسول پروری با تاکید براین که پایان کار دولت به معنای متوقف شدن طرح اقدام ملی مسکن نیست، افزود: مسکن مهر در اراضی خارج از بافت شهری و دور از خدمات ساخته شده، به همین دلیل هزینه بسیاری را به برای تامین نیازهای روبنایی و زیربنایی تحمیل کرده اما دسترسی به خدمات در اراضی طرح اقدام ملی مسکن، وجود دارد و از این لحاظ جای نگرانی نیست.
پروری با اشاره به احتمال افزایش نرخ برای تامین مسکن در این طرح بیان کرد: دولت این اجازه را به انبوه‌ساز داده که براساس افزایش نرخ مصالح بیش از ۲۰ درصد و با تایید شورای مسکن استان افزایش قیمت انجام شود؛ اما امیدواریم قیمت و نرخ مسکن دستکم در دوران ۶ ماهه یا یکساله ثابت بماند.معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان فارس تاکید کرد: واحدها هم‌اکنون مشخص نمی‌شود تا از بورس‌بازی و خرید و فروش اشتباه جلوگیری کنیم؛ بنابراین هر گونه شرط و شروط برای واگذری به غیر ممنوع است.

تعیین جایگزین برای حذف شده ها/سیل تقاضای جنوبی ها برای ملی مسکن
پروری با تاکید بر این که بلاتکلیفی متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن وجود ندارد، گفت: اگر متقاضی نتواند ظرف یک ماه آورده خود را تکمیل کند، بعد از یک اخطار بلافاصله حذف می‌شود و نفر جایگزین او اعلام خواهد شد، بنابراین مشکلی برای ادامه طرح به دلیل نبود آورده وجود نخواهد داشت.این مقام مسئول گفت: میزان تقاضای موثر در جنوب استان فارس بیش از شمال این استان است؛ اگرچه در مناطق شمالی ساخت‌وسازها با نرخ کمتری ارائه می‌شود اما در مناطق جنوبی قیمت زمین و مسکن رشد بسیاری داشته است.

معاون بنیاد مسکن فارس با یادآوری اینکه امکان اجرای این طرح در کل شهرهای فارس وجود دارد؛ اما در حال حاضر و براساس برنامه وزارت راه و شهرسازی در شهرهایی انجام می‌شود که در آن‌ها زمین تامین شده باشد، ادامه داد: عمده کارکرد این طرح تامین مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر با مسئولیت بنیاد مسکن است؛ اما پیشنهاد شده که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر نیز اقدام شود؛ هم‌اکنون در منطقه میانرود شیراز ۴۸۰ واحد در قالب این طرح درنظر گرفته شده؛ هرچند بارگذاری شیراز عمدتا در شهر صدرا انجام شده است.

۱۶هزار ۶۶۶ متقاضی دراستان فارس
پروری به ظرفیت‌های ثبت نام شده  فارس در این حوزه هم اشاره و عنوان کرد: در مجموع تاکنون ۱۶هزار ۶۶۶ متقاضی دراستان فارس ثبت نام انجام شده است، ۶ هزار ۵۱۱ نفر از استعلام سه گانه اول عبور کرده‌اند، از این تعداد در ۱۶ شهر برای ۲ هزار ۲۰۹ واحد افتتاح حساب در بانک مسکن انجام شده و  یک هزار و ۹۸۹ نفر نیز آورده اولیه معادل حداقل ۴۰ میلیون تومان ارائه کرده‌اند؛ براین اساس سرجمع واریزی کل استان فارس  هم‌اکنون معادل ۹۵ میلیارد تومان است.
او با بیان اینکه تلاش شده‌ است زمین‌های بدون معارض برای این طرح انتخاب شود، گفت: تاکنون هیچ یک از زمین‌های فارس که برای این طرح در نظر گرفته شده است، معارض شخصی نداشته؛ همچنین تمام مسائل زیست‌محیطی، دسترسی‌ها و نیازها در این طرح لحاظ شده است.پروری با تاکید بر ضرورت تولید مسکن در کشور بیان کرد: این صنعت بعد از صنعت نفت با ۳۵ درصد ایجاد اشتغال، جایگاه مهمی در چرخاندن چرخ اقتصاد دارد و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با ۳۰۰ شغل در ارتباط است.

ضرورت کاهش سود تسهیلات بانکی
مهندس عبدالهی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان شیراز نیز گفت:اگر بتوانند سود تسهیلات را هم کاهش دهند و تنها کار مزد به آن تعلق گیرد می توان به طرح اقدام ملی مسکن امیدوار بود.
عبدالهی گفت:همانطور که مستحضرید از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون طرح های مختلفی برای تامین مسکن از جهت واگذاری زمین ماده ۶۷ -احداث پروژه های مشارکتی، احداث پروژه های استیجاری به شرط تملیک،اجاره ای مسکن طرح غدیر،مسکن مهر ۹۹ ساله (ساخت با تعاونی مسکن)، مسکن مهر خود مالکی و اخیرا هم طرح اقدام ملی مسکن می باشد.
وی افزود:با عنایت به این که از دیر باز در کل دنیا مشخص شده که دولت ها به تنهایی؛سرمایه گذار یا کشاورز یا تولید کننده و یا تاجر خوبی نبوده اند و گاها پروژه های دولتی نیز با هزینه های گزاف و سرعت پایین انجام شده است.

مهندس عبدالهی به مزیت های طرح ملی مسکن اشاره کردو گفت: علاوه بر خود مالکی، در کلیه طرح های فوق الذکر تنها طرحی که کاملابه بخش خصوصی واگذار شده و جهت دهک های مختلف جامعه قابل اجرا می باشد طرح اقدام ملی مسکن می باشد که البته این طرح مزیت های مختلفی از جمله: قابلیت ساخت در مناطق مختلف اعم از شهری -روستایی یا در داخل بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، ساخت و ساز به هر تعداد از یک واحد به بالا،قابلیت پیش فروش توسط انبوه ساز و حمایت از سازندگان و انبوه سازان ، ساخت و ساز برای دهک های مختلف جامعه۵.قابلیت ساخت به صورت مشارکتی برای متقاضیان واجد شرایط،ساخت و ساز توسط تعاونی های مسکن،اخذ سند ملکی خریدار و محرز بودن مالکیت فروشنده،وجود تاسیسات زیربنایی .قابلیت خرید به صورت سلیقه ای در هر مکان با توجه به گستردگی احداث واحدها و باز سازی بافت های فرسوده شهری و مقاوم سازی ساختمان های شهری و روستایی و زیباسازی منظر شهری را دارد.
 لازم به ذکر است،کم اعتمادی به شرایط روز دنیا و آینده نامعلوم و مبهم اقتصاد جهانی و خصوصا کشورما باعث شده که عده زیادی به وعده و وعیدهای رنگارنگ دلخوش نباشند و از برخی آرزوهای مادی و البته ضروری خود دست بکشند.
برپایه این گزارش، همان بهتر که به جای ارائه طرح های نامشخص که معلوم نیست چه آینده ای به دنبال دارد،به مانند کشورهای توسعه یافته از همان ابتدا برای متقاضیان واقعی مسکن خانه و مسکن در نظر گرفته و در اختیار آن ها قرار داده شود تا به مرور اقساط آن را بپردازند تا در آینده ای نزدیک خود صاحب آن خانه شوند.
انتهای پیام/
گزارش از بهاره یاری


نظر شما