شناسهٔ خبر: 43524364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همه آنچه در جشنواره فیلم کودک و نوجوانان گذشت/ از «لبخند پروانه‌ها» در بیمارستان تا هدیه 500 میلیونی

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان امسال از ابتدا افت و خیزهای فراوانی داشت و حتی برگزار شدن آن هم به دلیل شرایط خاص ناشی از کرونا در ابهام بود، اما با همه مشکلات موجود جشنواره امسال با تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با  پایان سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، پروانه‌های جشنواره امسال آرام‌آرام بال‌های خود را بستند، پروانه‌هایی که بیشترین پروازشان امسال به صورت مجازی و به جای این که در سینماها میزبان باشند، مهمان خانه‌های کودکان و نوجوانان کشور بودند.

جشنواره امسال از ابتدا افت و خیزهای فراوانی داشت و حتی برگزار شدن آن هم به دلیل شرایط خاص ناشی از انتشار ویروس کرونا در ابهام بود، اما با همه مشکلات موجود جشنواره امسال با تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد و به نقطه امید و چراغ شادی و نشاطی برای مردم به ویژه کودکان و نوجوانان کشور و اصفهان بدل شد.

 

از «لبخند پروانه‌ها» در بیمارستان تا هدیه ۵۰۰ میلیونی جشنواره به کودکان

علاوه بر نقاط مثبتی همچون امکان تماشای فیلم‌های جشنواره و داوری آن‌ها توسط همه کودکان و نوجوانان به صورت رایگان، مباحث حاشیه‌ای همچون اعزام کاروان جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به شهر بنت سیستان و بلوچستان، برنامه «لبخند پروانه‌ها» در تنها بیمارستان تخصصی کودکان اصفهان به مدت ۵ شب و همچنین اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان از هزینه‌های جشنواره برای تهیه تبلت به عنوان هدیه به کودکان مناطق محروم اصفهان از نقاط مثبت حاشیه این رویداد فرهنگی هنری به حساب می‌آید.

 

در حاشیه جشنواره ۶ کارگاه ملی و ۷ کارگاه در بخش بین‌الملل با هدف استعدادیابی و پرورش استعدادها به صورت برخط برگزار شد، همچنین گرامی‌داشت بزرگان عرصه فعالیت‌های فرهنگی هنری کودک و نوجوان همچون سال‌های گذشته از بخش‌های اصلی جشنواره بود.

 

اما طبیعتاً با نگاه منطقی، انتظار از هر رویدادی درحد و اندازه همان رویداد، ظرفیت‌ها، توان، بودجه و هزینه خواهد بود و رویدادی در سطح جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، آن هم با قید «بین‌المللی»، باید منشأ آثار گسترده‌ای در اصفهان و حتی کشور باشد.

اصفهان به عنوان میزبان دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید آثار حضور این رویداد جهانی را لمس کرده و هرساله شاهد اتفاقات بزرگی در عرصه‌های فرهنگی و هنری و همچنین اجتماعی و اقتصادی وابسته به این حوزه باشد چراکه اساساً یکی از دلایل میزبانی شهرها و کشورهای مختلف برای رویدادهای گوناگون، ایجاد تحول در زمینه خاص آن رویداد و همچنین زمینه‌های دیگر به تبع آن است.

 

اصفهان قطب فیلم کودک و نوجوان نیست اما باید باشد

اما در اصفهان با پیشینه فرهنگی، هنری، تاریخی بی‌نظیر خود، جای خالی این تحولات حس می‌شود، تحولاتی که انتظار می‌رود اصفهان را به عنوان قطب فرهنگی حوزه کودک و نوجوان و قطب فیلم کودک تبدیل کند ولی علی‌رغم هزینه‌های بالای جشنواره و تبلیغات، حتی هنرمندان، اهالی رسانه و مردم کشور خودمان و اصفهان هم شاهد تحول محسوسی نبودند.

قطعاً یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف هر رویدادی، تقویت میزبان در آن زمینه خاص است که در اصفهان باوجود معضل مهاجرت هنرمندان مخصوصاً جوانان به تهران و حتی خارج از کشور، طرح و برنامه و تحول خاصی برای جلوگیری از معضلاتی این‌چنین، دیده نمی‌شود، این درحالی است که ایران و اصفهان به لحاظ فرهنگی و هنری و همچنین نیروی انسانی متخصص و مستعد در این زمینه، ظرفیت بالا و اعتباری جهانی دارد.

افکار عمومی و رسانه همچنان در انتظار شفافیت مالی

جدای از بحث‌های تخصصی و کارکردهای آن، در مباحث حاشیه‌ای هم جشنواره امسال نتوانست انتظارات را برآورده کرده و در حد و اندازه خود و اصفهان، مؤثر باشد، در این خصوص به نظر می‌رسد اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای تهیه تبلت آن هم با قیمت‌های بسیار بالای این روزها، اقدامی آن چنان قابل توجه نیست، چراکه حداقل جشنواره‌های کودک شفافیت مالی نداشته و دقیقاً بودجه و هزینه‌های آن‌ها مشخص نیست.

از طرف دیگر اگرچه حضور در شهر بنت سیستان و بلوچستان قابل تقدیر و ارزشمند است اما می‌شد این حرکت به صورت بسیار گسترده‌تر و با هماهنگی دیگر استان‌ها جلوه و نشاط بیشتری برای کودکان و نوجوانان کم برخوردار کشور بیافریند، همچنین در خصوص بحث استعدادیابی و ایجاد فرصت‌های برابر برای مخاطبان جشنواره، باتوجه به عدم دسترسی بسیاری از کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، اینترنت و امکاناتی همچون گوشی هوشمند و تبلت، انتظار می‌رود در این خصوص برای جشنواره سال آینده از هم اکنون تمهیدات لازم اندیشیده و با صاحبان ایده و اندیشه تعامل برقرار شود.

همانطوری که ایده و طرح اختصاص بخشی از هزینه‌های جشنواره به کودکان کم برخوردار هم از جانب جوانان فعال فرهنگی اجتماعی اصفهان مطرح و توسط خبرگزاری فارس حمایت و منتشر شد که در حال حاضر به نتیجه مطلوب هم نزدیک شده است.

نگرانی‌ها از خروج جشنواره از اصفهان

موضوع دیگری که در جشنواره امسال بحث برانگیز و حاشیه‌ساز شد، لغو بحث خانه جشنواره و اکران‌های محدود در پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان، اکران آثار و برگزاری نشست‌های خبری فیلم‌ها در تهران است که نگرانی‌هایی درخصوص خروج جشنواره از اصفهان را به وجود آورد.

اگرچه سینما فرهنگ تهران و پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان، به عنوان میزبانان ۶ روزه جشنواره برای اکران ۱۱ فیلمِ راه‌یافته به بخش سینمایِ ایران سی‌وسومین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت محدود و با رعایت همهٔ جوانب بهداشتی اعلام‌شده بودند، اما این برنامه در اصفهان لغو و تنها در تهران به کار خود پرداخت.

محمد پناهی‌نژاد، مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر در این‌باره اذعان داشته: یک هفته پیش از آغاز سی‌وسومین دوره از جشنواره فیلم کودک، تجهیزات و تبلیغات خانه جشنواره پیگیری شده و تقریباً همه‌چیز نهایی شده بود اما یکی دو روز آخر، ستاد مبارزه با کرونا مجوز فعالیت خانه جشنواره  در پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان را نداد.

برگزاری فیزیکی جشنواره در تهران مجوز داشته و در اصفهان ندارد

وی با اشاره به این که خانه جشنواره در تهران فعالیت خود را انجام داد افزود: این تناقض رفتاری به این دلیل است که ستادهای مقابله با کرونا در هر استانی اختیارات و عملکرد مستقلی داشته و قانون خاص و جامعی وجود ندارد که همه بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند، تا جایی که می‌بینیم آمار تعداد مبتلایان به کرونا در تهران از اصفهان بسیار بیشتر است، برگزاری فیزیکی جشنواره در تهران مجوز داشته و در اصفهان ندارد.

اما این حواشی و حرف و حدیث‌ها زمانی بیشتر می‌شود که بحث اکران‌های محدود برای تعدادی از منتقدین، داوران و خبرنگاران تخصصی حوزه سینما و کودک مطرح شد و براساس ادعای مسؤولان پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان، علیرغم نصب دکورهای این رویداد، به طور ناگهانی و بدون اطلاع، با تغییر مکان مواجه شد.

 

ستاد استانی مقابله با کرونا مجوز اکران محدود در یک سینمای خاص را تکذیب کرد

اما آنچه که به عنوان علت این تصمیم مطرح شده، عدم صدور مجوز ستاد استانی مقابله با کرونا  برای این اتفاق است که طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و حجت اله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا این مطلب را تکذیب کرده و تصریح می‌کنند که مصوبه این ستاد تنها برگزاری جشنواره به صورت مجازی و برخط بوده و هیچ‌گونه مجوزی برای اکران در سینمایی و یا لغو مجوز اکران در سینمای دیگری صادر نشده است.

گفتنی است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان اصفهان، هنوز در این رابطه پاسخ رسمی ارائه نداده اما گفته می‌شود استدلال این اداره‌کل تصمیم ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر شرایط محیطی مجموعه سیتی‌سنتر است. بر همین اساس افکار عمومی و رسانه‌ها منتظر پاسخگویی رسمی نهادهای مربوطه مخصوصاً شهرداری و ستاد برگزاری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

 

حمایت از بخش خصوصی یا تقویت بخش دولتی

سؤالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که چرا باوجود مشکلات اقتصادی موجود و شرایط سخت کارگران و کارمندان بخش‌های خصوصی، در چنین رویدادهایی به حمایت از بخش خصوصی پرداخته نمی‌شود و ظرفیت کامل و منحصراً در اختیار سینماهایی با بودجه دولتی قرار می‌گیرد؟

دلایل تغییر مکان اکران‌های محدود از زبان مدیر اجرایی جشنواره اصفهان

از طرف دیگر ایمان حجتی، مدیر اجرایی سی‌ و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان با بیان علت لغو میزبانی پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان به عنوان خانه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان ابراز کرد: در بازه زمانی برنامه ریزی‌های ما برای جشنواره امسال اتفاقات بسیاری رخ داد و برنامه‌ها را با تغییرات جدی مواجه کرد، در برنامه ریزی‌های اولیه که سینماها با مجوز ۴۰ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت بودند، بنا بود اکران محدود در خانه جشنواره در اصفهان داشته باشیم که به دنبال شرایط ناشی از تشدید شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینماها، این برنامه لغو شد اما در هفته برگزاری جشنواره سینماهای شهراصفهان فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های بسیار در طول برگزار جشنواره و تأثیر آن در برنامه‌ریزی‌های و اجرای جشنواره ابراز کرد: به دلیل نیازی که برای حضور خبرنگاران تخصصی حوزه سینما و همچنین داوران اصفهانی احساس شد، اکران کاملاً محدود برای این دو گروه و حتی کمتر ظرفیت اعلامی برگزار شد و از آن جایی که همین اکران‌های محدود نیازمند اخذ مجوزهای خاص خود بوده و بحث نزدیک بودن به دبیرخانه جشنواره و همچنین کلونی‌های جمعیتی هم مطرح بود محل اکران‌ها تغییر یافت.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۲۰/م/

نظر شما