شناسهٔ خبر: 43524020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آقای وزیر! تعمیر بال شکسته سودی ندارد

این یادداشت را بی غرض و مرض و با ارادت کامل اما با کمی رنجیده خاطری به مسئولان ستاد فرماندهی کرونای کشور نوشته ام.

صاحب‌خبر -

از دومین روز شناسایی کرونا در کشور درباره عملکرد و ضعف های اساسی موجود در نحوه و هدایت ان توسط هر دو کمیته ملی و تهران نوشته ام، اینجا،   

از زبان ملایم تا هر از گاهی زبان تند استفاده کردم، به کمیته ها نمره دادم، ایراداتشان را گفتم، راه حل ارایه دادم و در آخر دو تئوری جدید با پشتوانه داده های عملی و علمی و ادله محکم در خصوص کمیته ها ارایه دادم. البته اثرات آنرا کم و بیش بعد از چند روز در قالب های مختلف در سطح کشور بصورت غیر مستقیم دیدم و همین بنده را به ادامه نوشتن ضعف ها امیدوار کرد.

بعد از ٣٠ سال معلمی در دانشگاه می دانم در کشور عزیزمان بدلیل نبود یا کمبود در ایده های نو، عزیزان دوست دارند از نظرات استفاده کنند ولی اعتباری برای طراحان ایده قائل نشوند.
در مرام ما در وادی خدمت به ملت و مردم دوستی این موضوع هیچ وقت مطرح و مهم نبوده است! هر چه بلد بودیم تقدیم و اگر بلد نبودیم در کمال اخلاص  به شدت تلاش و تحقیق کرده و تقدیم کرده ایم، باشد که از ایده ها استفاده شود حتی به اسم افراد استفاده کنند، اجر را خداوند احد می دهد نه کسی از خلایق !
درهمین راستا برای اصلاح روش ها، چند یادداشت بسیار تند هم  در خصوص کمیته ها و ناعملکرد کمیته های مقابله با کرونا  نوشتم که از طیف راست مطلق تا چپ مطلق حاضر به چاپ آنها نشدند که اینها خیلی تند است!  البته در دانشگاه و اکادمیا،  ما نقد تند نداریم هر نقدی با دلیل نقد سازنده است و همه دانشگاهیان به این نقدها اشنا و برای آنها کاملا طبیعی است ولی گویا در سطح جامعه به انها نگاه سیاسی داده میشود؟
حال اگر فردی بعد از سالها در دانشگاه نشان داد که اهل سیاست نیست و هر چه می گوید حتی اگر به ضرر خودش باشد فقط برای اصلاح امور کشور و انهم فقط در زمینه های تخصص خود می گوید و می نویسد و اصلا چپ و راست نمی شناسد یا نمی خواهد بشناسد و همه را زیر سایه الله می داند، مشخص نیست تکلیفش چیست ؟

بنویسد چاپ نشود و راه اصلاح را بلاخره بگوید یا نگوید ؟ یا مثل خیلی ها بی تفاوت باشد و اگر چراغ سبزی دریافت کرد بدنبال ان برای منافع خودش باشد ؟ باور بفرمایید شبانه روز چراغ های سبز چشمک زن از هر طیفی دریافت می شود ولی چراغ پر نور حق گویی آنقدر پر رونق است که چشمک ها را بی اثر می کند !  حال یک نظر اجمالی به یادداشت های حقیر در اینجا و این سایت نشان خواهد داد که چقدر هر دو کمیته اشتباه مرتکب شده اند.
بنظر حقیر بر اساس مستندات حاصله در این واگیر، مشکل تعمیر بال وزارت بهداشت در کرونا نیست که آقای نمکی در سخنرانی خود فرمودند، مشکل تعویض کل پرنده است!

در دو یادداشتم که تند بنظر خبرگزاری ها آمد و چاپ نشد! که البته برای بنده بعنوان یک شخص بی طرف کاملا عادی بود چون همراه دلایل محکم نوشته و برای اصلاح امور نه در خصومت با شخص خاصی  یا فردی "مرا به این کار ها چه" تهیه و دیده شده بود ! ذکر شده بود که آقای دکتر نمکی و آقای دکتر زالی همراه ارگانهایشان باید از این کمیته ها تغییر یابند چون در نظام مدیریت بحران کرونا جایشان درست تعریف نشده و بیشترین مشکل در حال حاضر همین است البته با رجوع به دلایل مثبت در هر دو مورد؟ نا گفته نماند که البته بصورت کلاسیک واگیرها در دنیا زیر نظر مراکز درمان و بهداشت کشورها هدایت می شود ولی در این اپیدمی کاملا فهمیدیم که وقتی ابعاد گسترده شد و درمانی نبود و از حد یک روستا یا شهر خارج شد، دیگر واحد های بهداشتی کشورها  نه درک درستی از مبانی مدیریت بحرانها و سیکل انها دارند و نه توانایی انجام این امور را، لذا "نظاره گر بحران و گزارشگر بحران" در کشور می شوند. همانند وزارت بهداشت خودمان در اپیدمی کنونی ! چون جایگاه یک وزارتخانه انقدر رفیع نیست که به ارکان کشور دیکته بگوید و در ضمن یک نهاد درمانی شاید بخواهد سالها این وضعیت ادامه داشته باشد! (برای دلایل به یادداشتهای قبلی بنده در همین سایت  رجوع بفرمایید).

لذا اقای نمکی، همکار ارجمند دانشگاهی بنده حقیر و البته مقام عالی وزارت بهداشت، تعمیر بال دردی دوا نخواهد کرد تعویض بال هم همینطور!  تغییر پرنده و تعریف درست نظام مدیریت بحران واگیر کرونا و دیدن جایگاه درست و نقش واحد درمان کشور بعنوان یک عضو و نه بعنوان مدیر بحران و درگیری و مشارکت کامل ارکان کلان شهرها و خوداری از یکه تازی کار بهتری است.

اخیرا اقای نمکی سخرانی ای  در ۲۷ مهر ماه در ارومیه داشته اند که تایید عرایض حقیر ناچیز و تایید مقالات اخیر حقیر در رد مدیریت کرونا توسط وزارت بهداشت بود!
نادیده گرفتن تصمیمات کمیته ها،  نداشتن پرسنل لازم، رشد فزاینده بیماری، تعمیر بال و عدم توانایی جمع کردن اپیدمی و ... دقت بفرمایید اینها نه بدلیل نیاز به تعمیر بال وزارتخانه است ؟
بلکه باید بنا بفرمایش خود شما، آدمهای دیگر و خبره برای جمع کردن سیکل کامل بحران، هدایت و مسئولیت را به عهده بگیرند و شما بعنوان سر مجموعه و  نه بال آن در جایگاه درست ان شا الله  عمل بفرمایید.
تصور بفرمایید اگر  این ویروس یک پدیده بیولوژیک و یک تهدید و جنگ بیولوژیک بود که اثراتش بر سلامت انسانهای کشور بود ؟ ایا وزارت بهداشت باید متولی این بحران می بود، دقت شود چه میگویم !

متاسفانه مشکل دنیا هم همین است تعریف جایگاه درست ستاد فرماندهی کرونایی که دارو و واکسن ندارد!  یعنی مداخلات پزشکی/درمانی محدود و مداخلات زیاد مدیریتی و فرماندهی!  در عرایضم دقت بفرماید از این روشن تر دیگر نمی توانم بیان کنم، کلید خاتمه یا ادامه بیماری همین جمله آخر است!
۸ ماه از دست دادیم علی رغم هشدارهایم که از هفته اول تا به امروز  بصورت مستمر عرض شد، تا دیرتر نشده است کمیته ها اصلاح (کمیته پیشنهادی- یادداشت های قبلی) و ادامه این روند بی محتوا و بقول معاونتان رفوزه شده ! لطفا خاتمه یابد.

همانگونه که درست حدس زده و فرمودید تاریخ این را از چشم ستاد شما خواهد دید، که درست هم هست، اگر می خواهید فرمایش مشاور شما در صدا و سیما درست نباشد که اشاره کردند: وضع کشور ما از همه کشورهایی که در تلویزیون نشان می‌دهید بدتر است.

این یادداشت بی غرض و مرض و با ارادت کامل ولی کمی رنجیده خاطری که چرا به عرایض الکن بنده یقین دارید ولی عمل نمی فرمایید، تقدیم شده است.  

* استاد نمونه کشوردر مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

نظر شما