شناسهٔ خبر: 43524011 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ناظر مرمت بناهای تاریخی حوزه جنوب کرمان خبر داد

از سلامتی مقبره "میرحیدر" اسفندقه تا راه‌اندازی موزه‌های روستایی

سیمین سنجری

ناظر مرمت بناهای تاریخی حوزه جنوب کرمان گفت: طی سال های اخیر مرمت بنیادی مقبره میرحیدر اسفندقه از توابع شهرستان جیرفت صورت گرفته و هیچ خطر تهدید کننده ای وجود ندارد. 

صاحب‌خبر -

دکتر "نادر علیدادی سلیمانی" در گفت و گو با ایسنا با یادآوری وضعیت مرمت مقبره میرحیدر اسفندقه گفت: وقتی گفته می شود یک بنا رو به نابودی و ویرانی است چنین استنباط می گردد که بنای مذکور طی روزها یا ماه های آینده به طور کامل ویران خواهد شد. 

وی با بیان این مطلب که هیچ خطری ویرانی مقبره میرحیدر را تهدید نمی کند افزود: در بنای مشهور به گورخانه یا مقبره میرحیدر مهنی که در انتهای غربی روستای دولت آباد اسفندقه واقع شده است با توجه به اعتبارات تخصیصی طی سالیان اخیر مرمت های بنیادی صورت گرفته و در حال حاضر هیچ گونه خطر ویرانی آن را تهدید نمی کند.

مسئول ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اقدامات صورت در مرمت این بنای تاریخی اظهار کرد: از جمله اقدامات اساسی صورت گرفته در مرمت این بنا می توان به برچیدن کاهگل های فرسوده بام بنا، احیاء مجدد بام و همچنین بام و اندود جهت جلوگیری از آسیب حاصل از بارندگی ها در این اثر تاریخی را  اشاره کرد. 

علیدادی سلیمانی احداث کانال پیرامون بنا به منظور دفع رطوبت، مرمت اساسی نقوش ایوانچه ها و زیرگنبد، برچیدن کف فرسوده و احیاء مجدد آجرفرش و همچنین سنگ فرش بنا را از جمله مرمت های صورت گرفته طی سالهای اخیر در این بنای تاریخی عنوان کرد.

ناظرمرمت بناهای تاریخی جنوب استان کرمان در ادامه توضیحات فوق گفت:جلوگیری از آسیب های انسانی را نیز با محدود کردن ورودی آرامگاه میر حیدر از دیگر اقدامات صورت است و همچنین با سفارش در و پنجره مناسب برای این اثر که به زودی در محل نصب می شود از آسیب های طبیعی به آن جلوگیری بعمل خواهد آمد.

وی اختصاص ردیف اعتباری برای مرمت آتار تاریخی را از فرمانداران خواستار شد و افزود: انتظار است فرمانداری ها در اعتبارات سال شهرستان، ردیف اعتباری به مرمت آثار تاریخی در نظر بگیرند به دلیل اینکه طی سه سال اخیر در این خصوص اعتباری تخصیص داده نشده است.

علیدادی سلیمانی در ادامه از مرمت ۲ باب مدرسه قدیمی در بخش اسفندقه خبر داد و گفت: در سالهای اخیر ۲ مدرسه قدیمی بخش اسفندقه یعنی مدارس روستاهای فردوس و دولت آباد مرمت های خیلی خوبی داشتیم که قرار است به موزه های کوچک روستایی در این منطقه تاریخی تبدیل شوند. 

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر خبری مبنی بر تخریب و ویرانی بنای تاریخی مقبره میرحیدر مهنی  اسفندقه جیرفت یادگاری از عصر صفویان در فضای مجازی و برخی رسانه های مکتوب  منتشر شده که دغذغه دوستداران میراث فرهنگی را نیز به همراه داشته است .

انتهای پیام

نظر شما