شناسهٔ خبر: 43523946 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

این اپلیکیشن روی انگشت معلولان می‌چرخد/ برپایی تورهای اختصاصی معلولان برای اولین بار در جهان

مسئول اپلیکیشن تور اپ برپایی تورهای اختصاصی برای معلولان، نابینایان و ناشنوایان را یکی از برنامه‌های این اپلیکیشن عنوان کرد و گفت: این اتفاقی است که تا الان در هیچ کجای دنیا انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس؛ سعیده اسدیان: سفر حتماً نباید لوکس باشد و برای اقامت هم نیازی به هتل های گرانقیمت و آنچنانی نیست، فقط کافی است عزم طبیعت‌گردی کنید تا با کمترین وسایل دل به جاده بزنید و روزهای خوشی را کنار دوستان و خانواده داشته باشید.

یکی از سبک های محبوب سفر که طی سال های اخیر به خصوص در بین جوانان مورد استقبال قرار گرفته، طبیعت گردی است اما باید بدانیم که برای رفتن به طبیعت و اقامت در آن باید به قدر کافی آگاهی داشته باشیم، اینکه کجا کمپ بزنیم و چه وسایلی با خود به همراه ببریم، تغذیه مان چگونه باشد و اگر کودک داریم باید به چه نکاتی توجه کنیم.

اکثر جوان‌ها در سال‌های اخیر به طبیعت‌گردی علاقمند شده‌اند و شاید نمی‌دانند باید طبیعت‌گردی مسئولانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند، فرق بین طبیعت‌گرد و طبیعت‌گرد مسئول شبیه آدم بی‌خیال و فرد مسئولیت‌پذیر است، همه به قصد طبیعت‌گردی می‌روند اما کسی که مسئولیت پذیر است و از اصل اکوتوریست پیروی می‌کند، یکسری نکاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت می‌کند تا به طبیعت آسیبی نرساند.

در طبیعت‌ اکثراً هم چشمه وجود دارد و هم گیاهان خوراکی که اگر آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بشناسیم می‌توانیم هزینه‌هایمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهیم، بارها پیش آمده خیلی از افرادی که طبیعت‌گردی می‌کنند با وجود این که 500 متر با چشمه فاصله دارند یا رودخانه کنارشان است، برای مصرف خوراکی یا شستشو آب معدنی می‌برند، بنابراین آموزش می‌تواند هزینه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کند.

بنا بر این است که وقتی به طبیعت می‌رویم تنها چیزی که به جا می‌ماند رد پایمان می‌ماند و تنها چیزی که از طبیعت خارج می‌کنیم عکس‌های یادگاری ما، باید توجه کرد که در جنگل‌های بکر حیوانات وحشی زیاد هستند اما می‌توانیم به صورت هوشمندانه از آزار حیوانات در امان باشیم به این ترتیب که درب ظروف خوراکی را ببنیدم و زباله‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کیسه‌هایی به صورت محکم ببندیم تا بویی از آن خارج نشود، چراکه حیوانات شم بویایی بالایی دارند.

اگر خودمان طبیعت گردی می‌کنیم حتماً خودمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیمه کنیم و اگر با گروه می‌رویم از وجود راهنمای کارت‌دار رسمی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، مجوز و بیمه اطمینان داشته باشیم تا از بروز مشکلات غیر قابل جبران پیشگیری کنیم.

تمامی این ها مواردی است که باید برای رفتن به طبیعت بدانیم، به همین جهت و در راستای ساماندهی تورهای طبیعت گردی اپلیکشنی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راه اندازی شده تا مشکلاتی که پیش از این در مسیر طبیعت گردی بوده رفع شود.

ساماندهی تورهای طبیعت گردی با اپلیکشین «تور اپ»

فربد حمیدی فعال گردشگری و مسئول «تور اپ» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص این اپلیکیشن گفت: طی جلساتی مختلفی که با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید در بحث تورهای طبیعت‌گردی یک ساماندهی صورت گیرد. به همین جهت با پیشنهاد آقای رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری طرحی را در قالب یک آژانس پیاده کردیم که نتیجه آن راه‌اندازی اپلیکیشن تور اپ بود.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا سفرهای برون‌مرزی کاهش پیدا کرده، گفت: این اتفاق سبب خیر شد تا راهی برای افزایش سفرهای داخلی داشته باشیم.

این فعال گردشگری با تأکید بر اینکه ما متأسفانه ایران را به خوبی نمی‌شناسیم گفت: مردم ایران نمی‌دانند که روی چه گنجی زندگی می‌کنند و به همین جهت هم بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند همیشه حرف از رونق گردشگری داخلی بوده اما آنچنان عملکرد موفقی نداشته‌ایم چرا که مرجع قابل پیگیری و گزارش‌گیری نداشتیم.

حمیدی با بیان اینکه نسخه اول اپلیکیشن تور اپ اردیبهشت ماه سال جاری ارائه شد گفت: به دلیل حجم ورودی غیرقابل پیش‌بینی به این اپلیکیشن مشکلاتی ایجاد شد که ما مجبور شدیم زیرساخت و برنامه‌نویسی آن را تغییر دهیم تا پذیرش بیشتری داشته باشیم چرا که در روزهای نخست ارائه این اپ 13 هزار نصب داشتیم و این ما را شوکه کرد.

وی با بیان اینکه تور اپ اولین اپلیکیشن تورهای طبیعت‌گردی ایران است و رسالت خود را معرفی ایران واقعی و درست می‌داند گفت: در واقع کار این اپلیکیشن کاری است که بزرگانی مثل آقای ایرانلو در حوزه طبیعت و گردشگری انجام می‌دادند.

باید ایران واقعی را به تمام دنیا معرفی کنیم

این فعال گردشگری با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مثبت این اپلیکیشن کارآفرینی برای بومی‌ها، تورلیدرهای بومی و بوم‌گردی‌های اقصی نقاط ایران است، گفت: هدف مهمتر این است که اگر کسی به کبیر مرنجاب رفت بتواند تفاوت اقلیمی آن را با کویر مصر تشخیص دهد یا بداند فرق جنگل‌های ارسباران با هیرکانی چیست.

حمیدی رسالت بعدی این اپلیکیشن را معرفی مناطق گردشگری ایران به توریست‌های خارجی عنوان کرد و گفت:‌ این برنامه به 4 زبان روسی، انگلیسی، چینی و عربی در اختیار کاربران خارجی قرار می‌گیرد و همین باعث ارزآوری برای کشور خواهد شد. امروز دیگر دروازه نورنبرگ، برج پیزا و یا ایفل برای توریست‌های خارجی جذابیتی ندارد و گردشگران واقعی به دنبال تماشای جاذبه‌های گردشگری در کشورهای آسیایی هستند که خوشبختانه ایران هم در این زمینه پرچم بلندی دارد.

وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که دریاچه صورتی گمیشان را داریم، بندر درک در چابهار را داریم، دو جا در دنیا صحرا یا کویر به اقیانوس می‌رسد که یکی در نامیبیا و دیگری در ایران است و یا جنگل‌های هیرکانی که در دنیا زبانزد شده است. ما همزمان در یک فصل  گرمترین نقطه زمین و سردترین نقطه را داریم اما نسبت به این‌ها بی‌تفاوت هستیم در حالی که توریست‌های خارجی وقتی به ایران می‌آیند و قدم به کویر ایران می‌گذارند به وجد می‌آیند.

تمام کارمندان تور اپ معلول هستند/برپایی تورهای اختصاصی برای معلولان، نابینایان و ناشنوایان

مسؤول اپلیکیشن تور اپ با بیان اینکه این برنامه شما را برای سفر به طبیعت راهنمایی می‌کند و به شما آموزش‌های لازم را می‌دهد، گفت: ما در ایران تورهای طبیعت‌گردی زیادی داریم که متأسفانه خیلی از آنها بدون مجوز فعالیت می‌‌کنند یکی از اهداف ما ساماندهی این تورها است چرا که هر کسی یک ماشین دیفرانسیل داشته باشد و چند نفر را جمع کند نمی‌تواند تور طبیعت‌گردی راه بیندازد. ما آمارهایی داشتیم که یک تور با یک کیسه 20 کیلویی زباله برگشته اما تورهایی هم بوده‌اند همان 20 کیلو زباله را در طبیعت رها کردند در حالی که بنای طبیعت‌گردی حفظ محیط زیست و احیای طبیعت است.

وی یکی از نقاط قوت این اپلیکیشن را استفاده از معلولان عنوان کرد و گفت: هر 8 تور در اپلیکیشن تور اپ یک کارشناس دارند و کسانی که به عنوان کارشناس فعالیت می‌کنند قرار است به صورت دورکار و از پشت سیستم و با یک تلفن کار خود را انجام دهند و من با افتخار می‌گویم تمام کارمندان تور اپ معلول هستند چرا که این کار یک گوش، یک چشم، یک زبان و حتی یک دست می‌خواهد و نیاز ندارد که فرد راه برود، جوان‌های سالم این روزها به راحتی کار پیدا نمی‌کنند وای به حال افراد معلول به همین جهت هم ما با مراکز توانبخشی صحبت کردیم و تعدادی از افراد معلول را به عنوان کارمند استخدام کردیم.

حمیدی برپایی تورهای اختصاصی برای معلولان، نابینایان و ناشنوایان را یکی از برنامه‌های مهم تور اپ عنوان کرد و گفت: این اتفاقی است که تا الان در هیچ کجای دنیا انجام نشده است.

فعالیت تورهای بدون بیمه و مجوز ممنوع!

وی در ادامه به نیاز خانواده‌ها به اپلیکیشن تور اپ اشاره کرد و گفت: زمانی که شما بخواهید با خانواده خود به یک تور طبیعت‌گردی بروید باید به کجا اعتماد کنید؟ آیا اینستاگرام محلی برای اعتماد است آن هم در شرایطی که خیلی از پیج‌ها صرفا نظرات موافق را درج می‌کنند اما در تور اپ ما به تورلیدرها می‌گوییم اگر خوب عمل کنند یا بد همه نظرات منتشر می‌شود، بنابراین وقتی شما بخواهید به همراه خانواده خود به یک تور طبیعت‌گردی بروید و بخواهید حداقل بدانید شرایط اقلیمی برای کودک همراه شما مناسب است یا نه می‌توانید اطلاعات لازم را از این اپلیکیشن دریافت کنید.

این فعال گردشگری با بیان اینکه صفر تا 100 انجام این پروژه زیر نظر معاونت گردشگری است گفت: در این اپلیکیشن کسی که مجوز یا بیمه نداشته باشد به هیچ عنوان اجازه فعالیت ندارد، مخاطرات تورها خیلی زیاد است مثل اتفاقی که اخیراً برای یک دختر جوان افتاد و اگر تور لیدر ماهر و آموزش دیده بود به عقیده من درصد این اتفاق کم می‌شد.

حمیدی افزود: متأسفانه خیلی از تورها نه تنها بیمه ندارند بلکه دانش کافی نسبت به اتفاقاتی که می‌‌افتد هم ندارند اما ما با تورهایی همکاری می‌کنیم که هویت داشته باشند و در مواجهه با مخاطرات طبیعی مهارت و مدیریت لازم را از خود نشان دهند.

وی ادامه داد:‌ یکی از مشکلاتی که بسیاری از مردم در مواجهه با تورهای گردشگری دارند این است که یا تورها پول را می‌گیرند و تور را برگزار نمی‌کنند یا اینکه زمان آن را تغییر می‌‌دهند و در صورت هماهنگ نبودن مسافر بازگشت هزینه‌ای ندارند در حالی که ما تا 72 ساعت بعد هم به هر دلیلی که سفر کنسل شود پول مسافر را پس می‌دهیم.

 «توراپ» یک پلتفرم ملی و قابل استناد است

یکی از ویژگی‌های دیگر این اپلیکیشن احیای طبیعت است، خیلی از تورلیدرها به مسافران خود می‌گویند می‌توانند پوست میوه را در طبیعت بریزند در حالی که این حرکت اشتباه است پوست خوراکی‌های قابل بازیافت باید در عمق 30 سانتی متری زمین دفن شود ما در این اپلیکیشن این موارد را هم آموزش می‌دهیم و به تورها می‌گوییم که با نرخ دولتی برایشان کیسه زباله تهیه می‌کنیم و به آنها بذر رایگان می‌دهیم تا به احیای طبیعت کمک کنند.

حمیدی گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند هر چه ماشین بزرگ‌تر و ظاهرشان عجیب‌تر باشد حرفه‌ای‌تر هستند در حالی که این‌ها فقط نشانه کمبود شخصیتی افراد است.

یکی از موضوعاتی بسیاری از مسافران در تورهای طبیعت‌گردی با آن مشکل دارند پخش موسیقی‌های سرسام‌آور است، بسیاری از تورها فکر می‌کنند که نورپردازی و پخش موسیقی ندارند اما این همگانی نیست ما در این اپلیکیشن به صورت غیرمستقیم تمامی این موارد را آموزش می‌دهیم که در نهایت منجر به این شود که افراد موسیقی جاری در طبیعت را بیشتر از هر موسیقی دوست داشته باشند و برایشان جذاب‌تر باشد.

وی ادامه داد: پلتفرم تور اپ ملی است و در واقع مرجعی است که می‌توانند به آن استناد کنند. یکی از الزاماتی که ما در تور اپ گذاشته‌ایم این است که همه تورها موظف به داشتن یک کمک‌یار پزشکی هستند و این موضوع در متن قراردادشان هم قید شده است چرا که بارها دیده‌ایم در یک تور اگر یک سی‌پی‌آر انجام نمی‌شد فرد فوت می‌کرد.

رونمایی از اپلیکیشن در آبان ماه

مسؤول اپلیکیشن تور اپ با بیان اینکه تمامی رانندگانی که در تورها فعالیت می‌کنند باید گواهی عدم اعتیاد داشته باشند، گفت: تمام خودروها باید پیش از سفر تأیید سلامت شده باشند و استانداردسازی روی آنها پیاده شود متأسفانه خیلی وقت‌ها تور لیدرها حتی نقشه‌خوانی هم بلد نیستند چه برسد به اینکه یک مشکل مکانیکی را حل کنند و همه این‌ها به دلیل نبود آموزش صحیح است.

یکی از بخش‌های جذاب این  محتواهای آموزشی است، ضمن اینکه دوره های آموزشی را هم برگزار خواهیم کرد. مثلاً شما می‌خواهید بدانید که در سفر به طبیعت اجازه دارید از چوب کدام درختان استفاده کنید یا به غیر از تخت جمشید، نارنجستان و حافظیه چه جاهای دیگری در شیراز وجود دارد که می‌تواند برایتان جذابیت داشته باشد که اینها را در قالب تورهای آموزشی برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه تورهای گردشگری فعال در تور اپ در تمام شهرها فعال هستند گفت:‌هر تخلفی که صورت بگیرد تماما مسؤول آن تورلیدر است و متناسب با نوع تخلف باید به تعهداتی که داده عمل کند.

وی با بیان اینکه شما در تور اپ شاهد مطالب مفید در مورد جاذبه‌های طبیعی، مخاطرات طبیعی، برخورد با حیوانات در سفر و ... هستید گفت: قرار بر این بود که این اپلیکیشن 7 مهر ماه رونمایی شود اما به دلیل دستور ستاد مقابله با کرونا برنامه‌ها لغو شد.

وی در پایان گفت: همه چیز برای رونمایی از این اپلیکیشن آماده است و به احتمال زیاد هفته دوم آبان ماه این اپلیکیشن با حضور مسؤولان میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما