شناسهٔ خبر: 43523370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

در رابطه با ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا

سفیر سوئیس احضار شد

دنیای‌اقتصاد : در پی انتشار برخی ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکا به‌ویژه رئیس اطلاعات ملی این کشور و رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنا درخصوص «دخالت سایر کشورها از جمله ایران» در انتخابات پیش‌رو در این کشور، سفیر سوئیس و حافظ منافع آمریکا در ایران صبح روز پنج‌شنبه اول آبان ماه از سوی دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت‌خارجه احضار شد. جان راتکلیف، رئیس اطلاعات ملی آمریکا، روز چهارشنبه مدعی شده بود که ایران و روسیه «اقدامات به‌خصوصی را برای تاثیرگذاری بر نظر جمعی درباره رقابت انتخاباتی انجام داده‌اند.»

صاحب‌خبر -

راتکلیف مدعی شد که ایران و روسیه به‌طور جداگانه توانسته‌‌‌اند اطلاعات ثبت‌نامی رای‌دهندگان را به‌دست آورده و از آن علیه آمریکایی‌ها و «ایجاد ناآرامی اجتماعی» استفاده کنند که بیشتر این اطلاعات به راحتی قابل دسترسی است. از سوی دیگر چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنای آمریکا نیز مدعی شد که ایران می‌خواهد اعتماد آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را تضعیف کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت‌خارجه در این رابطه گفت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای تکراری و گزارش‌های ساختگی، ناشیانه و متقلبانه مقامات رژیم آمریکا، بار دیگر تاکید می‌کند برای تهران هیچ تفاوتی نمی‌کند کدام یک از دو کاندیدای فعلی راهی کاخ سفید شود.»

تحریم پنج نهاد ایرانی به بهانه دخالت در انتخابات آمریکا

همزمان دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، وابسته به وزارت ‌خزانه‌داری آمریکا با تکرار ادعاهای پیشین خود پنج نهاد ایرانی را به تلاش برای اثرگذاری بر فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور متهم کرده و مدعی شد ایران با اقدامات بی‌پروایانه‌ای همچون انتشار اطلاعات جعلی به‌صورت آنلاین و اجرای عملیات‌های نفوذ بدخواهانه با هدف گمراه‌سازی رای‌دهندگان آمریکایی، درصدد ایجاد اختلاف و تفرقه در میان جمعیت رای‌دهندگان این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر،وزارت‌خزانه‌داری ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه در تارنمای رسمی خود با انتشار مطلبی مدعی تلاش پنج نهاد ایرانی برای اثرگذاری بر فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شد و از مسدود کردن دارایی‌ها و منافع تحت مالکیت این نهادها خبر داد. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز مدعی شد که «حکومت ایران در تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ایالات‌متحده از روایت‌های نادرست و سایر مضامین گمراه‌کننده استفاده می‌کند.» در این رابطه، وزارت‌خزانه‌داری ایالات‌متحده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(IRGC)، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC-QF) و موسسه بیان رسانه گستر (بیان گستر) را به اتهام مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در هرگونه مداخله خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات‌متحده- اعم از حمایت، فعالیت مخفیانه یا همدستی- مشمول فرمان اجرایی Executive Order/ E.O ۱۳۸۴۸ قرار می‌دهد. افزون بر این سه نهاد، اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی (IRTVU) و اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی (IUVM) به‌دلیل آنکه در مالکیت یا کنترل نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، مشمول این فرمان اجرایی ۱۳۸۴۸ می‌شوند.

بحث مداخله انتخاباتی در مناظره

همچنین یکی از مباحث مطرح در مناظره انتخاباتی بامداد جمعه به وقت ایران ترامپ و بایدن نیز بحث دخالت در انتخابات این کشور بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بایدن در پاسخ به سوال مربوط به ادعای دخالت احتمالی ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «هر کشوری که در انتخابات آمریکا مداخله کند، بهایش را خواهد پرداخت، مداخله در حاکمیت ایالات‌متحده آمریکا بها دارد. ولی نمی‌دانم چرا ترامپ در این زمینه علاقه‌ای به مقابله با پوتین ندارد.» ترامپ هم در پاسخ گفته که هیچ‌کس با روسیه سخت‌گیرتر از وی نبوده است و ایران و روسیه می‌خواهند او در انتخابات بازنده شود. وی ادامه داد: «بایدن سه و نیم میلیون دلار از روسیه گرفت، یک بار توضیح دهید، من پولی از روسیه نگرفته و نخواهم گرفت.»

ادعای بی‌اساس

اما ایران بارها دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است و در آخرین واکنش‌ها نیز سخنگوی وزارت‌خارجه توضیح داد: «رژیم آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور که سابقه طولانی در دخالت و ایجاد آشوب در انتخابات دیگر کشورها را در پرونده داشته و در دنیای متوهمانه و متقلبانه خود محبوس هستند، در آستانه انتخابات این کشور ادعای بی‌اساسی را مطرح می‌کنند تا با فرافکنی، پروژه غیردموکراتیک و سناریوی از پیش تعریف شده خود را جلو ببرند. دور از ذهن نیست که طراحان چنین سناریو‌های بچگانه‌ای، به‌دنبال انحراف توجهات و افکار عمومی و انجام تحریکات مشکوک در آستانه انتخابات باشند.» خطیب‌زاده در ادامه از طرف جمهوری اسلامی ایران به ایالات‌متحده توصیه کرد که دست از فرافکنی‌های بیهوده، اتهام‌زنی‌های بی‌اساس و سناریوسازی‌های مشکوک، برداشته و سعی کند مانند یک کشور عادی در سطح روابط بین‌الملل و در ارتباط با کشورهای دیگر عمل کند.

سناریوی آمریکایی

همزمان سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با رد اتهام دخالت در انتخابات آمریکا، گفت: «برخلاف ایالات‌متحده، ایران در انتخابات کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند.» به گزارش «ایرنا» علیرضا میریوسفی شامگاه چهارشنبه در پاسخ به ادعای جان راتکلیف مدیر اطلاعات ملی دولت ترامپ که ایران و روسیه را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرد، این مطلب را در صفحه توییتری خود منتشر کرد. وی افزود: «جهان شاهد تلاش‌های عمومی ناامیدانه آمریکا برای زیر سوال بردن نتیجه انتخابات خود در بالاترین سطح است. این اتهامات چیزی جز سناریوی دیگری برای تضعیف اعتماد رای‌دهندگان به امنیت انتخابات ایالات‌متحده نبوده و واهی است.» رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: «ایران هیچ علاقه‎ای به دخالت در انتخابات آمریکا و هیچ ترجیحی برای نتیجه آن ندارد. آمریکا باید به اتهامات بدخواهانه و خطرناک خود علیه ایران پایان دهد.»

ایمیل‌های تهدیدآمیز!

اخیرا یک مقام آمریکایی مدعی شده است که ایران و روسیه با اقداماتی درحال مداخله در روند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا هستند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه دیلی میل، مقامات اطلاعاتی آمریکا با مطرح کردن اتهامات انتخاباتی علیه ایران و روسیه مدعی شده‌اند ایران مسوول فرستادن ایمیل‌هایی تهدیدآمیز است که این هفته رای‌دهندگان دموکرات را هدف قرار داده است و همچنین روسیه نیز به سهم خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مداخله می‌کند.  جان راتکلیف، رئیس اطلاعات ملی آمریکا، روز چهارشنبه مدعی شد که این دو کشور «اقدامات به‌خصوصی را برای تاثیرگذاری بر نظر جمعی درباره رقابت انتخاباتی انجام داده‌اند.» راتکلیف مدعی شد که ایران و روسیه به‌طور جداگانه توانسته‌اند اطلاعات ثبت‌نامی رای‌دهندگان را به‌دست آورده و از آن علیه آمریکایی‌ها و «ایجاد ناآرامی اجتماعی» استفاده کنند که بیشتر این اطلاعات به راحتی قابل دسترسی است.  او در این باره در یک کنفرانس خبری گفت: «این داده‌ها می‌تواند توسط عوامل خارجی در راستای تلاش برای انتقال اطلاعات در ثبت‌نام رای‌دهندگان مورد استفاده قرار گیرد که امیدوارند این امر موجب ایجاد سردرگمی و آشوب شده و اعتمادمان به دموکراسی آمریکایی را تضعیف کند.» او مدعی شد ایران در پشت پرده ارسال یکسری «ایمیل حقه‌بازانه» با هدف «ترساندن» رای‌دهندگان و «آسیب وارد کردن به رئیس‌جمهور ترامپ» است.

از سوی دیگر رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنای آمریکا نیز مدعی شد که ایران می‌خواهد اعتماد آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را تضعیف کند.

نظر شما