شناسهٔ خبر: 43520389 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی ؛ کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

slashgear

صاحب‌خبر -

در این مقاله به مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی – iPhone 12 vs OnePlus 8T پرچمدار جدید دو شرکت اپل و وان پلاس خواهیم پرداخت.

درست یک روز پس از آنکه اپل از خانواده آیفون ۱۲ خود رونمایی کرد٬ شرکت چینی وان پلاس از جدیدترین گوشی پرچمدار خود به نام وان پلاس ۸ تی پرده برداشت (البته امسال بدون معرفی مدل پرو) تا نشان دهد امسال نیز می‌خواهد رقابت با اپل را ادامه دهد. جالب‌تر اینکه هر دو گوشی در یک زمان وارد بازار شده‌اند.

مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی

قیمت این دو گوشی تقریباً شانه به شانه‌ی یکدیگر است؛ آیفون ۱۲ با قیمت پایه ۷۹۹ دلاری عرضه می‌شود٬ در حالی که وان پلاس ۸ تی با قیمت ۷۴۹ دلاری به فروش می‌رسد. همین بهانه‌ی خوبیست که به مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی بپردازیم.

طراحی و نمایشگر

مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی

یک نگاه به آیفون ۱۲ کافیست تا به لطف ظاهر نوستالژی شبیه به آیفون ۵ اس با لبه‌هایی کاملاً مسطح٬ دل شما را برباید. این احساس خاصی را در شما به وجود می‌آورد. در آن سمت وان پلاس ۸T از طراحی متداول مانند سایر گوشی‌های سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کند. طراحی این گوشی تفاوت چشمگیری نسبت به نسل گذشته‌اش نداشته است؛ اگرچه ماژول مربعی‌شکل دوربین اکنون به سمت چپ قاب پشتی رفته است.

آیفون ۱۲ از بدنه‌ای آلومینیومی بهره می‌برد و در ۵ رنگ جدید سبز٬ آبی٬ قرمز٬ سفید و مشکی عرضه می‌شود. در آن سمت نماینده وان پلاس از پنل پشتی شیشه‌ای مات با رنگبندی متداول‌تر سبز و نقره‌ای به فروش می‌رسد. نمایشگر در هر دو گوشی با مشخصات فنی بالارده٬ چشمگیر است. آیفون از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با نسبت ابعاد ۱۹.۵:۹ و رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل (تراکم ۴۵۷ppi) بهره می‌برد٬ در حالی که وان پلاس به نمایشگر ۶.۵۵ اینچی OLED با رزولوشن پایین‌تر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (تراکم ۴۰۲ppi) و نسبت ابعاد ۲۰:۹ تجهیز شده است.

عملکرد و عمر باتری

مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی

وان پلاس ۸T از چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام قدرت می‌گیرد که بر پایه فناوری پردازش ۷ نانومتری تولید می‌شود. ما دوست داشتیم حداقل چیپست فرکانس بالاتر اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس در این گوشی استفاده شود که چنین چیزی رخ نداد. در هر صورت عملکرد این تراشه در استفاده‌ی روزمره٬ حتی در وظایف سنگین گرافیکی مناسب است.

چیپست A14 Bionic قدرت‌بخش آیفون ۱۲ برتر از اسنپدراگون ۸۶۵ در زیر قاب گوشی رقیب است. این تراشه مبتنی بر فناوری ۵ نانومتری تولید شده و می‌تواند مدیریت باتری و مصرف انرژی بهتری را ارائه کند. این تراشه یک مزیت بزرگ برای نماینده‌ی اپل در مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی محسوب می‌شود. اگر شما به دنبال قدرت پردازش بالا با ترکیبی از مدیریت عالی هستید٬ آیفون ۱۲ علیرغم اینکه فقط ۴ گیگابایت رم را شامل می‌شود٬ گزینه‌ی ایده آل پیش روی شماست.

گوشی وان پلاس با یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی همراه است٬ در حالی که اپل مطابق رسم همیشگی خود٬ این مرتبه نیز ظرفیت باتری گوشی خودش را اعلام نکرده است. اپل ادعا می‌کند این گوشی می‌تواند ۱۵ ساعت ویدیوی استریم شده را پخش کند. هر دو دیوایس از عملکرد باتری درخشانی بهره می‌برند که این حاصل هماهنگی بی‌نظیر سخت افزار و نرم افزار در اکوسیستم اپل و مدیریت باتری عالی اندروید ۱۱ در چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ است.

توان دوربین‌ها

مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی

گوشی OnePlus 8T به دوربین چهارگانه پشتی با حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی (دیافراگم f/1.7 و اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتری) تجهیز شده است. این سیستم دوربین از پیکسل باینینگ بهره می‌برد که با ادغام ۴ پیکسل در ۱ پیکسل٬ عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی حتی با روشنایی کافی در محیط‌های تاریک را ارائه می‌کند. در آن سمت آیفون ۱۲ از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیگسلی (دیافراگم f/1.6 و اندازه پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری) بهره می‌برد که عکاسی ایده‌آل در تمام شرایط محیطی را وعده می‌دهد. هر دو دستگاه نسبت به نسل گذشته‌ی خود پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند٬ اما بهبود پس-پردازش در هر دو قابل توجه است.

وان پلاس یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی اولترا واید را در کنار این حسگر استفاده کرده٬ در حالی که آیفون یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی را در بر می‌گیرد. وان پلاس یک دوربین ۸ مگاپیکسلی ماکرو و ۲ مگاپیکسلی سیاه و سفید دیگر را نیز شامل می‌شود که شاید از نظر تعداد خوب باشد٬ اما برای یک کاربر معمولی نمی‌تواند خیلی هم زیاد باشد. در جلو نیز این گوشی از یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد٬ در حالی که آیفون ۱۲ به دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی تجهیز شده است. برای فیلمبرداری آیفون می‌تواند از ویدیوهای ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه در فرمت Dolby Vision HDR پشتیبانی کند. در آن سمت نیز وان پلاس با حالت Video Nightscape فیلمبرداری روشن در شب را به ارمغان میاورد٬ اما این حالت از رزولوشن ۴K پشتیبانی نمی‌کند و به FHD محدود می‌شود.

قیمت و حافظه

مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی

گوشی وان پلاس با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ۷۴۹ دلار قیمت دارد. این درحالیست که آیفون ۱۲ اپل در سه پیکربندی مختلف عرضه می‌شود. نسخه پایه آن با ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه ۷۹۹ دلار است. نسخه‌ی میانی همین میزان رم به علاوه ۱۲۸ گیگابایت حافظه را با قیمت ۸۴۹ دلار ارائه می‌کند. بالارده‌ترین نسخه آیفون ۱۲ نیز با همین میزان رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه٬ ۹۴۹ دلار قیمت دارد.

برجسته‌ترین مزایا

مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی

وان پلاس ۸ تی از شارژ سریع فوق پیشرفته ۶۵ وات پشتیبانی می‌کند. نمایشگر آن نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌کند و به لطف اندروید ۱۱ و رابط کاربری OxyGenOS 11 می‌تواند عملکرد کلی سریعی را ارائه دهد. این درحالیست که فقط نسخه‌ی T-Mobile آن تأییدیه IP68 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار شامل می‌شود.

در سمتی دیگر٬ آیفون ۱۲ اپل از چیپست فوق پیشرفته A14 Bionic قدرت می‌گیرد که عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ دار٬ شیشه‌ی روی نمایشگر آن به لطف Ceramic Shield بسیار مستحکم است٬ از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند که برای خیلی‌ها مهم است٬ با IP68 در برابر نفوذ آب٬ گرد و غبار عملکرد خوبی دارد و برای فیلمبرداری گزینه‌ی بهتری است. هر دو گوشی مزایای مختلفی دارند که اهمیت آن‌ها برای مشتریان مختلف یکسان نیست.

معایب بزرگ

برخی معایب نیز در اینجا وجود دارد که می‌تواند در انتخاب نهایی یکی از این گوشی‌ها توسط مشتریان تأثیرگذار باشد. به طور مثال آیفون هنوز از بریدگی عریضی در بالای نمایشگر خود برای میزبانی از دوربین سلفی و دیگر حسگرها استفاده می‌کند. از شروع امسال٬ اپل شارژر و هدفون ایرپادز را نیز از داخل جعبه گوشی‌هایش برداشته است که شاید هر کسی را شگفت زده کند٬ اما اپل دلایل منطقی برای این کار دارد. یکی دیگر از معایب آیفون٬ نرخ رفرش ۶۰ هرتزی نمایشگر آن است٬ در حالی که این نرخ در مدل رقیب ۲ برابر است. این نکته‌ای مهم در مقایسه آیفون ۱۲ با وان پلاس ۸ تی است.

در سمتی دیگر وان پلاس هنوز یکی از بدیهی‌ترین ویژگی‌های پرچمداران برای سال ۲۰۲۰ را شامل نمی‌شود. ما در مورد کسب تأییدیه IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب٬ گرد و غبار صحبت می‌کنیم.

کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

هر دو گوشی در مسیر خود٬ محصلولاتی ایده‌آل هستند. وان پلاس ۸ تی ارتقاء اندکی نسبت به وان پلاس ۸ داشته است٬ اما ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند از ان یک پرچمدار خوب بسازد.

آیفون ۱۲ اپل نیز ارتقاء بنیادی از هر نظر نسبت به آیفون ۱۱ داشته است که شامل عملکرد پردازشی٬ دوربین‌ها و طراحی می‌شود. بنابراین ما آیفون اپل را گزینه‌ی بهتری در مقایسه با گوشی وان پلاس می‌دانیم. کمی هزینه‌ی بیشتر برای خرید گوشی اپل٬ ارزش بیشتری دارد.

نظر شما