شناسهٔ خبر: 43518710 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

جرارد پیکه: باشگاه پول خرج کرد تا از بازیکنان انتقاد شود؛ از سال 2015 بارسلونا به جای رشد کردن، در حال پسرفت بوده است

یگانه نظری

جرارد پیکه سکوت خود را شکست و برای نخستین بار پس از مصاحبه اش بعد از بازی با بایرن، صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

جرارد پیکه، مدافع اسپانیایی بارسلونا مصاحبه ای جنجالی با La Vanguardia در مورد اتفاقات فصل پیش باشگاه بارسلونا و مدیریت این تیم اظهار نظر کرد. به گزارش طرفداری، جرارد پیکه در مصاحبه با La Vanguardia در مورد این سکوت طولانی خود گفت:

من خوبم. پایان سال گذشته دراماتیک بود و به کمی زمان برای کنار آمدن با آن نیاز داشتیم. در تعطیلات من یه بازسازی داشتم. این در مورد یک شروع دوباره است.

رونالد کومان؟ احساسات خیلی خوبی حاکم است. مربی بسیار رک است که این موضوع مورد پسند رختکن واقع شده و شدت کار نیز افزایش یافته است. ما فصل را عالی شروع کردیم و شکست مقابل ختافه یک ضربه غیرمنتظره بود. بیایید ببینیم چه اتفاقی در ال کلاسیکو رخ می دهد.

خودت را در مصاحبه ات پس از بازی با بایرن مونیخ در لیسبون می شناسی؟ بهش فکر کردی؟

وقتی اتفاقاتی این چنینی رخ می دهند که تا ابد در تاریخ باشگاه می مانند و به یاد آورده می شوند، رهبران باید تصمیم بگیرند. باید به خودتان نگاه کنید و ببینید چه چیزی نیاز به تغییر دارد زیرا مشخص است که راهی که ما در پیش گرفته بودیم، مسیر درستی نبود. شما اجازه دارید و می توانید ببازید اما نه به آن شکل. من امروز نیز محکم و قاطع پای حرفی که زدم هستم.

واقعاً به رفتن از باشگاه فکر می کردی؟

اگر رهبران تیم یا مربی روی من حساب نکنند، من مشکلی برای جدایی ندارم. بارسا بالاتر از همه است. این همان چیزی است که من گفتم و هنوز هم به آن فکر می کنم.

آن تغییراتی که مدعی بودید باید در تمام جنبه ها رخ دهند، آن طور که انتظار داشتید انجام شد؟

نقایص اکتسابی زیادی وجود داشت که نیاز به تغییرات عمیقی داشتند. درست است که تغییراتی انجام شده است و شاید نیازی نباشد که تمام این تغییرات هم زمان با هم انجام شوند اما باید توجه داشت که اوضاع به شکل متفاوتی پیش می رود.

از سال 2015 بارسلونا به جای رشد کردن، در حال پسرفت بوده است

فکر می کنی از کجا همه چیز اشتباه پیش رفت؟

ما در سال 2015 با بردن سه گانه به اوج رسیدیم و از آن موقع باشگاه به جای رشد کردن و پیشرفت، در حال پسرفت و سقوط بوده است و این روند غیر قابل قبول است. ما با نتیجه 8-2 به قعر رسیدیم. همه ما باید به دنبال بهترین ها برای باشگاه باشیم.

تغییر مربی در وسط فصل (والورده) اشتباه بود؟

ما هرگز نخواهیم فهمید که چه چیزی ممکن بود اتفاق بیافتد اما به نظر من، پس از بردن دو لیگ و صدرنشینی اخراج مربی در اواسط فصل، به عنوان یک پروژه معقول به نظر نمی آید. به نظرم این کار منطقی نبود.

کاپیتان ها در تصمیم اخراج والورده نقش داشتند؟

اصل ماجرا این است که ما به یک جلسه احضار شدیم و پیامی به ما منتقل شد و به نظر می رسید که باید آن را تایید یا رد کنیم و در این زمان بود که ما گفتیم: "آقایان، این تصمیمی است که شما باید بگیرید."

فوتبالیست ها قدرت زیادی برای تاثیرگذاری در تیم دارند؟

حرف های زیادی زده می شود، بله. اما وقتی یک باشگاه بهتر کار کند و همه چیز برای همه سالم تر و درست باشد، سلسه مراتب در آن باشگاه به درستی مشخص و رعایت می شود. رییس باشگاه باید اول باشد و بعد مربی باید بر بازیکنان حکمرانی کند. وقتی این سلسله مراتب شکسته شود، اوضاع خوب پیش نمی رود. اگر بازیکنان در مقطعی قدرت داشته اند، به این دلیل است که سایرین نخواسته اند از آن قدرت استفاده کنند. کاری که آن ها بیش از درگیر کردن ما در تصمیمات انجام دادند این بود که قبل از وقوع اتفاقی به ما در مورد آن اطلاع دهند. ما هرگز در تصمیمات باشگاه دخیل نبوده ایم. آره یا نه؟ این تصمیم شماست.

رابطه پیکه با بارتومئو

الان رابطه ات با بارتومئو چطور است؟

نمی خواهم با کسی در بیافتم اما زمان هایی بود که... (سکوتی طولانی) مثلاً موضوع شبکه های اجتماعی. به عنوان یک بازیکن بارسا، می بینم که باشگاهم پول خرج کرده است تا ما را مورد انتقاد قرار دهد. منظورم از ما نه تنها افراد خارج از باشگاه با رابطه ای تاریخی با باشگاه است، بلکه افراد حاضر و فعال در باشگاه را نیز شامل می شود و این زیاده روی است. از بارتومئو خواستم که این اتفاق را برایم توضیح دهد و چیزی که او به من گفت این بود که: "جرارد، من نمی دانستم." و من آن را باور کردم. بعد می بینی که در اقدامات بعدی، فردی که مسئول استخدام این خدمات و این اتفاقات بوده است هنوز در باشگاه کار می کند.

خائومه ماسفرر؟

دقیقاً و این موضوع آزار دهنده است. الان اینجا این موضوع رو گفتم چون قبلاً شخصاً به رییس گفته بودم. و از من می خواهید که چه چیزی بگویم؟ دردناک است؟ بله. می توانم کاری انجام دهم؟ خب، نه. شاید رابطه من با رییس صمیمی باشد اما مسائلی حل نشده باقی مانده است.

با این حال این اتفاقات مانع تمدید قرارداد تو نشد... این یک مغایرت نیست؟

نه بسیار ساده است. باشگاه به من و سایر بازیکنان گفت که به خاطر بحران کرونا، باشگاه شدیداً از نظر مالی اذیت خواهد شد و در این شرایط، بارسا بالاتر از هر شخصی است. بارسا به من همه چیز داده است، پس من خودم را در اختیار آن ها قرار دادم. آن ها به من گفتند که تمام پولی که امسال از آن صرف نظر کنم، در آینده به من بازگردانده می شود و ما حساب کتاب کردیم و من مبلغی را پیشنهاد دادم.

آیا این به این معنی نیست که او مسئولیت را به گردن مدیر بعدی انداخته است؟

فکر می کنم ما داریم به باشگاه کمک می کنیم. اگر می خواهیم آینده ای در کار باشد، باید این کار را بکنیم.

بوروفکس و کاهش دستمزد

از نظر شخصی، هر بازیکنی آزاد است که تصمیم بگیرد پیشنهاد باشگاه را قبول کند یا نه. مورد دیگر این است که آن ها شما را یک طرفه مجبور به این کار می کنند که من با این کار مخالفم. من به عنوان یک کاپیتان از منافع تیمم دفاع می کنم و تصمیم می گیرم که آن را امضا کنم. ما اینجا یک رختکن متحد هستیم و بعد می گویند که رختکن از هم پاشیده است و از این صحبت ها. چهار کاپیتان بسیار به هم نزدیکند و ما دو بوروفکس را امضا کرده ایم.  ما چندین جلسه تیمی داشته ایم و این موضوع را توضیح داده ایم و همه هم نظر با هم پیش می رویم.

ما جوانان زیادی داریم، بیشتر از قدیمی های تیم بازیکن جوان داریم اما خیلی خوب با هم ارتباط برقرا کردیم و رختکن خوبی داریم.

رای عدم اعتماد

نتیجه گیری من این است که این باشگاه بیش از هر وقت دیگری زنده است. دستیابی به 20 هزار امضا در شرایط فعلی، تکان دهنده است. این که افراد زیادی در شرایطی که به دلیل بحران کرونا قادر به تظاهرات نیستند، قیام می کنند نشان می دهد که این باشگاه در خواب نیست.  چه وقتی برای انتخابات بهتر است؟ من وارد این مسئله نمی شوم. شاید الان باشد و شاید وقتی دیگر.

در انتخابات تو نیز رای می دهی؟

من از حقم برای رای دادن به عنوان عضوی از باشگاه استفاده می کنم.

رای خودت را به ما نمی گویی، نه؟

این محرمانه است. (با خنده)

شرایط تیم

باید با فروتنی کار کرد. باید بدانیم که اکنون تیم های بهتری از ما در اروپا حضور دارند. ما چهره های جدیدی در تیم داریم که نشاط و توان لازم برای بهتر عمل کردن را می دهند. این دیده می شود، من درکش می کنم، ما به شکل متفاوتی بازی می کنیم.

شما همان طور که تمرین می کنید، بازی می کنید؛ این حرف را کومان زد. 

باید خودمان را مورد انتقاد قرار دهیم. وقتی به آن شکل مقابل بایرن مونیخ شکست می خورید، به این دلیل است که روال معمول غافل شده اید. این اتفاق مربوط به یک شب نیست و نتیجه یک مدت است.

لیونل مسی

آیا هرگز لیونل مسی را در پیراهن تیم دیگری تصور کرده ای؟ در آن روزها پیامی به لئو مسی فرستادی؟

من در آن روزها ارتباط زیادی با او نداشتم چون به نظرم این یک تصمیم بسیار شخصی بود. یک پیام را به یاد دارم: "لئو، این فقط یک سال است و سپس افراد جدیدی به باشگاه می آیند..." مسی حق تصمیم گیری داشت و اگر فکر می کرد که باید برود... من اگر رئیس بودم به شکل متفاوتی عمل می کردم. شما موظف هستید با بازیکنی که به مدت 16 سال چیزهای زیادی را به باشگاه داده است، به توافق برسید. این که دو طرف انقدر از هم دور هستند نباید تا این حد واضح باشد.

فرستادن بوروفکس راه درستی بود؟

از خودم می پرسم: چطور ممکن است بهترین بازیکن تاریخ که ما شانس لذت بردن از بازی او را داشته ایم، یک روز از خواب بیدار شود و یک بوروفکس به باشگاه بفرستد چون احساس می کند به او گوش نمی دهند و به او توجهی ندارند؟ همه چیز بسیار تکان دهنده است. چه خبر است؟ مسی سزاوار همه چیز است. استادیوم جدید باید نام شما را داشته باشد و بعد از آن نام اسپانسر بیاید. ما باید وجهه خود را حفظ کنیم، نه این که آن را خراب کنیم. این من را عصبی می کند. لئو مسی در حال حاضر اینجاست و حالش بسیار خوب است. او بسیار هیجان زده است. مسی بازتابی از رختکن است، او یک الگوست. اگر او خوب باشد، آرامش خاطر داریم.

این موضوع مرا سورپرایز می کند که افرادی چون پپ گواردیولا، پویول، ژاوی یا والدز در باشگاه نیستند. یک چیزی درست نیست. همیشه باید این افراد را حفظ کرد، آن ها بخشی از تاریخ باشگاه هستند و باشگاه را تبدیل به باشگاهی فوق العاده کردند. آن ها باید اینجا باشند.

 

نظر شما