شناسهٔ خبر: 43517521 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

این نان با عشق درمی‌آید| کارآفرینی شیرینِ جوان سرخه‌ای با حمایت بسیج

کارآفرین جوان سرخه‌ای با گلایه‌هایی از عدم حمایت دولت از کارآفرینان می‌گوید: حمایت بسیج سبب شد تا در مسیر «کارآفرینی» قدم بردارم و امروز با پرورش زنبور عسل، نان حلالی سر سفره‌ها می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخه، امروز با شرایط فعلی اقتصاد کشورمان که هر لحظه با افزایش قیمت کالاها و اجناس مواجه هستیم، اینکه چاره بیکاری جوانان چیست، پرسشی مهم و البته قابل تأمل محسوب می‌شود.

عده‌ای از جوانان عقیده دارند که با این شرایط، جوانان خودشان کمر همت ببندد و دست به کار شوند و امید دارند با این کار لقمه نانی حلال بر سر سفره خود و کسانی که در این راه پرفرازونشیب با آن‌ها همگام می‌شوند، بگذارند.

وقتی صحبت از کار می‌شود، برای بخش عمده ما میز و صندلی اداری در ذهن‌ها تداعی شده و دیگر کمتر کسی به فکر ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌افتد؛ اما در این میان، هنوز مردان و زنانی به چشم می‌خورند که امید خود را از دست نداده و با هدف کارآفرینی، هر چند با سرمایه‌های اندک، قدم در مسیر تولید گذاشته‌اند.

با وام ۱۵ میلیون تومانی آغاز کردم

«ابوالفضل غزانی»، جوانی ۳۹ ساله بوده و با اینکه مدرک تحصیلی کارشناسی IT و کارشناسی ارشد APA دارد، با وام ۱۵ میلیون تومانی وارد عرصه پرورش زنبور عسل شده است.

او یک سال است که این کار را شروع کرده و الآن ۱۵ کلنی زنبور عسل دارد؛ او از لذت بودن در کنار زنبورهایش و مفید بودن تلاشش و اینکه محصولی را وارد بازار مصرف می‌کند که سالم است، برایمان می‌گوید.

غزانی حدود یک سال است که در حوزه پرورش زنبور عسل کار می‌کند و تمرکز فعالیتش برای تکثیر زنبور عسل و تولید است؛ او با لطف خداوند متعال، به‌طور مستمر تلاش می‌کند تا تولید و پرورش زنبور عسل را در سرخه گسترش دهد.

این جوان کارآفرین به پیشنهاد برادرش به پرورش زنبور عسل روی آورده و در روستای جوین از توابع شهرستان سرخه فعالیت خود را در مقیاسی کوچک شروع کرده است.

می‌گوید اگر ضرر می‌کردم، ممکن بود حس ناامیدی در من ایجاد شود؛ برای همین کار را از سطح کوچک‌ترین آغازم کردم؛ البته پیشنهادش به جوانان نیز شروع کار در مقیاس کوچک است.

تولید عسل آویشن ناب از دل روستا

این جوان سرخه‌ای، از روند پرورش زنبورهایش می‌گوید که مراحل پرورش زنبوره شامل تکثیر زنبور، پرورش ملکه، تولید برموم، تولید ژل و رویال و تولید عسل است و اینکه ۹۰ درصد از زنبورداران کشور به تولید عسل و تکثیر زنبور مشغول هستند و برخی دیگر، در حال حاضر فکر می‌کنند کارشان توجیه اقتصادی ندارد.

غزانی همانند بقیه زنبوردارها بیشتر کارش برای پرورش زنبور عسل را از فصل بهار شروع می‌کند و اقدامات مربوط به تخم‌ریزی و پرورش نوزاد زنبور را از اواخر بهار و اواسط تابستان انجام می‌دهد.

او می‌گوید: غذاهایی که زنبورها می‌خورند، شهد گل‌ها بوده و شهد و شکرهای دستی بسیار کم به آن‌ها می‌دهم و عسل تولیدی خیلی طبیعی است.

این جوان کارآفرین ادامه می‌دهد: بهترین نوع عسل، عسل آویشن است و چون جوین نیز در مناطق کوهستانی قرار دارد، عسل کلنی‌های ما نیز از این نوع هستند.

غزانی می‌گوید: میزان تولید عسل و درآمد حاصل از آن به سه عامل جابه‌جایی فصلی کندوها، پوشش گیاهی و آب‌وهوا بستگی دارد و در صورت خوب بودن آب‌وهوا و پوشش‌های گیاهی موجود در منطقه، میزان برداشت زنبورها از شهدها زیاد می‌شود و درنهایت میزان عسل بیشتر و درآمد بالاتری از آن به دست می‌آید.

روزنه‌هایی از امید در جوانان

این جوان کارآفرین در سال از هر کلنی دو تا سه مرتبه در فاصله بهار تا پاییز برداشت می‌کند. به‌طور میانگین در هر دوره از هر کلنی، از پنج تا ۱۵ کیلوگرم عسل برداشت می‌شود و این میزان می‌تواند روزنه‌هایی از امید را در جوانان برای وارد شدن به این عرصه ایجاد کند.

غزانی زنبورعسل را حشره بسیار حساسی می‌داند که به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد. مثلاً در فصل بهار و اوایل فصل تابستان و در دوره تکثیر حتماً زنبوردار باید در کنار زنبورها و کلنی‌هایش باشد و زنبورهایی که تازه متولد می‌شوند، را جدا کند و آن‌ها را در کلنی جدیدی بگذارد.

او می‌گوید: این کار نیز مثل هر کاری مشکلات خاص خود را دارد؛ مثلاً ممکن است زنبورها مریض شوند که گاهی شدت آن نیز خیلی زیاد بوده و باعث شود زنبوردار خیلی از زنبورهای خود را از دست بدهد.

این جوان کارآفرین ادامه می‌دهد: شدت بارندگی‌های بهار امسال، مشکلات زیادی را برای ما به همراه داشت و در نتیجه تعدادی از کلنی‌های خود را از دست دادیم و در مقابل، اواخر بهار هوا خیلی گرم شد و بسیاری از گل‌ها در اثر گرمای زیاد سوختند و زنبورها شهدی برای خوردن نداشتند. در کل منطقه جوین، گل‌ها بسیار ضعیف هستند.

دولت حمایتی نکرده است/ از بسیج و سپاه ممنونم

این جوان سرخه‌ای که یک بسیجی فعال است و برای شروع کارش از سپاه ناحیه شهرستان سرخه به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال دریافت و از وامی که به کارآفرینان اقتصادی داده می‌شود، استفاده کرده، اینک توانسته پرورش زنبور عسل را به‌خوبی ادامه دهد.

غزانی می‌گوید: از این بابت خیلی از سپاه ناحیه شهرستان سرخه ممنون هستم. در این راه، دولت هیچ حمایتی از من نکرده است که اگر حمایت می‌کرد، می‌توانستم تعداد کلنی‌های بیشتری پرورش دهم.

او خیلی دوست دارد تعداد کلنی‌هایش را زیاد کند تا بتواند افراد دیگری را به نام زنبوردار در کنار خود داشته باشد تا با هم کار کنند و نان حلال بر سر سفره زن و فرزندان خود ببرند؛ اما چون تازه فعالیت خود را آغاز کرده است، فقط برادر و برادرزاده‌اش در کنار او کار می‌کنند.

بسیج؛ مقدمه‌ای برای کارآفرینی

این جوان کارآفرین، جوانان را قشر بسیار مؤثری در جامعه می‌داند که باید از آن‌ها حمایت شود؛ البته معتقد است اراده و تلاش خود آن‌ها نیز خیلی اهمیت دارد.

غزانی ادامه می‌دهد: جوانان می‌توانند برای کارآفرینی در زمینه‌ای که به آن علاقه دارند، کار خودشان را در مقیاس کوچک، مثل پرورش زنبورعسل، دام مثلاً ۲۰۰ رأسی و گلخانه شروع کنند.

از نظر او، سپاه می‌تواند خیلی به جوانان کمک کند و شرایط آموزش کوتاه‌مدت را در زمینه این مشاغل برای جوانان فراهم آورد و افرادی که دوست دارند در آن دوره‌ها شرکت کنند؛ این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای برای کارآفرینی باشد.

غزانی از ظرفیت بالای منطقه جوین در زمینه پرورش دام، طیور و موارد دیگر می‌گوید و از مسؤولان می‌خواهد با توجه به شرایط فعلی، جوانان را حمایت کنند.

او گفت: با حمایت دولت و کمک به جوانان و البته عزم و اراده خود آنها برای ورود به این عرصه می‌توان زمینه‌ساز موفقیتشان در عرصه پرورش دام، طیور و زنبورعسل شد.

این جوان سرخه‌ای به همه جوانان پیشنهاد می‌کند که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی جامعه، در شروع کار خود با بررسی و مطالعه وارد عرصه شوند و در زمینه‌های اقتصادی و فنی، مثل پرورش و تولید قارچ، بوقلمون، دامداری، کشاورزی، صنایع کوچک و صنایع تبدیلی کار کنند.

صنایع تبدیلی دیده نمی‌شود

این جوان کارآفرین از اینکه متأسفانه با توجه به شرایط فعلی جامعه صنایع تبدیلی دیده نمی‌شود، گلایه دارد و می‌گوید: اگر جوانان بتوانند در بحث صنایع تبدیلی همچون بسته‌بندی و اقدامات سردخانه‌ای وارد شوند، با گرفتن تسهیلاتی از دولت می‌توانند بسیار موفق باشند.

توصیه غزانی اما به نسل جدید و پای کار این است که یک حرفه یا صنعت را حتماً یاد بگیرند؛ چراکه می‌تواند در موفقیتشان بسیار مؤثر باشد و کار خود را از تولید کوچک و صنعت پایه شروع کنند.

او اعتقاد دارد: این اقدام جوانان، کمک مؤثری به اقتصاد کشور می‌کند و از نظر معیشتی نیز منافعی برای خودشان به همراه خواهد داشت.

دولت وارد میدان شود

به هر تقدیر، امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده است، دولت باید برای حمایت از جوانان کارآفرین ورود جدی‌تری به میدان داشته باشد.

خیل بی‌شمار جوانان تحصیل‌کرده و بیکار کشور امروز دغدغه‌ای جدی پیش روی ما قرار می‌دهد که باید با عزمی راسخ در راستای ایجاد شغل و کارآفرینی برای آنها اقدام کرد و چه نیرویی بهتر از خود آنها تا با حمایت‌های دولتی و همه نهادها وارد کارزار اشتغال‌زایی شوند؟

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/و

نظر شما