شناسهٔ خبر: 43513921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقبره شهدای بجنورد مرمت می‌شود

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای حفظ و مرمت بنای تاریخی مقبره شهدای بجنورد اختصاص یافته است که با تخصیص آن، این مجموعه ساماندهی می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی مستوفیان روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احیای این مجموعه مطالبه مردمی است و در این محوطه کار مرمت بنا نیز آغاز شده بود اما به علت اینکه بنا در تملک ارتش است مجوزهای لازم باید توسط نزاجا صادر شود تا کار مرمت آغاز شود.

وی افزود: این مقبره به عنوان یک اثر تاریخی هم اکنون وضعیت مناسبی ندارد و پاتوق ولگردان شده است و با وجود این که شهرداری قول مساعد داده تا برای مرمت و احیای آن کمک کند اما برای شروع کار درانتظار مجوز ارتش هستیم تا بنا به مطالبه مردم این اثر حفظ و به فضای مناسب شهری تبدیل شود.

بنای مقبره شهدا نمونه برجسته ای از آثار معماری دوره پهلوی اول در بجنورد است که در مرکز باغی در شمال بجنورد ساخته شده است.

این بنای یادبود، که پیش تر از آن به عنوان «مقبره شهدای گمنام»   هم یاد می شده، در واقع مدفن شماری از سربازان گمنام ایرانی است که در گیرودار جنگ جهانی اول جان باخته بودند و بعدها شماری از افسران رضاشاه نیز که در واقعه سرکوب شورش «لهاک خان»، که در سال ۱۳۰۴ در منطقه علم سرکشی برافراشته بود جان خود را از دست داده بودند، در همین محل به خاک سپرده شدند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در ادامه  از اجرای پروژه های مرمت در روستای زرد، رباط قره بیل خبرداد وگفت: در سبزه میدان و بش قارداش و  باغ مزار گرمه و کارگاه های ما فعال شده و علاوه بر آن کاوش های ما با هدف تعیین تکلیف برخی محوطه ها تپه ها در دوین و گلول نیز در حال انجام است.

وی همچنین از راه اندازی موزه فرش و کلنگ زنی موزه جدید شیروان در مساحت هزار مترمربع خبر داد و افزود:  ساخت موزه آشخانه دوباره آغاز شده است و در حال تکمیل موزه اسفراین هستیم.

مرمت بناهای تاریخی و واگذاری آن ها

مستوفیان افزود: افزایش اعتبارات میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی موجب شده تا کارگاه های مختلف مانند مرمت، احیا و کاوش در همه شهرستان ها فعال شود.

سال ۹۸ اعتبارات میراث فرهنگی ۶۰ میلیارد ریال بود که رشد ۳۰۰درصدی آن موجب شد تا در همه بحش های میراث فرهنگی مانند کاوش، مرمت، آزاد سازی حریم بناهای تاریخی و ثبت  فعالیت های خوبی انجام شود.

وی با بیان این که عمارت مفخم و آیینه خانه بجنورد در حال مرمت است افزود: آیینه خانه این عمارت در حال ریزش بود که با اعتبارات تخصیصی در حال مرمت این بناها هستیم.

مرمت بناهای تاریخی و واگذاری آن ها

وی از آغاز فصل جدید اکتشافات در محوطه تاریخی ریوی و ویران شهر فاروج نیز خبر داد گفت: یکی از اقدامات خوب که استاندار نیز پیگیر بود مرمت بناهای تاریخی و واگذاری آن به بهره برداران است و به همین دلیل  ساختار بنای تاریخی حمام پیر شهید شیروان شکل گرفته و هم اکنون در حال برگشت به حال اولیه است و همچنین در حال مرمت حمام روستای طبر هستیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در مورد بناهای باارزش در روستاهای خراسان شمالی نیز اظهار داشت: در بافت‌های تاریخی و جای‌جای روستاهای استان بناهایی وجود دارد که دارای ویژگی‌های معماری شاخص است و یکی از برنامه‌های معاونت میراث فرهنگی خراسان شمالی شناسایی و ثبت این‌گونه آثار ازجمله منازل تاریخی شاخص استان است.

وی بنای منزل مسکونی بالاخانه روستای فرطان را ار جمله این بناها دانست و گفت: به‌زودی مقدمات ثبت و مرمت آن انجام می‌شود.

مستوفیان اظهار داشت: روستای تاریخی فرطان با توجه به وجود منازل تاریخی، درختان کهن‌سال و آب‌انبار تاریخی دارای اهمیت ویژه است و برنامه‌ریزی ثبت درختان کهن‌سال توت این روستا به‌عنوان مجموعه را نیز در دستور کار داریم.

مستوفیان از شناسایی و آماده سازی ۲۷ بنای تاریخی در مناطق روستایی استان به منظور واگذاری به بهره برداران با هدف اشتغال زایی، رونق اقتصادی و توسعه گردشگری خبر داد و افزود:  با اجرای این طرح، علاوه بر حفظ و احیای بناهای ارزشمند تاریخی واقع در روستاها، زمینه توسعه گردشگری و رونق اقتصادی نیز فراهم می شود.

از هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی ۶۵۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۵۱۱ مورد آن اثر تاریخی، ۴۹ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

نظر شما