شناسهٔ خبر: 43513637 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

آغاز برپایی کرسی‌های تلاوت و تفسیر و دور جدید فعالیت‌ ستاد راهبری طرح ملی حفظ

در هفته آخر مهرماه 99، محتوای بیشتر خبرها از آغاز رویدادهایی، طی چند ماه پایانی سال حکایت دارد، گویی شوک ناشی از شیوع کرونا که رویدادهای قرآنی و فرهنگی کشور را تحت‌الاشعاع قرار داده بود، کمتر شده و راه‌ها برای همزیستی مسالمت‌آمیز با این پدیده آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، در هفته‌ آخر مهرماه، رویدادها و برنامه‌هایی شامل ادامه برپایی مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)، خبر برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی وزارت علوم، آغاز پخش تلاوت‌های تصویری قاریان مطرح جهان از شبکه قرآن سیما، آغاز اجرای طرح «تلاوت و تفسیر قرآن» در بقاع متبرکه تهران، اعلام قرعه‌های تلاوت مسابقات سراسری قرآن و... شاهد بودیم. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای این هفته، خواهیم داشت.

معرفی دومین برگزیده مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

دومین مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان تهران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل مسجد صاحب‌الزمان(عج) سعیدآباد شهریار برگزار شد.

این دوره از رقابت‌ها با حضور قاریانی از شهرستان‌های شهریار، اندیشه، کرج و نیز برخی از قاریان مطرح شهر تهران همراه بود که طی آن مسعود خیری با کسب بیشترین آرای مردمی و ناظران جلسه به مرحله بعدی جشنواره راه یافت.

همچنین مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در بخش نوجوانان استان تهران شامگاه گذشته، ۳۰ مهرماه، در جلسه علی محرابی، قاری ممتاز قرآن کریم در محل حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) ازگل برگزار شد. طی برگزاری این جلسه تعداد ۱۰ نفر از نوجوانان زیر ۱۷ سال در جایگاه تلاوت قرار گرفته و پیش از آغاز تلاوت مختصری از دلایل انتخاب و شرح آیات را برای مستمعان توضیح دادند. سپس، هر یک از ایشان برنامه تلاوت خود را به صورت آزاد انجام دادند.

آغاز برپایی کرسی‌های تلاوت و تفسیر و دور جدید فعالیت‌ ستاد راهبری طرح ملی حفظ

در پایان برگزاری این محفل قرآنی و پس از شمارش آرا، امیرحسین لندرانی به عنوان نفر اول و حسین طاهری و امیرحسین باقری به صورت مشترک به عنوان نفر دوم این مرحله از جشنواره انتخاب و راهی بخش فینال نوجوانان پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی شدند.

برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی وزارت علوم در آبان

مرحله کشوری سی‌وپنجمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم در آبان‌ماه به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد. مرحله کشوری بخش آوایی نیز ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه مصادف با هفته قرآن و دانشگاه برپا و آزمون بخش معارفی این جشنواره با رقابت 200 شرکت‌کننده ۱۱ آبان‌‌ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

تلاوت‌های تصویری قاریان مطرح جهان از شبکه قرآن سیما

طی تدابیر انجام شده، همزمان با ماه ربیع‌الاول، تلاوت‌های تصویری اساتید مشهور جهان اسلام که حدود دو یا سه دهه پیش به ایران سفر داشته‌اند، برای نخستین‌‌بار از آنتن شبکه قرآن پخش می‌شود.

درگذشت والده اساتید قرآنی برادران «موسوی‌بلده»

والده مکرمه سیدمحسن، سیدحسین و فروغ‌السادات موسوی‌بلده، از مدرسان و پیشکسوتان عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور در روزهای آغازین هفته گذشته دار فانی را وداع گفت.

اجرای طرح «تلاوت و تفسیر قرآن» در بقاع متبرکه تهران

آغاز برپایی کرسی‌های تلاوت و تفسیر و دور جدید فعالیت‌ ستاد راهبری طرح ملی حفظ

طرح تلاوت و تفسیر قرآن به صورت هفتگی و مستمر در قالب محافل انس با قرآن در بقاع متبرکه و منتخب استان تهران برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه آن ۳۰ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان، مجتبی عبداللهی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در امامزاده صالح(ع) تجریش برگزار شد.

بنابر گفته مهدی شرفی، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران «در این محفل یکی از قاریان بین‌المللی و ممتاز کشورمان به مدت بیست دقیقه به تلاوت آیاتی از کلا‌م‌الله مجید می‌پردازد و در ادامه به مدت بیست دقیقه نکات تفسیری آیات تلاوت‌شده را ارائه خواهد شد». بنابر تصمیم اخذ شده این طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود.

توقف برپایی کرسی‌های ثابت تلاوت در استان‌ها

طرح کرسی‌های تلاوت ثابت قرآن کریم که به مدت ۱۰ سال از سوی سازمان دارالقرآن در سراسر کشور اجرا می‌شد، این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا کمرنگ و حتی اجرای آن در بسیاری از استان‌های کشور متوقف شده است. لذا با توجه به استان‌های مختلف کشور اعلام شده در صورت امکان برگزاری این کرسی‌های تلاوت، می‌توانند محافل قرآنی مربوطه را طبق شیوه‌نامه اجرایی برنامه کرسی‌های ثابت تلاوت قرآن کریم سال ۹۸ برگزار کنند.

برگزاری مرحله نهایی آزمون سراسری تفسیر عمومی قرآن

آزمون رشته تفسیر عمومی قرآن چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، جمعه، دوم آبان‌ماه به صورت حضوری و همزمان با رقابت 105 نفر از آقایان و بانوان در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها در حال برگزاری است.
تمامی حوزه‌های امتحانی در سراسر کشور به ‌صورت متمرکز از طریق ویدئوکنفرانس در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قابل مشاهده است.

تشکیل دو کمیته در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

در دور جدید فعالیت‌ ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن دو کمیته علمی و پژوهشی و نظارت و ارزیابی تشکیل شد. بر همین اساس در کمیته علمی و پژوهشی افرادی همچون رضا نجفی، حسن زرنوشه‌فراهانی، میثم علیپور، مهدی حسنی، نجمه شبانی‌قهرودی، الهام ماندگارمهر، فرشته نافذکلام و محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول کمیته علمی و پژوهشی حضور دارند و در کمیته نظارت و ارزیابی نیز که مسئولیت آن را حسین طرقی برعهده دارد، افرادی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، سیدجعفر صادقی،‌ منصور‌ آقامحمدی، محمود کریمی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، رحیم قربانی و محمد انجم‌شعاع عضویت دارند.

اجرای طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن

در راستای ضرورت بسط و گسترش آموزه‌ها و معارف انسان‌ساز قرآن کریم در سطح جامعه به‌ویژه در بین کارکنان و سرمایه‌های انسانی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی، طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم در چند گام انجام خواهد شد. نخستین گام آن در قالب مطالعه کتب تفسیر و برگزاری مسابقه، همزمان با ایام ماه ربیع با محوریت سوره‌های مبارکه لقمان، فجر، حجرات، نور و محمد(ص) ویژه روحانیون مستقر، آقایان و بانوان مبلّغ، امامان محله، پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، سازمان دارالقرآن و مدیران مدارس صدرا به همراه همسران و فرزندان بالای ۱۵ سال ایشان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

واجدین شرایط تا 10 آبان‌ماه فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه مبشّران در این طرح قرآنی نام‌نویسی کنند. همچنین آزمون‌های این طرح به صورت غیرحضوری و از طریق این سامانه طی نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود  ودر پایان این آزمون نیز به قید قرعه ۳۴۲ نفر از نفرات برتر، جوایز نقدی اعطا می‌شود.

زمان‌بندی جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور

براساس برنامه زمانی، بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور طی بازه زمانی آبان و آذرماه برگزار می‌شود. ثبت نام در این جشنواره تا 10آبان‌ماه انجام می‌شود. آزمون بخش معارفی این دوره از جشنواره اواخر آبان‌ماه برگزار و پس از آن در اوایل آذرماه، مرحله سراسری بخش آوایی و اختتامیه بیست‌وچهارمین دوره این جشنواره برپا خواهد شد. مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور به میزبانی واحد یزد است.

اعلام قرعه‌های تلاوت مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، 31 قرعه‌‌ از 23 سوره‌ قرآن را ویژه شرکت‌کنندگان رشته تلاوت تحقیق قرآن در دو بخش بانوان و آقایان اعلام کرد.

از برگزاری مرحله فینال آقایان تا فینال بانوان مسابقات امام علی(ع)

آغاز برپایی کرسی‌های تلاوت و تفسیر و دور جدید فعالیت‌ ستاد راهبری طرح ملی حفظ

هفته گذشته فینال چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان طی بازه زمانی 26 تا 28 مهرماه برپا شد و در بخش بانوان طی بازه زمانی اول تا سوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. این دوره از مسابقات با رقابت حدود 200 نفر از آقایان و 250 نفر از بانوان راه‌یافته به مرحله فینال در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ کل و اجزاء 20 و 10 در دو مقطع زیر 16 سال و بالای 16 سال در بخش آقایان و زیر 26 سال و بالای 26 سال در بخش بانوان تشکیل شد.

دل‌گویه دوستان در رثای مهندس ذوالفنون

مراسم گرامیداشت مرحوم علیرضا فتحی‌پور، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، با عنوان «ماه‌ترین ماه» ۳۰ مهرماه با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی؛ محمدسجاد فتحی‌پور، فرزند آن مرحوم و جمعی از مدیران امور قرآنی و رسانه در محل استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیوی سازمان صدا و سیما برگزار شد. با تلاش مجدانه دوستان و همکارانش، کلیپ‌ها و تصاویر متعددی از لحظات زندگی زنده‌یاد فتحی‌پور برای حاضران به نمایش گذاشته شد و بارها طنین صدایش در استودیو شماره یک، اشک‌ها را بر روی گونه‌های دوستانش روان ساخت. اجرای مدیحه‌سرایی در وصف اهل بیت و خواندن اشعار دیگری از سوی دوستان و همکاران مرحوم فتحی‌پور از دیگر برنامه‌های مراسم «ماه‌ترین ماه» بود.

اعلام اسامی برگزیدگان طرح ملی احسان قرآن

آئین قرعه‌کشی معرفی برگزیدگان طرح ملی «احسان قرآن» ۳۰ مهرماه به صورت مجازی برگزار و طی آن اسامی ۲۰ نفر از افرادی که به قید قرعه به عنوان برگزیده انتخاب شده بودند، مشخص شد.

در طرح ملی احسان قرآن مجموعا ۳۲۹۷ نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد سراسر کشور شرکت داشتند و نزدیک به ۵۷۸۳ حزب قرآن کریم را ختم کردند. از میان این شرکت‌کنندگان ۲۵ درصد دارای تحصیلات کارشناسی و ۱۰ درصد دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا بودند که در مجموع ۳۵ درصد شرکت‌کنندگان دارای تحصیلات عالی بودند.

از نظر فراوانی استان‌های شرکت‌کننده نیز استان اردبیل با ۱۹ درصد و استان فارس با ۱۵ درصد بیشترین میزان مشارکت را داشتند. همچنین ۵۹ درصد از افراد شرکت‌کننده در این طرح آقایان و ۴۱ درصد را بانوان تشکیل دادند.

دل‌گویه دوستان در رثای مهندس ذوالفنون

آغاز برپایی کرسی‌های تلاوت و تفسیر و دور جدید فعالیت‌ ستاد راهبری طرح ملی حفظ

مراسم گرامیداشت مرحوم علیرضا فتحی‌پور، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، با عنوان «ماه‌ترین ماه» 30 مهرماه، با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی؛ محمدسجاد فتحی‌پور، فرزند آن مرحوم و جمعی از مدیران امور قرآنی و رسانه در محل استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیوی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

با تلاش مجدانه دوستان و همکارانش، کلیپ‌ها و تصاویر متعددی از لحظات زندگی زنده‌یاد فتحی‌پور برای حاضران به نمایش گذاشته شد و بارها طنین صدایش در استودیو شماره یک، اشک‌ها را بر روی گونه‌های دوستانش روان ساخت. اجرای مدیحه‌سرایی در وصف اهل بیت و خواندن اشعار دیگری از سوی دوستان و همکاران مرحوم فتحی‌پور از دیگر برنامه‌های مراسم «ماه‌ترین ماه» بود.

انتهای پیام

نظر شما