شناسهٔ خبر: 43513563 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

نظام ایالات متحده الیگارشی است نه دموکراسی

/ بررسی بهترین تفسیر درباره‌ی جهان /

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه‌ی انصاف نیوز، بی‌بی‌سی انگلیسی در گزارشی که با عنوان «نظام ایالات متحده الیگارشی است و مردم‌سالاری نیست» منتشر کرد، به تحقیقی اشاره کرده است که دو استاد آمریکایی از دانشگاه‌های «پرینستون» و «نورث وسترن» به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. قسمتی از این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

ایالات متحده تحت‌سلطه‌ی ثروتمندان و افراد صاحب قدرتی است که بیشترین ثروت و جایگاه را در جامعه دارند.

اخیرا، پروفسور «مارتین گیلنس» از دانشگاه پرینستون و پروفسور «بنجامین ایگیرن پیج» از دانشگاه نورث وسترن تحقیقی درباره‌ی این موضوع انجام داده‌اند. شما می‌گویید این خبر مهمی نیست! شاید اینگونه باشد، اما این دو پروفسور تحقیقات جامعی را انجام داده‌اند و تلاش کرده‌اند داده‌های محور را برای نتیجه‌گیری ارائه بدهند. در اینجا توضیحات آنها آمده است:

تجزیه و تحلیل چند متغیر نشان می‌دهد، نخبگان اقتصادی و گروه‌های سازمان‌دهی‌ شده، نمایندگان منافع تجاری هستند که تاثیر بسزایی در سیاست دولت ایالات متحده دارند. در حالیکه مردم و ذی‌نفعان در خط‌ مشی ‌گذاری عمومی، تاثیر کم و غیرمستقلی دارند.

این دو پروفسور، ۱۷۷۹ نظرسنجی درباره‌ی مسایل سیاست عمومی را بررسی کرده‌اند، که این نظرسنجی‌ها بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۲ انجام شده است. آنها پاسخ‌ها را بر اساس میزان درآمد تقسیم‌بندی کرده‌اند و همچنین مشخص کرده‌اند که گروه‌های با سطح درآمد خاص و گروه‌های ذی‌نفع سازمان‌دهی شده، اغلب چگونه اولویت‌های سیاسی خود را تصویب می‌کنند.

آنها در این تحقیق نوشته‌اند: یک پیشنهاد تغییر سیاسی که افراد ثروتمند از آن حمایت می‌کنند [یک نفر از پنچ نفر] ۱۸درصد مواقع به وقوع می‌پیوندد، اما اگر این افراد از یک طرح حمایت بیشتری بکنند [چهار نفر از پنج نفر] ۴۵درصد مواقع تصویب می‌شود.

به عبارت دیگر:

هنگامی‌که شهروندان با ثروتمندان و این گروه‌ها مخالف باشند، به طور معمول شکست خواهند خورد. حتی زمانی‌که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها‌ طرفدار تغییر سیاست هستند، به دلیل وضعیت قوی موجود در سیستم ایالات متحده، به طور کلی اتفاقی نخواهد افتاد.

این دو پروفسور به این نتیجه رسیده‌اند:

آمریکایی‌ها از بسیاری از ویژگی‌های حاکمیت دموکراتیک مثل انتخابات منظم، آزادی بیان و تجمع به صورت گسترده [در صورت عدم رقابت] لذت می‌برند. اما معتقد هستیم، اگر سیاست‌گذاری‌ها تحت سلطه‌ی سازمان‌های تجاری قدرتمند و تعداد کمی از ثروتمندان باشد، ادعای تبدیل شدن آمریکا به جامعه‌‌ای دموکراتیک به شدت تهدید می‌شود.

اریک زوئس، یکی از نویسندگان “Counterpunch” از یافته‌های تحقیق شگفت زده نشده است. او می‌نویسد: «دموکراسی در ایالات متحده قلابی است و تعداد گروه‌هایی [گروه‌های صاحب قدرت ثروتمند] که این کشور و رسانه‌های خبری ملت را اداره می‌کند مهم نیست. به عبارت دیگر، ایالات متحده شبیه به روسیه و دیگر کشورهایی است که سیستم دموکراتیک مشکوکی دارند. پیش از این، ما اینطور نبودیم ولی اکنون به وضوح اینگونه هستیم.»

مجلات «تگزاس» و “Death” و «رابین پناسچیا» نوشته‌اند: شاید آمریکایی‌ها باید سرنوشت خودشان را بپذیرند.

او همچنین می‌نویسد: «شاید ما باید این موضوع را تحمل کنیم و اعتراف کنیم که جامعه‌ی ما، جامعه‌ای طبقاتی است. ما مثل انگلیس مجلس اعیان و عوام داریم و مانند آنها عمل می‎‌کنیم.»

مترجم: علی خسروجردی

انتهای پیام

نظر شما