شناسهٔ خبر: 43513503 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

عدم مشارکت مردم سبب ناکامی در طرح بافت فرسوده بود

اسلامی گفت: عدم مشارکت و حضور مردم باعث ناکامی در طرح بافت فرسوده شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز بهره برداری و شروع عملیات اجرایی طرح‌های ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی در قالب ۵۰۹ هزار واحد مسکونی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن  را با ساخت ۴۰۰ هزار واحد در سال ۹۷ با حضور رییس‌جمهور رونمایی کردیم، گفت: کار نرم افزاری طراحی و واگذاری اراضی و ثبت نام متقاضیان را به صورت پیوسته و در قالب یک جریان پایدار آغاز کردیم و هم اکنون شاهد افتتاح آن‌ها هستیم.

او ادامه داد: ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ملی در استان‌های پیشتاز آماده شده و من از استانداران برای همکاری بسیار خوب تشکر می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم مهمی از ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی مربوط به بافت فرسوده است، افزود: ما همواره ناکامی‌های ویژه‌ای در بافت‌های فرسوده داشته‌ایم و داریم؛ چراکه عرضه و ساخت این واحد‌ها باید با همکاری خود مالکان انجام شود.

به گفته این مقام مسئول توانمند سازی مالکان و همکاری استاندار و و همکاری شهرداری‌ها در افزایش سرعت در طرح بافت فرسوده بسیار موثر است.

اسلامی بیان کرد: ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد از سهم ۱۰۰ هزار واحد، فرسوده بودند که امروز ۶ هزار واحد آن‌ها که توسط مردم ساخته شده به بهره‌برداری می‌رسند.

این مقام مسئول تاکید کرد: همواره باید رویکرد حمایت از شهرداری‌ها و استانداری‌ها داشته باشیم تا سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش یابد‌.

اسلامی با بیان اینکه بخش دوم مربوط به واگذاری اراضی است خطاب به رئیس جمهور افزود: طبق دستور شما اعلام شده بود که اراضی به صورت رایگان واگذار شود که ما سعی کرده‌ایم این اراضی در قالب ۹۹ ساله واگذار شود.

اسلامی بیان کرد: بخش دوم قیمت است که در فروش اقساطی تعریف شده که بخشی از آن‌ها با مشارکت مردم واگذار و ساخته شده و دسته دوم هم توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.

اسلامی اضافه کرد: مسئله دیگر آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی زمین است که برای فروش اقساطی از ۵ سال به ۱۰ سال افزایش داده‌ایم تا با همان نرخ سپرده فروش اقساطی انجام شود و پروژه‌هایی که شروع شده‌اند هم اکنون در بخش مرحله فونداسیون و اسکلت قرار دارند.

وزیر راه‌ و شهرسازی اظهار کرد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی که ساخت آن‌ها آغاز شده، در مراحل پیشرفت بسیار خوبی دارد و در مرحله تحویل قرار دارد.

اسلامی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای هم با دستگاه‌های از جمله وزارت آموزش و پرورش نیرو‌های مسلح و سایر دستگاه‌ها منعقد شده است گفت: از تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کرده‌ایم و آن‌ها را بی جواب نگذاشته‌ایم.

او گفت: مجموع ۶۹ هزار واحد مسکن ملی در قالب تفاهم نامه و تعامل و همکاری ساخته شده است.

اسلامی با بیان اینکه تولید پیوسته مسکن نشان دهنده جریان پایدار تولید مسکن است، افزود: از نقطه آغاز نقشه طرح و برنامه ریزی ساز و کار ساخت و تعیین متقاضی و همچنین اجرای پروژه‌ها و افتتاح پروژه‌ها به طور پیوسته همکاری بسیار خوبی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: امروز در  شرایطی این واحدها را افتتاح می‌کنیم که سهم مسکن از تولید ناخالص ۴۰ درصد و سهم ما از تولید خالص ۳۰ درصد است. همچنین میزان اشتغال ما در حوزه مسکن هم ۱۳ درصد است که به اندازه کافی جایگاه ارزشمندی را در اقتصاد کشور دارد.

او در پایان اظهار کرد: بنابراین باید با اعتماد متقابل بین مردم بتوانیم این سهم را افزایش دهیم و البته سازندگان هم باید در این زمینه سرمایه خود را افزایش دهند.

نظر شما