شناسهٔ خبر: 43513355 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

پرافتخارترین مربیان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ از زین‌الدین زیدان جوان تا یوپ هاینکس مسن

چند مربی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا ماندگار شده‌اند، چرا که طعم قهرمانی را بیش از یک مرتبه چشیده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرورزشی/ لیگ قهرمانان اروپا؛ با شروع فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا هیجان بزرگترین تورنمنت باشگاهی قاره سبز مجدداً برگشته است. در فصلی که هفته اولش را پشت سر گذاشته هم چند تیم با چند مربی خاص شانس بیشتری برای قهرمانی خواهند داشت. برخی حتی قبلاً هم طعم این قهرمانی را چشیده‌اند. تورنمنتی که از قدمت بالایی برخوردار است اما مربیان کمی توانستند بیش از یک‌بار دست‌شان را به جام نقره‌ای برسانند. 

اوتمار هیتسفلد

مربی مطرح و کارکشته دنیای فوتبال اولین کسی است که با دو تیم متفاوت جام قهرمانی را لمس کرده است. اوتمار یک بار با دورتموند قهرمان شد و چهار سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۱ با غلبه بر والنسیا در ضربات پنالتی فاتح جام باشگاه‌های اروپا شد و هواداران بایرن‌مونیخ را غرق شادی کرد. این مربی ۷۱ ساله تجربه نایب‌قهرمانی را هم دارد که سال ۱۹۹۶ جام را به یوونتوس دادند. 

اوتمار هیتسفلد (قهرمان لیگ قهرمانان اروپا)

ژوزه مورینیو

این روزها با چالش تاتنهام سرگرم است. مربی پرتغالی نه با چلسی، نه منچستر و نه رئال بلکه در قامت سرمربی اینترمیلان و پورتو فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد. او بیش از ۱۵۰ بازی در لیگ قهرمانان را تجربه کرده که حاصلش ۱۷ فصل می‌شود. آقای خاص امسال با تاتنهام در لیگ قهرمانان اروپا حضور ندارد و تمرکزش روی رقابت‌های داخلی است. 

ژوزه مورینیو (قهرمان لیگ قهرمانان اروپا)

الکس فرگوسن

وقتی رفت جام‌های قهرمانی منچستریونایتد را هم با خود برد. سرالکس فرگوسن اولین قهرمانی دراماتیک گونه خود را سال ۹۹ مقابل بایرن در نوکمپ به دست آورد. دومی به فینال مسکو برمی‌گشت که در ضربات پنالتی موفق شدند با چاشنی تقدیر چلسی را شکست دهند و فاتح تورنمنت سال ۲۰۰۸ شوند. توفیقات اروپایی یونایتد هم با جدایی فرگی به قسمت آخر رسید. 

الکس فرگوسن (قهرمان لیگ قهرمانان اروپا)

ویسنته دل‌بوسکه

مربی اسپانیایی جزو افرادی است که دو مرتبه قهرمانی را تجربه کرده است. دل‌بوسکه ۶۹ ساله که جام جهانی‌ را در سال ۲۰۱۰ برای اسپانیا به ارمغان آورده، یک‌بار بایرلورکوزن را در فینال جام باشگاه‌های اروپا شکست داد و بار دیگر هم از سد والنسیا گذشت. تا قبل از فتوحات اروپایی زیدان، این دل‌بوسکه بود که تنها اسطوره هواداران رئال‌مادرید به حساب می‌آمد. 

ویسنته دل‌بوسکه (قهرمان لیگ قهرمانان اروپا)

پپ گواردیولا

الان را نگاه نکنید که در خطر اخراج از منچسترسیتی است، پپ یک دهه پیش مربی برتر فوتبال اروپا بود. او سال ۲۰۰۹ بارسلونا را مقابل یونایتد در المپیک رم پیروز کرد تا نامش را سر زبان‌ها بیندازد. نسل مسی، ژاوی و اینیستا در ادامه در سال ۲۰۱۱ یکبار دیگر مقابل یونایتد این‌بار در ومبلی فاتح لیگ قهرمانان شدند. از آن زمان به بعد پپ با بایرن و سیتی در حسرت موفقیت اروپایی مانده است. 

یوپ هاینکس

اولین مربی است که در لیگ قهرمانان ۱۱ بازی متوالی را با برد ثبت کرده است. سال ۱۹۹۸ رئالی‌ها را به قهرمانی اروپایی رساند و از طرف یک آلمانی هدیه‌ای بزرگ به مادریدی‌ها داد. او بیش از یک دهه بعد با بایرن‌مونیخ قهرمان لیگ قهرمانان شد تا عنوان مسن‌ترین مربی که بزرگترین جام باشگاهی اروپا را فتح می‌کند نامش را در تاریخ جاودانه کند. 

کارلو آنچلوتی

کارلتو سه بار تجربه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را داشته است. این مربی ایتالیایی دو بار در قامت سرمربی میلان و یکبار به عنوان سرمربی رئال این عنوان را به ارمغان آورد. او رئال را درحالی قهرمان کرد که ۱۲ سال از آخرین حضور این تیم در فینال می‌گذشت. او ۱۶۵ بازی با ۸ تیم مختلف را در ۱۸ فصل از لیگ قهرمانان تجربه کرده است. 

کارلو آنچلوتی (قهرمان لیگ قهرمانان اروپا)

زین‌الدین زیدان

جوان‌ترین مربی بیشترین رکورد را هم دارد. زیدان درحالی سه بار به عنوان مربی قهرمان لیگ قهرمانان شده که در قامت بازیکن هم به این جام رسیده و گل قهرمانی را هم مقابل لورکوزن زده است. زیدان فصل گذشته قبل از اینکه به سیتی ببازد و حذف شود در ۱۲ مسابقه اروپایی بدون شکست بود. فوتبال اروپا به این مربی جوان و عنوان‌دار احترام می‌گذارد. 

زین‌الدین زیدان (قهرمان لیگ قهرمانان اروپا)

نظر شما