شناسهٔ خبر: 43513264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

مجلس در هفته‌ای که گذشت / از نشست غیر علنی با وزیر صمت تا حضور فرمانده ناجا

نگاهی به طرح‌ها، لوایح و حواشی که این هفته در مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح روز یکشنبه، ۲۷ مهرماه به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از دوهفته تعطیلی مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۳۵ نفر از نمایندگان برگزار شد.

قالیباف: حرف اصلی و نجیبانه مردم این است که مسئولان فکری برای گرانی‌ها بکنند/ بگومگو‌های سیاسی برای مردم نان و آب نمی‌شود
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حداقل کاری که امروز یک مسئول می‌تواند انجام دهد این است که در کنار مردم باشد تا آن‌ها احساس بی پناهی نکنند و تحمل سختی زندگی را برای آن‌ها ساده‌تر کند و امروز همه باید بدانند که بگومگو‌های سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از منابع موجود به سرعت و با فوریت برای تأمین نیاز‌های ضروری مردم استفاده کنیم و تمام کشور با هر گرایش و سمت و‌سویی که هستند برای کاهش فشاری که به مردم وارد می‌آید دست به کار شوند، عنوان کرد: مشکل اصلی ما نه کمبود منابع است و نه نبود ایده کارشناسی شده در جهت رفع دشواری‌های معیشتی؛ مشکل اصلی ما تمرکز نداشتن تصمیم‌گیران روی مسائل روزمره زندگی مردم، سوء مدیریت در اجرای درست تصمیمات و در نهایت نداشتن اراده واقعی و موثر برای حل فوری مسائل است.

شریعتی: طرح تأمین کالا‌های اساسی با کالابرگ الکترونیکی در اولویت رسیدگی قرار گیرد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: طرح تأمین کالا‌های اساسی با کالابرگ الکترونیکی بنا به درخواست ۵۰ نفر از نمایندگان باید در اولویت رسیدگی قرار گیرد.

ارجاع استفساریه برخورداری بازنشستگان شاغل در مناطق عملیاتی از مزایای قانون جامع ایثارگران به کمیسیون اجتماعی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دوفوریتی استفساریه بند (ج) ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه با ۲۱۰ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در صحن با ارجاع این طرح به کمیسیون اجتماعی برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

حذف ماده واحده لایحه اصلاح قانون آیین دادرسی
نمایندگان در جریان بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب ۱۳۷۹ اعاده شده از شورای نگهبان با حذف ماده واحده با ۱۸۲ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

شرایط تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران مشخص شد
نمایندگان خانه ملت شرایط تبدیل وضعیت فرزندان ایثاگران از شرکتی، قرارداد معین و پیمانی به استخدام رسمی را در طول برنامه پنجم توسعه و ما قبل از آن را تعیین کردند.

تصویب لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا بین دولت ایران و سوئیس
نمایندگان مجلس با تصویب لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس موافقت کردند.

در جریان بررسی دو فوریت لایحه اصلاح قانون صدور چک
مخالفان:چک اولویت امروز کشور نیست/موافقان:ثبات بازار ارز و اقتصاد کشور با ساماندهی چک‌های تضمینی

تصویب یک فوریت لایحه ممنوعیت صدور چک در وجه حامل
نمایندگان مجلس با بررسی یک فوریت لایحه ممنوعیت صدور چک تضمینی در وجه حامل موافقت کردند.

۷ سوال از وزیر امور خارجه و ۸ طرح به صورت عادی اعلام وصول شد
عضو هیأت رئیسه مجلس ۷ سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه و ۸ طرح نمایندگان را به صورت عادی را اعلام وصول کرد.

فساد سیستماتیک در کشور وجود ندارد
در جریان بررسی دو فوریت طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد در مجلس موافقان و مخالفان طرح مذکور به بیان نظرات خود پرداختند.

تصویب فوریت طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد
نمایندگان در نشست علنی (یکشنبه ۲۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۷۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

نشست غیرعلنی مجلس با حضور وزیر صمت/بررسی مشکلات حوزه صنعت و فولاد
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از نشست غیرعلنی مجلس در روز چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹ با حضور وزیر صمت پیرامون بررسی مشکلات حوزه صنعت و فولاد خبر داد.

قالیباف: تصمیم‌های جدید برای قیمت‌گذاری، تأمین و توزیع کالا
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات مجلس با وزرای اقتصادی کابینه و نشست غیرعلنی امروز با وزیر صمت، گفت: تصمیمات جدیدی در حوزه قیمت‌گذاری، تأمین و توزیع کالا صورت گرفت و اطمینان داریم کاهش نرخ ارز و تثبیت بورس ادامه خواهد یافت.

سردار اشتری: ماموریت‌های نیروی انتظامی شبانه روزی است/ ۱۰ هزار مقر ثابت و ۳۰ هزار گشت سیار همزمان در کشور فعال است
فرمانده نیروی انتظامی کشور با بیان اینکه ماموریت‌های نیروی انتظامی تعطیل بردار نبوده و به صورت شبانه روزی است، گفت: نیروی انتظامی با داشتن نیرو‌هایی جهادی، مردمی، هوشمند و مقتدر در خدمت امنیت جامعه اسلامی است.
قالیباف: قدردانی قالیباف از پرسنل خدوم نیروی انتظامی/ دولت در بودجه ۱۴۰۰ توجه ویژه به ناجا داشته باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از فرماندهان نیروی انتظامی گفت: دولت در تهیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توجه ویژه‌ای به ماموریت‌های خطیر ناجا داشته باشد. مجلس نیز قطعاً در جریان تصویب بودجه این توجه را خواهد داشت.

فرهنگی: بررسی زنجیره تولید و توزیع کالا در نشست غیرعلنی مجلس/ گزارش مشکلات فولاد هفته آینده قرائت می‌شود
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به حضور وزیر صمت در نشست غیرعلنی گفت: مسائل حوزه زنجیره تولید و توزیع کالا در نشست غیرعلنی بررسی و بر ساماندهی آن تأکید شد.

۱۷ طرح جدید مجلس اعلام وصول شد
عضو هیأت رئیسه مجلس ۱۷ طرح جدید را اعلام وصول کرد.

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تامین قیر پروژه‌های عمرانی اصلاح شد
نمایندگان مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۹۹کل کشور که به موضوع تامین قیر اشاره دارد را اصلاح کردند.

انتخاب اعضای ناظر مجلس
انتخاب نمایندگان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال در استان‌ها (در ۱۱ استان) در دستور کار امروز مجلس قرار داشت که بر این اساس: محمد علیپور از استان آذربایجان غربی، پروین صالحی از استان اصفهان، علی حدادی از استان البرز، موسی احمدی از استان بوشهر، امیر قلی جعفری از استان چهارمحال و بختیاری، مجید نصیرایی از استان خراسان جنوبی، سیداحمد آوایی از استان خوزستان، علی اصغر خانی از استان سمنان، مجید انصاری از استان فارس، لطف الله سیاهکلی از استان قزوین، غلامرضا مرحبا از استان گیلان

اسامی اعضای ناظر در شورای معادن استان‌ها
آذربایجان غربی؛ انور حبیب زاده بوکانی، عادل نجف زاده، اصفهان؛ سید جواد ساداتی نژاد، رحمت الله فیروزی پوربادی، بوشهر؛ ابراهیم رضایی، غلامحسین کرمی، چهارمحال و بختیاری؛ حسین بامیری، احمد راستینه هفشجانی، خراسان جنوبی؛ مصطفی نخعی، مجید نصیرایی، خوزستان؛ ابراهیم متینیان، مجید ناصری نژاد، سمنان؛ علی اصغر خانی، علی اکبر علیزاده برمی، فارس؛ حجت الله فیروزی، فرهاد طهماسبی، قزوین؛ لطف الله سیاهکلی، روح الله عباسپور، گیلان؛ محمدرضا احمدی، مهرداد گودرزوند چگینی

اسامی اعضای ناظر در هیات شورای فرهنگی عالی استان‌ها
سید سلمان ذاکر از استان آذربایجان غربی، امیرحسین بانکی پور از استان اصفهان، غلامحسین کرمی از استان بوشهر، احمد راستینه از استان چهارمحال و بختیاری، حسین خسروی از استان خراسان جنوبی، سید مجتبی محفوظی از استان خوزستان، اردشیر مطهری از استان سمنان، روح الله نجابت از استان فارس، لطف الله سیاهکلی از استان قزوین، رسوال فرخی از استان گیلان

انتخاب اعضای ناظر در شورای نظارت بر مدارس و مراکز آموزش غیردولتی استان‌ها
آذربایجان غربی، یعقوب رضازاده، اصفهان، حسین محمدصالحی دارانی، بوشهر، موسی احمدی، چهارمحال و بختیاری، امیرقلی جعفری بروجنی، خراسان جنوبی، سلمان اسحاقی، خوزستان، عبدالله ایزدپناه، سمنان، عباس گلرو، فارس، محمدمهدی فروردین، قزوین، روح‌الله عباسپور، گیلان، خلیل بهروزی فر.

اسامی اعضای ناظر در هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان‌ها
آذربایجان غربی؛ جلال محمودزاده، علی زنجانی حسن لویی، اصفهان؛ سید صادق طباطبایی نژاد، محمدتقی نقدعلی، البرز؛ علی حدادی، مهدی عسگری، بوشهر؛ موسی احمدی، عبدالکریم جمیری، چهارمحال و بختیاری؛ قدرت الله حمزه شلمزاری، امیرقلی جعفری، خراسان جنوبی؛ سلمان اسحاقی، حسین خسروی، خوزستان؛ حبیب آقاجری، قاسم ساعدی، سمنان؛ عباس گلرو، اردشیر مطهری، فارس؛ مسلم صالحی، حسین حسین زاده، قزوین؛ رجب رحمانی، فاطمه محمدبیگی، گیلان؛ رسول فرخی میکال، حسین محمدیاری

اعضای هیات نظارت بر اندوخته اسکناس
عفت شریعتی را با ۱۰۹ رأی و انور حبیب زاده با ۹۲ رأی از مجموع ۱۶۳ رأی مأخوذه، به عنوان عضو هیات نظارت بر اندوخته اسکناس انتخاب شدند.

قاضی‌زاده هاشمی: مسئولان قوه قضائیه هر چه سریعتر به موضوع شهادت محمدی شهید امر به معروف رسیدگی کنند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شهادت محمد محمدی شهید امر به معروف و نهی از منکر که پس از تذکر مورد هجوم قرار گرفته و با چاقو به شهادت رسید، گفت: از مسئولان قوه قضائیه می‌خواهم هر چه سریعتر این واقعه در محکمه عدالت و انصاف بررسی شود و جنایت‌کنندگان به مجازات رسند.

بیانیه نمایندگان در تقدیر از خدمات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
عضو هیات رئیسه مجلس بیانیه جمعی از نمایندگان مردم در تقدیر از از خدمات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.

نظر شما