شناسهٔ خبر: 43513125 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افزایش آمار فوتی های کرونا با افزایش تعداد بستری‌ها

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه افزایش تعداد بستری‌ها بر افزایش فوتی‌های کرونایی تاثیر دارد، نسبت به روند صعودی آمار بیماران مبتلا به کرونا هشدار داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

رویکرد جدید وزارت بهداشت در مقابله با کرونا ۳۰ مهرماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر تعداد تست‌های بیشتری انجام دهیم ممکن است عدد بالاتری از ابتلا را نشان دهد گفت: با رساندن سطح آزمایش‌ها از ۲۵ هزار به ۴۰ هزار تست در روز، انتظار می‌رود تعداد ابتلا‌ها بالاتر برود.

هرچه تعداد بستری‌های بیمارستان بالا برود، درصد فوت بیماران افزایش می‌یابد

او با اشاره به اینکه رئیس جمهور با درخواست وزیر بهداشت موافقت کردند تا ۱۵ هزار تست بیشتر را انجام دهیم اظهار کرد: ما ظرفیتمان را به ۴۰ هزار تست در روز رسانده‌ایم، حتی در روز‌های آینده تعداد مبتلایان بالا خواهد رفت، لذا افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند آمارشان بالا رفته است، هرچه تعداد بستری‌های بیمارستان بالا برود، درصد فوت بیماران افزایش می‌یابد. 

رئیسی با بیان اینکه باید به ویروس و راه انتقال آن توجه کرد، ادامه داد: در اواخر اسفند و فروردین ماه تعداد استان‌های درگیر ما زیاد نبود و تعداد محدودی از استان‌ها درگیر موضوع بودند؛ این در حالی است که بنا بر آخرین ارزیابی‌ها میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی طی سه هفته پیش به ۴۲ درصد رسیده است. 

 ۲۰۰ مرکز متخلف را پلمپ کرده‌ایم

او با تاکید بر اینکه رنگ بندی‌هایی که اعلام می‌کنیم بر اساس فرمول مشخصی است، اظهار کرد: اولین راهبرد ما بحث تشدید نظارت در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است، بیش از ۱۱۲ هزار اخطار و توصیه به خاطیان داده شده است ، ۱۴ هزار بازدید انجام شده و همچنین حدود ۲۰۰ مرکز متخلف را پلمپ کرده‌ایم، ما در مرحله اول تذکر می‌دهیم و از هفته آینده جریمه متخلفان آغاز می‌شود، حمل و نقل عمومی، شرکت‌ها ،تاکسی‌ها، افراد عادی و اصناف نیز در صورت استفاده نکردن از ماسک جریمه می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به برنامه ریزی منسجم در روز‌های نخست شیوع کرونا در کشور گفت : به مرور زمان تعداد دیگری از استان‌ها به ویروس کرونا گرفتار شدند لذا بعد از هر دوره تعطیلات و عادی سازی شرایط خیز بیشتر ابتلا به کرونا هم بیشتر شد.

‌رئیسی با بیان اینکه در مرحله نخست غربالگری بیش از ۷۸ میلیون نفر با تلفن ۴۰۳۰ غربالگری شدند، یادآور شد: مرحله دوم غربالگری در اردیبهشت ماه گذشته برای افراد آسیب پذیر انجام شده است، به طوری که روز‌های نخست تست کرونا در کار نبود.

او با اشاره به اینکه بیماری فقط کرونا نیست، افزود: به غیر از بیماران کرونایی، بیماران قلبی و دیگران هم در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و لذا آنها به خدمات بهداشتی و درمانی احتیاج دارند.

رئیسی تصریح کرد: کشور ما از جمله کشور‌هایی بود که برای دست کم هزار و سیصد شغل شیوه نامه و دستور العمل‌های بهداشتی نوشته شد، محدودیت فقط تردد بین شهری و استانی نیست، محدودیت تردد درون شهری هم وجود دارد.

شرط ایجاد محدودیت تردد، وضعیت قرمز بوده است 

او با بیان اینکه بیشترین سفر از دو استان تهران و البرز به سمت شمال کشور انجام می‌شود، افزود: شرط ایجاد محدودیت تردد در چند روز گذشته که برای ۵ شهر انجام شد؛ قرار گرفتن در وضعیت قرمز و کلان شهری بودن آن بوده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به هفت راهکار وزارت بهداشت برای کنترل شرایط کرونایی گفت: تشدید نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمک پلیس و نیروی انتظامی انجام می‌شود، لذا نظارت و بازدید متخصصان بهداشتی و مردمی بر اماکن مختلف از جمله راهکار‌های مقابله با کروناست.

رئیسی تصریح کرد: از شنبه آینده پلیس برخورد جدی‌تر همراه با جریمه را آغاز خواهد کرد، دیروز برای نخستین بار همه آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی را به پرونده الکترونیک وصل کردیم.

برای تعطیلی هفته آینده محدودیتی اعمال نمی‎‌کنیم 

او گفت: برای تعطیلی هفته بعد محدودیتی اعلام نمی‌کنیم، اما برای تعطیلی‌های پس از آن با تصویب طرح جامع تصمیماتی می‌گیریم که تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پیشنهاد کرده‌ایم تا مشکلات کرونایی و معیشت بیماران را باهم حل کنیم، افزود: هزینه یک روز بستری یک بیمار کرونایی حدود ۳ میلیون تومان است که می‌توانیم این مبلغ را در اختیار فرد نیازمند در قرنطینه بگذاریم.

رئیسی با اشاره به اینکه در دنیا به طور متوسط واکسیناسیون ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: در این مدت مراقبت مادران باردار و بچه‌ها به شدت دچار آسیب شده بود.

او عنوان کرد: مرحله سوم غربالگری شامل کسانی بود که خدمات عقب‌مانده داشتند، ما جزو معدود کشورهای منطقه هستیم که خدمات عقب مانده به زیر ۵ درصد رسیده است لذا در این زمینه هم خدمات لازم ارائه شد. 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه انجام آزمایش به مرور وارد کشور شد، به طوری که هزینه هر آزمایش ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تومان است که ما متحمل می‌شویم، ادامه داد: ما جزو کشورهایی بودیم که شیوه‌نامه‌های بهداشتی کامل و جامعی را تدوین کردیم بنابراین برای تمام اصناف دستورالعمل نوشتیم .

او در ادامه بیان کرد: مشهد برای همه ما ایرانیان مقدس است و به همین دلیل محدودیت‌هاسی ایجاد شد، این تصمیم از طرف ما دیر اعلام شد اما در اپیدمی بعضی اوقات مجبوریم مانند اورژانس عمل کنیم، ۸ ماه است که می‌گوییم کسی سفر غیرضروری نرود .

رئیسی افزود: در سیزده بدر کسی به روز طبیعت نرفت و همکاری در اوج بود، در حال حاضر هم ۵۰ درصد مردم دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند لذا ۵۰ درصد به موضوع متعهد هستند، جریمه‌هایی را که قائل شده‌ایم برای ۵۰ درصدی است که شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند.

ارسلان زارع استاندار گیلان در بخش دیگری از برنامه افزود: این استان هم از نظر وضعیت شیوع کرونا در حالت قرمز قرار دارد، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در میزان آمار‌ها تاثیرگذار است.

او افزود: استان گیلان جزو اولین استان هایی بود که به ویروس کرونا مبتلا شد، از هموطنان درخواست می‌کنم که در این شرایط به گیلان سفر نکنند.

عباس رضایی استاندار اصفهان در ادامه برنامه از تشکیل ستاد متمرکز نظارت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در این استان خبر داد و گفت: تعطیلی مراکز مختلف به معنای شکست در مقابله با کروناست.

رضایی گفت: رعایت موازین بهداشتی یک ضرورت است، در کنار این نظارت‌ها و اهمیت دادن به سلامت شهروندان باید معیشت و اقتصاد جامعه و صلاح اصناف را هم در نظر بگیریم.

 

نظر شما