شناسهٔ خبر: 43512572 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پیمان یزدانیان به روایت آثارش

صاحب‌خبر -

موسیقی فیلم یا موسیقی متن فیلم موسیقی‌ای است که منحصراً برای یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی نوشته می‌شود.این موسیقی یک گرایش مجزا درهنرموسیقی است که قدمت آن به مقطع پیدایش هنرسینما برمی‌گردد. موسیقی فیلم وصف موسیقایی از موقعیت و روند یک داستان است و نقش بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی بازی می‌کند. موسیقی فیلم که کوششی برهماهنگ‌سازی موسیقی با مفاهیم تصاویر متحرک است عمدتاً از طریق توسعه قواعد موسیقی کلاسیک سده نوزده و تلفیق آن با شیوه‌های مدرن نگارش موسیقی در سده بیستم انجام گرفته‌ است. شاید بتوان نقطه عطف تاریخ سینما و تولد موسیقی فیلم را از یکدیگر جدا ندانست و این بازمی‌گردد به روزی که برادران لومیر اولین نمایش عمومی خود را برگزار کردند. در سال۱۸۹۵ میلادی آنها عده‌ای را برای تماشای نمایش خود در پاریس دعوت کردند. به هنگام نمایش از یک پیانیست هم دعوت شده بود و این نوازنده کارش اجرای موسیقی در پس‌زمینه فیلم بود. شروع همزمان موسیقی به نمایش فیلم کمک می‌کرد تا جمعیت رفته رفته سکوت اختیار کنند و متوجه تصاویر روی پرده بشوند. پس از استفاده لومیرها اجرای موسیقی همراه با فیلم رواج پیدا کرد و هر چه ازعمر سینما گذشت فهرست موسیقی‌های انتخابی برای همراهی با فیلم نیز بیش‌تر شد. رفته‌رفته موسیقی به جای انتخاب برای فیلم‌ها به ساخت بدل شد و آهنگسازانی به‌عنوان آهنگساز موسیقی فیلم پا به عرصه سینما گذاشتند. با گذشت نزدیک به دو قرن از بهره‌مندی سینما از موسیقی، امروزه شاهد خلق آثار ماندگاری در عرصه موسیقی برای سینما در دنیا هستیم. پیمان یزدانیان آهنگسازموسیقی فیلم که ساخت بیش از 70 موسیقی فیلم ایرانی و خارجی را درکارنامه هنری خود دارد یکی از آهنگسازان شناخته شده کشورمان است که مخاطبانش او را با امضای شخصی‌اش می‌شناسند. او کار حرفه‌ای خود را ازسینما آغاز کرد و سال 1375 در 28 سالگی موسیقی فیلم «لاک پشت ها» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی را ساخت و به‌دنبال آن با ساخت موسیقی سریال «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرج‌الله سلحشورتوجه کارگردانان تلویزیون را به آثارش جلب کرد. سریال «یک تکه نان» به کارگردانی کمال تبریزی دومین تجربه اودرساخت موسیقی سریال است که توانست با این اثر در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن نامزد شود.
البته این تنها نامزدی او در ساخت موسیقی فیلم‌هایش نبود بلکه طی سال‌ها فعالیت درعرصه موسیقی فیلم بارها به‌عنوان نامزد انتخاب و در بسیاری هم موفق به دریافت تندیس جشنواره فیلم فجر شده است.
او در کنار حرفه‌اش یعنی موسیقی فیلم، کنسرت‌هایی نیز به‌صورت سولو یا دوئت برگزاروآلبوم‌هایی چون «برداشت»، «برداشت دوم»، «گذر»، «همراه با باد»، «سوئیت‌ها»، «از انعکاس شهرهای دور» و «رام» را منتشر کرده است.  موسیقی فیلم‌ها و سریال‌هایی که پیمان یزدانیان از سال1375 تاکنون ساخته نیزشامل «لاک پشت ها»به کارگردانی علی شاه حاتمی، «باد ما را خواهد برد» به کارگردانی عباس کیارستمی، «بیگانگان» به کارگردانی رامین بحرانی، «آب و آتش» به کارگردانی فریدون جیرانی، «از کنار هم می‌گذریم» به کارگردانی ایرج کریمی، «ایستگاه متروک» به کارگردانی علیرضا رئیسیان، «پرنده بازکوچک»به کارگردانی رهبرقنبری، «شب‌های روشن» به کارگردانی فرزاد مؤتمن، «فرش باد» به کارگردانی کمال تبریزی، «گاهی به آسمان نگاه کن» به کارگردانی کمال تبریزی، «رسم عاشق‌کشی» به کارگردانی خسرو معصومی، «سربازهای جمعه» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «طلای سرخ» به کارگردانی جعفر پناهی، «یک تکه نان» به کارگردانی کمال تبریزی، «مزرعه پدری» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، «چهارشنبه‌سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی، «جایی در دوردست»به کارگردانی خسرو معصومی، «کارگران مشغول کارند» به کارگردانی مانی حقیقی، «پاداش سکوت» به کارگردانی مازیارمیری، «چند روز بعد» به کارگردانی نیکی کریمی، «کیمیا و خاک» به کارگردانی عباس رافعی، «سیمای زنی در دوردست» به کارگردانی علی مصفا، «جیب بر خیابان جنوب» به کارگردانی سیاوش اسعدی، «خرس»به کارگردانی خسرو معصومی، «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی، «طبقه هساث» به کارگردانی کمال تبریزی، «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری، «لِرد» به کارگردانی محمد رسول اف، «بدون تاریخ، بدون امضاء»به کارگردانی وحید جلیلوند، «حکایت دریا»به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «خوک»به کارگردانی مانی حقیقی، «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی، «ماهی و برکه» به کارگردانی علی براتی»، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و «هزارتو» به کارگردانی امیرحسین ترابی است.

نظر شما