شناسهٔ خبر: 43512561 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

6 توصیه ساده برای حفظ سلامت پوست در پاییز و زمستان

پاییز و زمستان دو فصل سرد ، شاعرانه و زیبای سال هستند. حال و هوای روحی بسیاری از افراد در این دو فصل به‌شدت تحت تأثیر آب و هوا قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

 

 برخی به دلیل سردی هوا و کوتاه شدن طول روز، احساس کسالت و کمی افسردگی می‌کنند و برخی دیگر به دلیل رهایی از دشواری‌های ناشی از گرمای هوا در تابستان، مانند عرق کردن  زیاد، سرخوش و شاداب‌تر می‌شوند. به جز موضوع تغییرات هوا روی احوالات روحی، باید به موضوع تاثییرات هوای پاییز و زمستان روی بدن انسان، به ویژه پوست توجه داشت.

هوای پاییز در اغلب نقاط ایران سرد و به شدت خشک است. همچنین هوای زمستان‌های ایران، چه پر بارش باشند چه نباشند، بسیار سرد می‌شود. تغییرات جوی به‌شدت روی پوست انسان اثرگذار هستند. این خشکی و سردی هوا در کنار استفاده از وسایل گرمایشی مانند رادیاتور و بخاری، که اندک رطوبت موجود در هوا را از بین می‌برند، در کنار یکدیگر منجر به کاهش رطوبت  پوست و آسیب‌هایی نظیر خشکه زدن، خارش و حساسیت‌های سطحی می‌شود. بنابراین رفتار و مراقبتی که از پوست بدن در بهار و تابستان صورت می‌گیرد، چندان مناسب فصل پاییز و زمستان نیست. البته که مراقبت از سلامت پوست در فصول سرد سال کار خیلی پیچیده، پر زحمت و پرخرجی نیست. اطلاع از توصیه‌های زیر و عمل به آن‌ها می‌تواند شادابی و سلامتی پوست شما را در پاییز و زمستان تضمین کند.

  • از یک دستگاه رطوبت ساز هوا یا همان بخور سرد استفاده کنید

آسیبی که هوای پاییز و زمستان به پوست انسان وارد می‌کند به خاطر خشک و بدون رطوبت بودن هوا است. بنابراین بهترین کار برای مراقبت از پوست بدن در این هوا، تهیه یک دستگاه بخور سرد است. بخور سرد درواقع دستگاه رطوبت سازی است که قطرات آب موجود در مخزن خود را به‌صورت مه و با فشار زیادی به بیرون میراند. این قطرات بسیار ریز آب، رطوبت مورد نیاز را برای پوست تأمین می‌کنند. ضمن آن‌که تنفس را در فضای بسته‌ای که هوایی خشک دارد، ساده‌تر می‌کند. بنابراین اگر تا کنون چنین دستگاهی تهیه نکرده‌اید، بهتر است هرچه زودتر یک بخور سرد بخرید و آن را در اتاقی که در طول پاییز و زمستان بیشتر زمان خود را در آن می‌گذرانید، بگذارید.

 

  • درجه حرارت وسایل گرمایشی را بیش از حد بالا نبرید

طبیعی است که هرچه هوا سردتر می‌شود درجه حرارت وسایل گرمایشی هم بالاتر می‌رود. اما همین موضوع باعث می‌شود که رطوبت موجود در هوا بیشتر از بین برود. درنتیجه پوست بدن خشک‌تر شود. به همین جهت توصیه می‌شود که به‌جای بالاتر بردن درجه حرارت وسیله گرمایشی، لباس مناسب‌تر بپوشید؛ تا به‌جای آنکه گرما را از محیط دریافت کنید، بدنتان کمتر گرما از دست بدهد. به‌این‌ترتیب رطوبت هوا و سطح پوستتان بیشتر حفظ می‌شود. درنتیجه پوست بدنتان سالم و شاداب‌تر می‌ماند.

  • مدت‌زمان دوش گرفتن خود را محدود کنید

درست است که گرفتن یک دوش آب داغ بعد از یک روز سخت‌کاری در هوای سرد پاییز و زمستان واقعاً دل‌چسب است. اما پزشکان توصیه می‌کنند که در این دو فصل به‌منظور حفظ رطوبت و شادابی پوست بدن، همچنین کمتر از بین رفتن چربی سطحی پوست، مدت‌زمان دوش گرفتن خود را محدود کنید. ضمن آن‌که بهتر است کمتر از صابون یا شوینده‌های قوی استفاده کنید. همچنین به‌جای استفاده از آب داغ، از آب ولرم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سرد یا گرم بودن آب تأثیری روی تمیزتر شدن پوست بدن در اثر شستشو نخواهد داشت.

این توصیه در خصوص شستش دست‌ها نیز صادق است. یعنی بهتر است دست‌هایتان را در پاییز و زمستان با آب ولرمی که مایل به سردی است بشویید. همچنین از صابون‌ها یا مایع دستشویی‌هایی استفاده کنید که در ترکیبات خود مواد مرطوب‌کننده دارند.

  • از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید

حتی اگر در حالت عادی به پوست خود کرم مرطوب‌کننده نمی‌زنید، بهتر است این کار را در فصل پاییز و زمستان انجام دهید. خشکی هوا رطوبت و چربی سطحی پوست شمارا از بین می‌برد. این مسئله به‌شدت برای سلامت پوست بدن شما مضر است. پوستی که به‌اندازه کافی چربی و رطوبت نداشته باشد به‌شدت مستعد ترک خوردن، خارش و آسیب‌های سطحی است. بنابراین بهتر است در این دو فصل سال حتماً از کرم مرطوب‌کننده‌ای که مناسب پوست همه قسمت‌های بدن باشد استفاده کنید.

  • به‌اندازه کافی آب بنوشید و از سبزی‌ها بیشتر استفاده کنید

نوشیدن آب کافی و خوردن سبزی‌ها به‌صورت خام یا پخته، آب میان بافتی پوست بدن را حفظ می‌کند. اما بدن در هوای خنک یا سرد کمتر نیاز خود را به آب با تشنه شدن اعلام می‌کند. پس در این دو فصل منتظر تشنه شدن نمانید و حتماً روزی بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

همچنین مصرف مداوم و مرتب سبزی‌ها باعث می‌شود آب مورد نیاز بدن بعد از مصرف این مواد به‌تدریج وارد خون شود. به همین دلیل بدن هیدراته می‌ماند و این موضوع پوست بدن را از خشک و آسیب‌پذیر شدن در هوای سرد در امان نگه می‌دارد.

  • زیرپوش بپوشید

پوشیدن زیرپوش در پاییز و زمستان چندین مزیت مهم دارد.

اول آن‌که زیرپوش یک‌لایه اضافه از لباس است. این لایه اضافه و لباس اصلی که به تن دارید هوا را در بین خود حبس می‌کنند. این هوای محبوس شده درست مانند یک عایق عمل می‌کند. عایقی که مانع از دست رفتن گرمای بدنتان می‌شود. بنابراین نیاز کمتری به زیاد کردن درجه حرارت دستگاه گرمایشی خود خواهید داشت. کاری که باعث می‌شود رطوبت هوا از بین برود و پوست بدنتان خشک و آسیب‌پذیر شود.

مزیت دوم پوشیدن زیرپوش این است که اغلب لباس‌هایی که در فصول سرد سال پوشیده می‌شود، از جنس پشم هستند. تماس مستقیم این الیاف با بدن منجر به خوردگی پوست بدن می‌شود. احساس ناخوشایندی که به‌تدریج ممکن است تبدیل به آسیب‌های سطحی پوست نیز بشود. به همین جهت توصیه می‌شود در پاییز و زمستان حتماً از زیرپوش نخی مناسب در زیر لباس خود استفاده کنید.

مزیت سوم استفاده از زیرپوش خاصیت عرق‌گیری آن است. اگر بدن شما در تمام فصول سال زیاد عرق می‌کند، پس بدون شک نیاز دارید که همواره زیرپوش بپوشید. چراکه این پوشینه، درصورتی‌که از الیاف طبیعی بافته ‌شده باشد می‌تواند عرق بدن را به‌سرعت بعد از جاری شدن روی پوست، به خود جذب کند. در این صورت بدنتان کمتر بوی عرق می‌گیرد. بنابراین کمتر نیاز به حمام کردن خواهید داشت. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، زیاد حمام کردن در پاییز و زمستان چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برد که این موضوع باعث خشکی پوست و آسیب رسیدن به آن می‌شود.

و اما مزیت چهارم پوشیدن زیرپوش آن است که اگر بدن شما زیاد عرق می‌کند، پس بی‌تردید لازم است که لباس‌هایی را که می‌پوشید هر روز تعویض کنید و آن‌ها را هر بار بشویید. شستن مداوم لباس‌ها، به ویژه لباس‌هایی مانند پلیور، اورکت، کاپشن، ژاکت و کت باعث تخریب سریع الیاف آن‌ها می‌شود. همچنین استفاده مداوم از مواد شوینده برای لباس‌های گرم زمستانی، که اتفاقاً اغلبشان به رنگ‌های تیره تولید می‌شوند، باعث بدفرم و بدرنگ شدن سریع آن‌ها می‌شود. به این ترتیب نیاز خواهید داشت که هرسال لباس جدید مناسب فصل بخرید. موضوعی که شما را با صورت حساب‌های مبلغ بالا مواجه خواهد کرد. این معضل به راحتی با پوشیدن مداوم زیرپوش ضد عرق حل می‌شود.

درواقع با پوشیدن زیرپوش، به جای آن که مجبور باشید لباس اصلی و چیزی را که برای گرمای بیشتر روی آن می‌پوشید، به طور مداوم عوض کرده و بشویید، تنها لازم است یک زیرپوش را تعویض کنید. و البته خود زیرپوش را با قیمتی بسیار پایین‌تر از لباس اصلی تهیه کنید.

شاید توصیه به پوشیدن زیرپوش نخی و باکیفیت، مانند زیرپوش‌های ضد عرق تاپیک، از اصل موضوع پوشیدن زیرپوش مهم‌تر باشد. بنابراین در انتخاب یک زیرپوش مناسب خیلی دقت کنید.

تاپیک، بهترین زیرپوش برای تمام فصول

همان‌طور که در بالا به این موضوع اشاره شد، پوشیدن زیرپوش یکی از بهترین روش‌های مراقبت از سلامت پوست در فصول سرد سال است. اما این که چه نوع زیرپوشی می‌تواند مراقب پوست بدن ما باشد نیز مسئله مهمی است.

در میان تمام برندهای معتبر تولید زیرپوش در ایران، نام تاپیک به دلیل تولید زیرپوش‌های بسیار مرغوب و با کیفیتش، بسیار خوش می‌درخشد. زیرپوش‌های تاپیک با جنس تمام نخ، در چندین رنگ و مدل، برای دو گروه خانم‌ها و آقایان به طور مجزا و با دوختی خاص، تولید می‌شود.

همه ویژگی‌های فوق را به موضوع ضد عرق بودن این محصول اضافه کنید. تاپیک، زیرپوشی است که با فناوری لایه محافظ مانع از نشت عرق به لباس می‌شود. به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت آن را زیر لباس خود بپوشید و نگران خیس شدن لباستان در اثر تعریق زیاد نباشید.

 همچنین این ویژگی منجر به رفع نیاز دائمی شما به محصولات ضد عرق مانند رول یا استیک‌های ضد تعریق می‌شود. علاوه بر آن دیگر لزومی ندارد لباس‌هایتان را هر روز تعویض کرده و آن‌ها را بشویید. همچنین لازم نیست در فصول سرد سال برای رهایی از مشکل زیاد عرق کردن، هر روز دوش بگیرید. به این ترتیب با انتخاب زیرپوش ضد عرق تاپیک به سلامت پوست بدن خود کمک بسیاری کرده‌اید.

نظر شما