شناسهٔ خبر: 43512444 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر نیرو: سد نرماب در همین دولت تکمیل می‌شود

گرگان - ایرنا - معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت که با تامین چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد نرماب مینودشت این طرح مهم استان گلستان را در همین دولت آبگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

قاسم تقی زاده خامسی عصر پنجشنبه در مراسم بهره برداری و کلنگ زنی طرحهای صنعت آب استان گلستان اظهار داشت: هم اکنون هم دو هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ادامه کار سد نرماب اعم از نقدی و اسناد موجود است.

عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال بر روی سه رودخانه "نرماب، چهل چای و خرمالو" شهرستان مینودشت آغاز و در زمان حاضر به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد رسیده است.

این سد از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر و حجم کل مخزن ۱۲۵ میلیون متر مکعب توسط وزارت نیرو و پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دست احداث است و علاوه بر تامین آب شرب چهار شهر و ۱۳۰ روستا با جمعیت تقریبی ۵۵۰ هزار نفر، کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی با تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی پایین دست، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تلفیق آن با آب سطحی و نیز توسعه صنعت گردشگری از دیگر اهداف ساخت آن است.

اهمیت اصلی احداث این سد جدای از تامین نیاز آبی و کشاورزی شرق گلستان؛ مهار سیلهای مخرب منطقه است که بدلیل شیب زمین حتی به غرب استان هم آسیب وارد می کند.

معاون وزیر نیرو همچنین بر پیگیری اجرای طرح های فاضلاب در شهرهای علی آباد، گنبد کاووس و گرگان تاکید کرد.

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار توجه بیشتر به رفع مشکلات صنعت برق و آب این استان شمالی شد.

استاندار گلستان نیز گفت که اقتصاد این استان  بر پایه کشاورزی بوده و باید برای توسعه صنعتی آن هم تلاش ها دو چندان شود.

هادی حق شناس خواستار رفع مشکل زیر ساخت تامین برق شهرک هزار هکتاری اترک واقع در شمال استان گلستان برای استقرار صنایع بویژه کشاورزی شد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و به تعبیری شهرک صنعتی اترک در گلستان با وسعت هزار هکتار در جوار گمرک اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان به عنوان محل ورود راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران به کشورمان بوده که عملیات احداث بندر خشک آن نیز در حال انجام است.

نظر شما