شناسهٔ خبر: 43511975 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نی‌نی‌بان | لینک خبر

بعد از زایمان طبیعی چه کنیم؟

فرآیند زایمان ممکن است باعث کشیدگی و فشار در واژن و در نتیجه پارگی واژن ‌شود.

صاحب‌خبر -

در دوران بارداری به طور دائم به بانوان توصیه می ‌شود دمای بدن خود را ثابت نگه دارند. به این معنا که تا قبل از زایمان از دوش آب داغ دوری کنند. به همین دلیل است که اغلب مادارن بعد از زایمان به دنبال یک حمام آبگرم دلنشین هستند. روند زایمان طبیعی با بیرون آمدن مایعات و خون همراه است. حمام کردن بلافاصله بعد از زایمان ممکن است تصمیم خوبی باشد اما به طور حتم این تصمیم‌گیری فقط با شما نیست. 

آیا حمام کردن بعد از زایمان طبیعی اشکالی ندارد؟
فرآیند زایمان ممکن است باعث کشیدگی و فشار در واژن و در نتیجه پارگی واژن ‌شود. در روش‌های دیگر زایمان ممکن است برش یا زخم ایجاد شود که باید به مرور زمان بهبود یابد. گفته می‌شود اغلب پزشکان حمام کردن بعد از زایمان را به معنای کامل کردن فرآیند زایمان می‌دانند و شروع باعث بهبودی بدن می‌شود. حمام معمولی به ندرت باعث ایجاد مشکل می‌شود اما از فرو رفتن در وان خودداری کنید زیرا بدن را در مجاورت باکتری قرار می‌دهید.

چه زمان بعد از زایمان می ‌توانید به حمام بروید؟
به بانوانی که زایمان طبیعی انجام داده‌اند توصیه می‌شود هر زمان که آمادگی داشتند به حمام بروند. به دلیل آلوده بودن، از وان آبگرم اجتناب کنید. هرچند حمام کردن بعد از زایمان طبیعی، در زایمان‌هایی که پرینیوم (میان‌دوراه) پاره شده و پزشک مجبور است آن را بخیه بزند،‌ توصیه نمی‌شود. این در مورد بانوانی که زایمان سزارین انجام داده‌اند نیز صدق می‌کند. تا زمانی‌که بخیه‌ها کاملا بهبود نیافته باید از حمام رفتن اجتناب کنید تا احتمال ابتلا به هرگونه عفونت از بین برود. ممکن است مجبور باشید ۴ تا ۶ هفته به حمام نروید.

فواید حمام کردن بعد از زایمان طبیعی
حمام کردن بعد از زایمان طبیعی فواید روحی و جسمی زیادی برای مادر دارد.
 یک حمام خوب به مادر احساس تمیزی و تازگی می‌دهد و انرژی مادر را برای نگهداری از نوزاد بالا می‌برد.
حمام آب گرم کمک می‌کند خون به درستی در بدن جریان پیدا کند.
زایمان طبیعی باعث ایجاد گرفتگی در واژن می‌شود. که با یک حمام آبگرم بهبود خواهد یافت.
بدن پس از زایمان دچار گرفتگی و خستگی می‌شود . حمام باعث از بین رفتن این خستگی و احساس آرامش می‌شود.
در برخی شرایط، پزشک به منظور تمیز شدن محل بخیه و عواملی که ممکن است باعث عفونت زخم شوند حمام را توصیه می‌کنند.
شستن بدن همچنین سینه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است مخصوصا اگر کودک برای شیر خوردن آماده می‌شود. بانوانی که در این دوران بزرگ شدن سینه‌ها را تجربه می‌کنند، دوش آب گرم می‌تواند درد آنها را کاهش دهد.

حمام کردن بعد از زایمان طبیعی (واژینال)
زایمان طبیعی کار آسانی نیست. اگر موفق شدید با کمترین حد خونریزی و آسیب به واژن زایمان طبیعی داشته باشید، می‌توانید به راحتی بعد از گذشت چند ساعت از زایمان مثل یک فرد عادی راه افتاده و به سمت حمام بروید. می‌توانید با وقت کمی که دارید یک دوش سریع بگیرید و احساس تازگی و طراوت کنید.در برخی موارد ممکن است پزشک به منظور سهولت در زایمان، در قسمت میاندوراه برش ایجاد کند. این کار باعث ایجاد درد بعد از زایمان می‌شود و مادر چند روزی نمی‌تواند به راحتی راه برود. وقتی قادر بودید بدون کمک به دستشویی بروید، می‌توانید در مورد حمام کردن با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از پزشکان بر حمام رفتن تاکید دارند، زیرا باعث می‌شود محل بخیه و زخم‌ها تمیز شود و از هرگونه عفونت در امان بماند. با محل بخیه با ملایمت برخورد کنید و آن قسمت را حتما خوب خشک کنید.

حمام کردن پس از زایمان سزارین
زایمان به روش سزارین یک وضعیت کاملا متفاوت است. این عمل شبیه به هر نوع عمل جراحی عمده است و باید تمام هدف شما بهبودی و ریکاوری بعد از عمل باشد. توصیه می‌شود در روزهای اولیه بعد از عمل حتما در رختخواب بمانید و با مشورت پزشک آرام‌آرام شروع به راه رفتن کنید. حمام رفتن نیز بستگی به دستور پزشک دارد. ممکن است در مسیر بهبودی شما، برخی پزشکان پیشنهاد دهند به حمام بروید و محل بخیه را خوب خشک کنید. همچنین یادتان باشد که این حمام باید کوتاه و مختصر باشد نه یک حمام مفصل و طولانی.

روش‌ هایی بی ‌خطر برای حمام کردن بعد از زایمان طبیعی

وقتی به اولین حمام بعد از زایمان می‌روید، لازم است تا جایی‌که امکان دارد مراقب باشید مجروح یا آلوده نشوید. بسیار مهم است که بدانید کودک به طور کامل وابسته به شماست و هرگونه صدمه به سلامت شما به طور مستقیم بر سلامت کودک تاثیرگذار خواهد بود.
همیشه با استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده حمام را تمیز کنید. آب حمام باید عاری از هرگونه میکروب و نباید خیلی گرم باشد. برای جلوگیری از آلودگی از سینه‌بند یا محافظ سینه استفاده کنید. از روغن‌های معطر استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست شما یا زخم‌ها به این مواد حساسیت نشان دهند. پس از اتمام حمام، خودتان را کاملا خشک و محل بخیه را از هرگونه رطوبت پاک کنید.
احتیاط‌هایی که باید قبل از اولین حمام کردن بعد از زایمان طبیعی درنظر داشته باشید
وقتی تصمیم می‌گیرید حمام بروید باید برای جلوگیری از مشکلات بعدی نکاتی را رعایت کنید
به تصمیم خود به حمام نروید. حتما با پزشک مشورت کنید.
اگر مبتلا به عفونت یا بیماری خاصی هستید، بهتر است از حمام رفتن صرف‌نظر کنید.
 مطمئن شوید آب خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. دمای بالای آب باعث می‌شود دچار سرگیجه شوید، که بیشتر به‌خاطر از دست رفتن خون پس از زایمان است.
حتما کف حمام کف‌پوش بیندازید و دمپایی بپوشید تا لیز نخورید.
انتخاب یک صندلی برای زیر دوش حمام گزینه مناسبی است و به حمام پس از زایمان کمک زیادی می‌کند.
حمام کردن بعد از زایمان طبیعی باعث ترشح واژ‌ن می‌شود و این امر طبیعی است و نباید نگران شوید.
 حتما سطح پوست خود را خشک و روی بخیه را از هرگونه رطوبت پاک کنید.
ممکن است نتوانید در مقابل یک حمام آب گرم که آرامش و تازگی را برای شما به ارمغان می‌آورد، مقاومت کنید. اما همیشه این کار میسر نیست. توجه به سلامت خود و کودک مهمترین مسئله است و قبل از اجازه پزشک از حمام رفتن خودداری کنید.

آیا حمام کردن بعد از زایمان طبیعی اشکالی ندارد؟
فرایند زایمان ممکن است باعث کشیدگی و فشار در واژن و در نتیجه پارگی ‌شود. در روش‌های دیگر زایمان ممکن است برش یا زخم ایجاد شود که باید به مرور زمان بهبود یابد. گفته می‌شود اغلب پزشکان حمام کردن بعد از زایمان را به معنای کامل کردن فرایند زایمان می‌دانند و شروع باعث بهبودی بدن می‌شود. حمام معمولی به ندرت باعث ایجاد مشکل می‌شود اما از فرو رفتن در وان خودداری کنید زیرا بدن را در مجاورت باکتری قرار می‌دهید.

چه زمان بعد از زایمان می‌توانید به حمام بروید؟
به بانوانی که زایمان طبیعی انجام داده‌اند توصیه می‌شود هر زمان که آمادگی داشتند به حمام بروند. به دلیل آلوده بودن، از وان آبگرم اجتناب کنید. هرچند حمام کردن بعد از زایمان طبیعی، در زایمان‌هایی که پرینیوم (میان‌دوراه) پاره شده و پزشک مجبور است آن را بخیه بزند،‌ توصیه نمی‌شود. این در مورد بانوانی که زایمان سزارین انجام داده‌اند نیز صدق می‌کند. اما گرفتن یک دوش سرپایی بسیار کوتاه مانعی ندارد.

بعد از سزارین می توانم یک دوش بگیرم؟
بله. پزشکان پیشنهاد دهند به حمام بروید و محل بخیه را خوب خشک کنید. همچنین یادتان باشد که این حمام باید کوتاه و مختصر باشد نه یک حمام مفصل و طولانی.

حمام بعد از زایمان چگونه باید باشد؟
همیشه با استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده حمام را تمیز کنید. آب حمام باید عاری از هرگونه میکروب و نباید خیلی گرم باشد. برای جلوگیری از آلودگی از سینه‌بند یا محافظ سینه استفاده کنید. از روغن‌های معطر استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست شما یا زخم‌ها به این مواد حساسیت نشان دهند. پس از اتمام حمام، خودتان را کاملا خشک و محل بخیه را از هرگونه رطوبت پاک کنید.

نظر شما