شناسهٔ خبر: 43510919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نگاه کشورهای خاورمیانه به انتخابات آمریکا چیست؟

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی موضع کشورهای خاورمیانه را در قبال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بررسی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، قاسم محبعلی گفت: واضح است که اسراییل و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان ترامپ را بر بایدن ترجیح می دهند. آنها در دوره های پیشین، به ویژه وقتی باراک اوباما در کاخ سفید بود، با دموکرات ها مشکل داشتند و نمی خواهند که در چهارسال پیش رو، این اتفاق باز هم تکرار شود. دولت دموکرات اوباما علنا مخالف سیاست های کشورهای عربی بود و تصمیماتی که می گرفت برای صهیونیست ها هم خوشایند نبود. الان هم در برنامه ای که حزب دموکرات منتشر کرده، بدون اینکه نام واضحی از کشورهای عربی برده شود، آمده که دولت بایدن به هیچ کشوری چک سفید نخواهد داد. کشورهای حاشیه خلیج فارس بنا بر تجربه ای که داشته اند، می دانند که جو بایدن به این وعده عمل خواهد کرد. همچنین اسراییل ترس دارد که دولت دموکرات از توسعه طلبی ها در کرانه باختری استقبال و حمایت نکند و طبیعی است که خواهان ماندن ترامپ باشند. چرا که او در 4 سال گذشته از دادن هیچ نوع خدماتی به آنها کوتاهی نکرده است.

این کارشناس افزود: یک گروه دیگر از کشورها مانند عراق، لبنان، سوریه و ترکیه در خاورمیانه وجود دارند که حسابشان از گروه قبلی جداست و منافع شان هم با آنها متفاوت است. عراق هنوز چندان نظری نداده و ما نمی دانیم که دولت الکاظمی چه کسی را ترجیح می دهد. اما هر کسی که در کاخ سفید به قدرت برسد، بغداد ناچار است که روابط خوبی با او ترتیب دهد. چرا که در هر حال عراق .و افغانستان ناچارند که با واشنگتن روابط حسنه ای داشته باشند. اما به نظر می رسد عراق هم با توجه به رفتاری که ترامپ از خود نشان داد و به ویژه آنکه از این کشور به عنوان زمینی برای درگیری با ایران استفاده کرد، بایدن را ترجیح دهد. طبیعتا سوریه هم خواهان دولتی دموکرات در آمریکاست تا شاید دولت اسد بتواند از میزان تحریم ها علیه سوریه بکاهد.لبنان هم آشکارا بایدن را ترجیح می دهد. آنها در حال مذاکراتی با اسراییل هستند تا مشکلات مرزی دیرین خود را با صهیونیست ها حل کنند و در صورتی که بایدن به کاخ سفید برود، اوضاع برای بیروت تعادل بیشتری خواهد داشت.

وی در پایان در خصوص گروه های پرنفوذ بر انتخابات آمریکا گفت: اسراییل لابی بسیار قوی در واشنگتن دارد که در انتخابات ایالات متحده موثرند و پول و رسانه دارند. از سوی دیگر آنها با مسیحیان اوانجلیست همراهند و این گروه که تعدادشان هم زیاد است، حامی ترامپ هستند. نقش لابی های صهیونیستی در انتخابات های ایالات متحده کم نیست. البته دموکرات ها هم حاضر نیستند که حمایت یهودیان آمریکا و اسراییلی ها را از دست بدهند و به همین خاطر است که موضعی ضد رژیم صهیونیستی از خود نشان نمی دهند و به هر روی آنها هم طرفداران خود را در بین جناح های میانه رو تر دارند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

311311

نظر شما