به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت سامسونگ، این مجموعه به عنوان یکی از کمپانیهای بزرگ و بینالمللی، فعالیتهای مسئولیت اجتماعی خود را در سطح جهانی و منطقهای و همین طور در کشورهای محل فعالیت خود، پی میگیرد. این فعالیتها طبق گفته مدیران این شرکت در راستای ادای دین به جامعهای است که در آن فعالیت تجاری و صنعتی خود را انجام میدهند و چهار حوزه اشتغال، آموزش، بهداشت و سلامت و محیط زیست را شامل میشود.
سامسونگ، در ایران هم مثل سایر کشورها تاکنون برنامهها و کمپینهای مسئولیت اجتماعی زیادی را متناسب با نیازهای کشور ما انجام داده است. یکی از تازهترین فعالیتها و کارزارهای مسئولیت اجتماعی سامسونگ کمپین «رنگی برای همدلی» بود که به اعضای کتابخانههای گویای سامسونگ اختصاص داشت. در این کمپین بستههایی حاوی کتابهای صوتی در قالب DVD و هدایایی دیگر برای تعدادی از اعضای کتابخانههای گویا سامسونگ ارسال شد تا نابینان و کمبینایان به واسطه شرایطی که به دلیل همهگیری بیماری بوجود آمده، از آموزش و یادگیری بهرهمند شوند و روند یادگیری آنها در خانه متوقف نشود.
در ادامه نگاهی داشتهایم به سایر فعالیتهای مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران.
از مدرسه تا دانشگاه
سامسونگ در ابتدای دهه ۹۰ کمپین «کودکان امید» را راهاندازی کرد که در این پروژه تجهیز و هوشمندسازی مدارس و همین طور تاسیس کتابخانه گویا برای نابینایان و کمبینایان در دستور کار قرار گرفت. در طرح هوشمندسازی مدارس که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با عنوان «کلاس آینده» اجرا شد ۱۳ مدرسه در مناطق محروم و کمتر برخوردار تجهیز و هوشمند شدند.
در طرح کتابخانه گویا شرکت سامسونگ سال ۹۱ تفاهمنامهای را با انجمن نابینایان ایران به امضا رساند که پس از آن ایجاد و تجهیز کتابخانههای گویا را متعهد شد. در این پروژه طی ۶ سال ۱۵ کتابخانه گویا در شهرهای زنجان، ارومیه، بیرجند، گرگان، اهواز، کرمانشاه، ارسنجان (استان فارس)، کاشان، بروجرد (استان لرستان)، زاهدان، بندرعباس، سنندج، ایلام، کرمان و بوشهر برای ارائه خدمات به نابینایان و کمبینایان ساخته و تجهیز شد.
در این کتابخانهها کلاسهای آموزش بریل، جهت یابی، کامپیوتر، زبان انگلیسی، هنر، صنایع دستی و... برگزار میشود.
یکی دیگر از فعالیتهایی که همزمان با کمپین کودکان امید آغاز شد، پروژه آکادمی مهندسی سامسونگ بود. این آکادمی با هدف خلق ایدههای ناب تجاری و ایجاد اشتغال، در زمستان سال ۱۳۹۴ و با مشارکت سازمان فنیوحرفهای استان تهران و شرکت سامسونگ در مرکز شماره دو (شهید سُهی) این سازمان آغاز به کار کرد.
شرکت در دورههای ارائه شده در آکادمی مهندسی پس از قبولی در آزمون اولیه کاملا رایگان است و حوزههایی مانند دورههای تعمیر موبایل و تبلت، سیستمهای صوتی و تصویری، ماشین لباسشویی، کولر گازی و یخچال را شامل میشود.
مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر، فعالیت مسئولیت اجتماعی دیگریست که سامسونگ در زمینه آموزش در ایران انجام داده است. این مرکز سال ۹۶ با مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با هدف کمک به رشد و موفقیت استارتآپهای نوآور، افتتاح شد. مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر ایدههای نوآور و راهکارآفرین در حوزههای آموزش، آب، انرژی، بهداشت و سلامت و محیطزیست را حمایت و پشتیبانی میکند. تیمهای جذب شده در این مرکز از خدماتی همچون فضای کاری اشتراکی، حمایت مالی و تجهیزاتی، مشاوره و آموزش، معرفی به سرمایهگذاران معتبر و... برخوردار میشوند. تمامی مراحل حمایت مرکز فناوری سامسونگ از ایدهها و تیمهای انتخابی رایگان بوده و در نهایت نیز این شرکت سهمی در مالکیت استارتآپهای مورد حمایت خود نخواهد داشت.
استارتآپهایی که از این مرکز کار خود را شروع کردند و توسعه دادند، در طول دوران شیوع کرونا نیز به کمک کادر درمان کشور آمدند و توانستند بار مراجعه به مراکز سلامت را کاهش دهند. «بهزی» از جمله این استارتآپهاست که در زمان قرنطینه شدن بیماران مبتلا به کرونا، این دسته از افراد میتوانند از طریق اپلیکیشن بهزی راهنماییها و دستورالعملهای لازم را دریافت کنند تا در خانه از خود مراقبتهای لازم را انجام دهند.
دوره یازدهم شتابدهی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر با توجه به حساسیت موضوع سلامت در روزهای شیوع کرونا، با رویکرد حمایت ویژه از ایدهها و استارتآپهای بخش سلامت دیجیتال آغاز شده است.
یادگاری تو به زمین
فعالیتهای محیط زیستی سهم بزرگی در برنامههای مسئولیت اجتماعی سامسونگ دارد. یکی از موفقیت آمیزترین نمونههای چنین برنامههایی، کمپین «یادگاری تو به زمین» است که با هدف احیا و حفظ جنگلهای چهارمیلیون ساله هیرکانی در شمال ایران اجرا شد.
در این کمپین مساحتی برابر ۱۱۰ هکتار از این جنگلها در منطقه جواهرده با کاشت بیش از ۱۲۰ هزار اصله نهال، ترمیم و احیا شد. در این کمپین که با همکاری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، در ازای خرید هر گوشی پرچمدار سامسونگ، درختی به نام خریدار در جنگل هیرکانی کاشته میشد.
علاوه بر این سامسونگ تاکنون کمپینهای کوتاه مدت بسیاری در زمینه محیط زیست داشته است، یکی از این فعالیتها، کمپینی بود که با نامه «یک نفس کاشتن» اجرا شد. در این کمپین گوشیهای سامسونگ بجای کیسه های پلاستیکی در یک کیسه پارچهای ویژه به خریدار عرضه میشد. این پارچه از نوع سازگار با زمین و هنر دست بانوان سرپرست خانوار بود.
فعالیتهای مسئولیت اجتماعی سامسونگ تنها به این فهرست خلاصه نمیشود و برنامههایی مثل برپایی المپیاد تکنسین برتر ایران، اجرای کمپین «سلام مدرسه» با هدف کمک به تجهیز و نوسازی مدارس حاشیه شهر تهران، کمپین «کوله رنگی» با هدف ارتقای سطح آموزشی کودکان و دانشآموزان مناطق کمبرخودار و... را شامل میشود.
فهرست بلند و متنوع فعالیتهای مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران نشان میدهد که این شرکت تلاش کرده در بسیاری از مواقع با همکاری سازمانها، ادارات و مراکز دولتی و غیردولتی فعالیتهای مثمرثمری را انجام دهد.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظر شما