شناسهٔ خبر: 43506780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ اثر خبرنگار ایرنا در اشکواره حسینی برتر شد

ساری- ایرنا - سومین همایش فرهنگی هنری سراسری اشکواره حسینی با معرفی منتخبان بخش‌های مختلف این رویداد و انتخاب ۲ اثر از خبرنگار ایرنا مازندران در بخش رسانه اشکواره پایان یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سومین رویداد فرهنگی هنری سراسری اشکواره حسینی که به میزبانی شهرستان آمل و با تلاش ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران در رشته‌های نمایش، عکاسی، دلنوشته، سرود و رسانه برگزار شده بود، شب گذشته با معرفی برگزیدگانی از استان‌های مختلف در سالن همایش‌های دانشگاه شمال آمل پایان یافت.

اشکان جهان‌آرای ، خبرنگار ایرنا در بخش رسانه این جشنواره و با ۲ مطلب " مشق عشق روی پارچه در کوچه سردار " و " جای خالی الحان مذهبی بومی در عزاداری‌های مازندران " شرکت کرد و موفق شد مقام دوم تیتر و گزارش را از آن خود کند.

رقابت بخش رسانه اشکواره حسینی در زمینه های تیترنویسی ، گزارش نویسی و یاداشت نویسی برگزار شد.

دبیر سومین همایش فرهنگی هنری اشکواره حسینی در مراسم اختتامیه این رویداد با اشاره به افزایش استقبال فعالان فرهنگی و هنری سراسر کشور از این رویداد نسبت به دو دوره گذشته اظهار کرد: امسال در مجموع بیش از پنج هزار اثر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در بخش‌های مختلف اشکواره به دبیرخانه رسید که نشان دهنده نهادینه شده این رویداد فرهنگی آیینی در استان‌های مختلف است.

حسین جوادی افزود: خوشبختانه هم از نظر تعداد آثار و شرکت‌کنندگان و هم از نظر تعداد استان‌های شرکت‌کننده در این رویداد نسبت به دوره‌های اخیر رشد محسوسی داشتیم. این استقبال خوب نشان می‌دهد که اشکواره حسینی به درستی برای ترویج فرهنگ عاشورا و محرم طراحی شده و جای خالی آن در فضای فرهنگی و هنری کشور احساس می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال بخش رسانه نیز به بخش‌های مختلف اشکواره افزوده شد که خوشبختانه آثار ارزشمندی از فعالان رسانه‌ای دریافت شد. تولیدات رسانه‌ای در زمینه محرم و عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت معمولا کمتر در رویدادهای فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرند و این رویداد سبب شد که در یک بخش مستقل از همایش آثار متمرکز بر فرهنگ عاشورایی ویژه مازندران گردآوری شود.

لزوم انتشار آثار برتر اشکواره حسینی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این مراسم ضمن با گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت و قدردانی از برگزارکنندگان اشکواره حسینی اظهار کرد: این که در چنین شرایط سخت اقتصادی، بیش از پنج هزار اثر به دبیرخانه این رویداد رسیده نشان دهنده برنامه‌ریزی درست و تلاش برگزارکنندگان است.

عباس زارع اظهار کرد: برای من و همکارانم شگفت‌آور و ارزشمند است که در چنین شرایطی این تعداد اثر از سراسر کشور به دبیرخانه اشکواره فرستاده شد. این که در مازندران و آمل این اتفاق رقم می‌خورد و از ۲۸ استان اثر به دبیرخانه می‌رسد جای تقدیر دارد. امیدواریم با این انگیزه و عشقی که در برگزارکنندگان اشکواره حسینی شاهد هستیم، دوره‌های بعدی باکیفیت‌تر و با استقبال بیشتر فعالان فرهنگی و هنری برگزار شود.

وی بر ضرورت انتشار آثار برتر اشکواره در بخش‌های مختلف نیز تأکید کرد و گفت: اکنون پس از برگزاری این رویداد فرهنگی ملی و ارزشمند، باید در انتشار مطالب بخش‌های مختلف اشکواره حسینی تلاش و دقت کنیم. تولیداتی که در این رویداد حائز رتبه شدند نباید در فضای محدود آرشیو دبیرخانه باقی بمانند. به ویژه در حوزه رسانه که تولیدات رسانه‌ای ارزشمندی از فعالان رسانه‌ای مازندران دیده می‌شود و باید در قالب مجموعه آثار در اختیار عموم قرار بگیرد.

این مسئول با اشاره به مشکلات مالی حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: این اداره کل در پنج ماه ابتدایی امسال فقط ۵۰ میلیون تومان بودجه دریافت کرد و از نظر مالی شرایط دشواری داریم. اما با وجود محدودیت‌های مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران این آمادگی را داریم که برای انتشار آثار برگزیده بخش‌های مختلف اشکواره حسینی با دبیرخانه این رویداد همکاری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اثرگذاری آثار هنری در ترویج فرهنگ و اندیشه‌های عاشورایی خاطرنشان کرد: آثار هنری همواره اثرگذاری بالایی در انتقال مفاهیم موضوع‌های مختلف داشتند. در همین بحث فرهنگ عاشورایی تابلوی ارزشمند و بی‌نظیر ظهر عاشورا اثر استاد فرشچیان یا فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی متعددی را شاهد بودیم که نقش زیادی در انتشار مفاهیم عاشورایی داشتند.

زارع با تأکید بر لزوم توجه هنرمندان و حمایت از هنرمندان و فعالان فرهنگی دغدغه‌مند در زمینه تولید آثار مرتبط با فرهنگ محرم تصریح کرد: امروز جامعه آماده دریافت آثار هنری است و می‌طلبد که با برگزاری این رویدادها، علاوه بر تولید آثار هنری ارزشمند و خلاقانه با محوریت مسائل ارزشی جامعه ایرانی-اسلامی، استعدادهای هنری در این زمینه نیز شناسایی شوند.

برگزیدگان بخش رسانه

تیتر

‏ اثری حائز رتبه اول نشد

‏دوم: اشکان جهان‌آرای / مشق عشق روی پارچه در کوچه سردار / ایرنا

‏سوم: مهدی غلامی / نذر برنج رسم عاشقی و ارادت شالیکاران مازندران به امام حسین(ع) / مهر

گزارش

‏اول: مهرانگیز عباسی / همه چیز درباره هیئت شدن خانه ننه سلطان / فارس

‏دوم: اشکان جهان‌آرای / جای خالی الحان مذهبی بومی در عزاداری‌های مازندران / ایرنا     ‏

  بهناز مقدسی / با پای دل تا کربلا سفر کن / ایسنا

‏سوم: علیرضا نوری / همگام با قدم‌هایی در مسیر عاشقی / مهر

یادداشت

‏اول:  مهتاب مظفری / هرجا دلت گرفت بگو جان! بگو حسین / عبارت

‏دوم: علی ابراهیمی / می‌خواهی از قافله کربلا جانمانی آستین همت مومنانه را بالا بزن / خبرگزاری ‏بسیج

‏سوم: رقیه توسلی / تاخت سمت آفتاب / قدس

در بخش مصاحبه هیچ اثری حائز رتبه نشد.

بخش ویژه رسانه

اول: ربابه محمدزاده ‏

برای گفت‌وگوهای «شهید امام رضایی که نذر بی بی زینب(س) شد» / «گریه‌های محمد طاها چند می‌ارزد؟» / می‌گفت روزی شهید می‌شوم...

دوم: خانم حدیثه صالحی ‏

برای گزارش‌های «سردار سلیمانی حماسه‌ای خواندنی» / «کمی آسمان بفرستید، مردان قبیله عشق»

سوم: زری طاهری / دانشنامه‌ای که بعد از شهادت اعطا شد / فارس

برگزیدگان بخش عکس

اول: علی‌اصغر یوسفی از اراک

دوم: مریم آل‌مومن دهکردی از شهرکرد

سوم: منصوره قلیچی از شاهرود

شایستگان تقدیر:

اسماعیل طحان از سمنان

محسن رضایی از تهران

سامان خدایاری از بیجار

برگزیدگان متن ادبی:

بخش دانش‌آموزی

اول: محیا موسوی - دبستان پژوهندگان برتر آمل

دوم: فاطمه زهرا موسوی -  دبیرستان شاهد

سوم: رومینا اصغریان عمرانی - آمل

بخش عمومی:

اول: نجیبه قربانی - آمل

دوم: مهتاب مظفری – قائمشهر

سوم: مصطفی حبیب‌زاده- آمل

بخش دانشجویی(دانشگاهیان و حوزویان):

اول: فاطمه سادات میردوستی - دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بابل

دوم: محمد پورمرادی - دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بابل

سوم: سیده رقیه فرحبخش - حوزه علمیه حضرت آمنه(س) فریدونکنار

برگزیدگان بخش تئاتر

طرح و متن: جمال خرّمی برای نمایش «پلاک»

طراحی فضا: امین بورمند نمایش «حسین، عماد، قاسم»

بازیگر برتر: جمال خرمی نمایش «پلاک»

کارگردان برتر: امین بورمند برای نمایش «حسین، عماد، قاسم»

در این بخش میلاد عبدی برای نمایش «حراج» و محمدمهدی شریف‌پور برای نمایش «پابند» نیز تقدیر شد.

برگزیدگان بخش شعر با موضوع امام حسین(ع)

اول: بردیا محمدی - آمل

دوم: محمدجواد مهدوی - ساری

سوم: مجتبی فلاح‌نیا - بابل

در بخش شعر با موضوع مدافعان حرم مائده حسن‌نژاد از آمل به عنوان برگزیده معرفی شد و در محور سردار سلیمانی جابر رمضان‌نژاد از بابل و فاطمه غلامی از آمل اول و دوم شدند. در بخش مدافعان سلامت نیز شعر محمد پورمرادی از چالوس به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

برگزیدگان بخش سرود

در بخش پسران رتبه اول به گروه سرود مدرسه ولایت از ساری رسید و گروه سرود مدرسه هاتف آمل دوم شد.

در بخش دختران نیز به ترتیب گروه سرود مدرسه تسنیم و گروه سرود مدرسه شهید سوهانیان اول و دوم شدند و گروه سرود مدرسه شهید لاری و گروه سرود مدرسه سما به طور مشترک سوم شدند.

نظر شما