شناسهٔ خبر: 43505763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغوش بازشهرجدید هشتگرد برای پذیرش محرومان

کرج – ایرنا - شهرجدید هشتگرد استان البرز با اجرای طرح اقدام ملی مسکن این روزها رونقی دوباره در بخش تامین مسکن اقشار کم درآمد و محرومان به خود گرفته است، طرحی که با فراهم شدن زیر ساخت ها ، آغوش این شهر را برای پذیرش ساکنان جدید باز خواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -

امروز با پیام ویدئوکنفرانسی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، همزمان با سراسر کشور، عملیات ساخت ۱۲ هزار و ۹۶ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن برای نخستین بار در شهر جدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ استان البرز آغاز شد، اقدامی ارزشمند که به ادامه اهداف توسعه ای و  بلندمدت تاسیس این شهر معنا و مفهوم عینی خواهد بخشید.

در این سال ها و ماه ها که قیمت خرید و اجاره مسکن در بیشتر شهرها به ویژه کلانشهرهای تهران و کرج به بالاترین سطح خود رسیده و از سویی مشکلات و تنگناهای اقتصادی از هر جهت برای مردم و مسوولان اسباب زحمت و دشواری شده، تلاش ها برای گشودن روزنه های امید با قوت و قدرت هرچه تمام تردر این عرصه  ادامه دارد.

پیاده سازی مطالعات علمی و تصمیم گیری های خرد وکلان در قالب عملکرد جهادی مهمترین گزینه ای است که خمیرمایه آن تجربه هشت سال دفاع مقدس است که اکنون در قالب طرح ها و پروژه های مختلف مانند سد سازی ، تجهیز و نوسازی کارخانه ها، توسعه و تعریض  ضربتی راه ها، خطوط ریلی و تامین مسکن مردم وارد عرصه عمل شده است.

در این میان تامین مسکن اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه به عنوان یکی از دغدغه های مسوولان با تکمیل پروژه مسکن مهر و اجرایی شدن طرح های دیگر مانند طرح بزرگ اقدام ملی مسکن در دولت تدبیر و امید با سرعت و دقت فراوان پیگیری و اجرا می شود.

امروزه ۲ کلانشهر تهران و کرج در پس مهاجرت های بی رویه با مشکلات اساسی مانند گرانی مسکن ، حاشیه نشینی و ساخت وسازهای غیرمجاز و غیرمقاوم مواجه هستند که مدیریت و کنترل هریک از این مشکلات نیازمند راهکاری جداگانه اما متصل به یکدیگر است.

با این وجود شهرجدید هشتگرد یکی از مکان هایی است که از اوایل دهه ۷۰ برای چنین روزها و سال هایی پیش بینی شد، شهری که در کنار ساخت و سازهای اصولی و مهندسی ، اکنون در حال تامین زیر ساخت ها و آماده سازی برای پذیرش خانواده هایی است که داشتن سرپناه مناسب آرزوی دیرینه آنان به شمار می رود.

نگاهی به تاریخچه شهرجدید هشتگرد

در سال ۱۳۶۷ قرارداد تهیه طرح‌های مطالعاتی و طرح جامع چند شهر جدید در منطقه شهری تهران با مهندسین مشاور مختلف ایرانی منعقد شد که در سال ۱۳۶۸ ایجاد این شهرها و مکان آن‌ها به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، شهر جدید هشتگرد یکی از این شهرها بود که برای پذیرش جمعیت ۵۰۰ هزار نفری در ۴۰ کیلومتری غرب کرج مرکز استان البرز جانمایی شد.

عملیات ساخت این شهر با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در سال ۱۳۷۰ توسط شرکت عمران شهرجدید هشتگرد آغاز شد و تا اواخر دهه ۸۰ جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر در این شهر اسکان یافت.

در این حال اجرایی شدن پروژه مسکن مهر در سال ۸۷ سهم بزرگی از این پروژه را به شهر جدید هشتگرد اختصاص داد که اگر چه شروع آن در دولت دهم بود اما تکمیل و توسعه این پروژه به دولت های یازدهم و دوازدهم رسید. 

ساخت ۵۰ هزار مسکن مهر در شهرجدید هشتگرد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می گوید:  تکمیل ۵۰ هزارواحد مسکن مهر در این شهر مهمترین برنامه کاری این شرکت از سال ۸۷ تاکنون بوده است که برای ۳۵ هزارواحد آنها متقاضیان موثرنام نویسی کرده اند ضمن آنکه۱۲هزارو۳۰۰ واحد به صورت خودمالکی در این بخش داریم.

مسعود حق لطفی ادامه داد:  از مجموع ۵۰ هزار واحد مسکن مهر این شهر حدود سه هزار واحد مسکونی دارای مشکل حقوقی است که در حال رفع این مشکل هستیم.

ازکل ۵۰ هزار واحد مسکن مهر شهرجدید هشتگرد ، تکمیل ۳۵ هزار واحد آنها ازتعهدات دولت است که از این تعداد  ۳۳ هزار واحد آنها مرحله نازک کاری را پشت سرگذاشته و یک هزارو ۹۰۶ واحد باقی مانده که تا آخر فصل پاییز امسال به تمام خواهد رسید.

تقاضای مدیرعامل از متقاضیان مسکن مهر

اکنون یکی از مشکلات این شهر کم توجهی برخی متقاضیان مسکن مهر به تقسیط وام های ساخت این واحدها بوده که مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد  ازاین دسته از متقاضیان مسکن مهر خواست هر چه زودتر برای تقسیط هزینه های مسکن مهر اقدام کنند.

حق لطفی گفت : از مجموع ۳۵ هزار واحد مسکونی مهر تاکنون ۲۵ هزار واحد آنها فروش اقساطی شده است که ۱۰ هزارمتقاضی تا زمان حاضر برای دریافت دفترچه تقسیط مراجعه نکرده اند.

وی تاکید کرد که تمام تلاش خود را برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر به کار بسته ایم و امیدواریم تا پایان فصل پاییز پرونده ساخت و ساز مسکن مهر را به پایان برسانیم .

نقص زیر ساختی در پنج هزار مسکن مهرشهرجدید هشتگرد

حق لطفی  میزان پیشرفت فیزیکی واحدهای ناتمام مسکن مهر را حدود ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت : در حوزه زیر ساخت ها حدود پنج هزار واحد فاقد یکی از زیر ساخت ها مانند آب،  برق،  گاز و  فاضلاب است .

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ادامه داد: طبق تفاهم نامه ۸۰ میلیارد تومان شامل ۵۰ میلیارد تومان به شرکت آبفا و ۳۰ میلیارد تومان به شرکت برق استان البرز اختصاص داده ایم.

وی ادامه داد: تاکنون ما  نسبت به تعهدات خود عمل کرده ایم و به اداره برق شهرستان ساوجبلاغ ۲۱ میلیارد تومان زمین و اعتبار اختصاص داده ایم و شرکت آبفا نیزبرای ساخت تصفیه خانه آب زمین تحویل گرفته است.

حق لطفی تاکید کرد که طبق تفاهم نامه بایستی تا چهار ماه آینده کاستی های زیر ساختی در بخش آب ، برق ، گاز و فاضلاب واحدهای مسکونی مهر در این شهر برطرف شود.

وی گفت : قرار است حدود ۲۰۰ هزار نفر در ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر  شهرجدید هشتگرد ساکن شوند که اکنون در مجموع جمعیت این شهر ۸۰ هزار نفر است.

با این حال بنا به گفته احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی که هفته جاری از شهرجدید هشتگرد بازدید کرد، پرونده مسکن مهر این شهر و سایر مناطق کشور با تکمیل ساخت و تامین امکانات زیربنایی و واگذاری به مردم تا پایان امسال بسته می شود.

ساخت ۲۵ مدرسه و ۱۲ طرح ورزشی در شهر جدید هشتگرد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد بیان داشت : تاکنون از مجموع ۳۳ مدرسه پیش بینی شده برای این شهر ، ۲۵ مدرسه آنها ساخته  شده است.

همچنین  ۱۲ زمین و فضای ورزشی در این شهر آماده سازی شده و امسال  هم طبق قرار داد ۱۲۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه می شود.

احداث ۱۰ مسجد در شهر جدید هشتگرد از دیگر اقدامات مهم شرکت عمران در این شهر به شمار می رود.

پیش بینی ۱۷۰ میلیارد تومان برای احداث فضاهای جدید آموزشی ، ورزشی و فرهنگی

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد بیان داشت : حدود ۱۷۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه ، فضاهای ورزشی و فرهنگی در سال آینده پیش بینی کرده ایم که باید تامین شود.

وی ادامه داد: قرار است تا پایان امسال  چهار مدرسه دیگر پس از تکمیل  در شهرجدید هشتگرد تحویل آموزش و پروزش شود.

همچنین  ساخت چهار سالن ورزشی پیش بینی شده که ۲ سالن آنها تا پایان آبان ماه جاری و ۲ سالن دیگر تا سال آینده بهره برداری می شود.

 سه پارک در آبان ماه جاری در فاز هفت شهر جدید هشتگرد  کلنگ زنی می شود که در مرحله فراخوان ساخت  است ، احداث  یک  کتابخانه ، یک فرهنگسرا و یک واحد آتش نشانی برای فاز هفت شهر جدید هشتگرد نیز  پیش بینی شده تا خدمات رو بنایی و زیر بنایی انجام شود.

مشارکت های اقتصادی در شهرجدید هشتگرد شکل گرفته است

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد به فعالیت های اقتصادی در این شهر پرداخت و گفت : مشارکت های اقتصادی در شهر جدید هشتگرد شکل گرفته و تاکنون ساخت هشت مرکز تجاری بزرگ در این شهر پیش بینی شده که آبان ماه امسال گلنگ زنی می شود.

وی ادامه داد: توسعه مراکز تجاری در فازهای مختلف شهر جدید هشتگرد با سرعت و دقت پیگیری می شود.

تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی در دست اقدام است

حق لطفی با اشاره به نیمه تمام ماندن پروژه بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرجدید هشتگرد گفت : این پروژه از سال قبل نیمه تمام مانده که برای تکمیل تحویل شهرداری شد اما مدیریت شهری نتوانست آن را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: موضوع تکمیل بیمارستان شهرجدید هشتگرد به شورای تامین استان البرز رفت که  قرار شد زمین را پس بگیرند که وارد بحث حقوقی شده است.

حق لطفی گفت : با توجه به ضرورت تکمیل بیمارستان ، شرکت عمران شهرجدید هشتگرد وارد این مقوله شده و قرار است با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز این پروژه تکمیل شود.

وی ادامه داد: مقرر شد که ساخت و تکمیل بیمارستان توسط شرکت عمران شهرجدید هشتگرد انجام شود و در بخش تامین  نیروی انسانی  و امکانات استانداری و دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد افزود: قرار است این بیمارستان در مدت ۲ سال تکمیل و راه اندازی شود.

بودجه تکمیل این بیمارستان ۱۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که با ۱۲ هزار متر مربع زیر بنا در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع بهره برداری شود.

اکنون نیز تعدادی درمانگاه دولتی و تامین اجتماعی در شهرجدید هشتگرد به بیماران خدمات ارائه می دهند.

 تصویب طرح جامع و تفصیلی شهرجدید هشتگرد

حق لطفی اعلام کرد که طرح های جامع و تفصیلی  شهرجدید هشتگرد در شورای عالی مسکن کشور تصویب شده است .

وی کمبود آب آشامیدنی در غرب استان البرز را از مشکلات برشمرد و گفت : قرار است پنج میلیون متر مکعب آب از سد طالقان به  شهرهای نظرآباد ، کوهسار و شهر جدید هشتگرد اختصاص یابد.

افتتاح خط ریلی تهران – کرج – شهرجدید هشتگرد

افتتاح مترو در زمستان سال ۹۸ مهمترین گام برای تشویق و ترغیب مردم به سکونت در شهر جدید هشتگرد است که تاکنون این پروژه بزرگ یک هزار میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

 هر چند در شرایط کنونی به دلیل بیماری کرونا استقبال مردم از متروی شهرجدید هشتگرد اندک است اما مسوولان اجرایی برای ترغیب مردم به سکونت در این شهر سطح رفاه عمومی را افزایش خواهند داد.

  شهرجدید هشتگرد اولین شهر جدید کشور است که اکنون مترو در آن خدمات دهی می کند و تلاش ها برای افزایش سرعت و میزان خدمات قطار شهری مضاعف شده است.

در دی ماه سال ۹۸ خط شمالی قطار شهری گلشهر کرج – شهرجدید هشتگرد  با روزی ۶ رام قطار افتتاح شد که بلافاصله عملیات ریل گذاری خط جنوبی این مسیر به اجرا درآمد که  شیوع کرونا مشکلاتی در اجرای آن  به وجود آورد اما با این وجود در اردیبهشت ماه ، مرداد ماه و اوایل شهریور ماه امسال نیز تست گرم روی آن انجام شد.

 سوم  مهرماه جاری با تامین برق خط جنوبی متروی گلشهر – شهر جدید هشتگرد اکنون روزانه ۱۴  رام قطار از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۵ در این مسیر به مسافران خدمات دهی می کنند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد درعین حال می گوید که راه اندازی مترو مهمترین گام برای رفت و آمد آسان ساکنان شهرجدید هشتگرد به کرج و تهران است.

وی ادامه داد: اکنون اولویت شرکت عمران شهرجدید هشتگرد تکمیل سیگنالینگ  قطار شهری است  که فواصل حرکت قطارها ۱۵ دقیقه خواهد شد که این طرح تا آخر امسال تکمیل می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت : ۲ ایستگاه قطار شهری در محدوده شرکت ماموت و شهر هشتگرد با صرف ۶۰ میلیارد تومان تا آخر امسال به  بهره برداری می رسد.

اهتمام دولت تدبیر و امید در توسعه شهرجدید هشتگرد و تکمیل و اجرای پروژه های مسکونی و زیربنایی مهمترین گام برای تامین مسکن محرومان و انتقال جمعیت سرریز کلانشهرهای تهران و کرج به این شهر است .

دولت با اینکه از نخستین روزهای فعالیت خود با مشکلات و محدودیت های مالی مواجه شد اما از توسعه زیر ساخت ها و تکمیل مسکن محرومان در استان البرز غفلت نکرد و در مجموع تاکنون حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی مهر در مناطق مختلف این استان تکمیل یا در آستانه تکمیل قرار داده است.

با این وجود هرچند اکنون کاستی هایی مانندکمبود فضای آموزشی ، فرهنگی ، رفاهی ، درمانی ، آب ، برق و گاز در برخی پروژه های مسکن مهر البرز به چشم می خورد اما مسوولان استان برای تامین این نیازها تا پایان سال جاری همت گماشته و در تلاش برای رففع این نواقص هستند.

طرح اقدام ملی ادامه نهضت مسکن در شهرجدید هشتگرد

گام دیگر دولت تدبیر و امید طرح اقدام ملی مسکن است با عملیات ساخت ۱۲ هزارو ۹۶ واحد مسکونی آنها از امروز در شهر جدید هشتگرد آغاز شد.

به گفته ، علی درویش پور معاون هماهنگی عمرانی استانداری البرز، در مجموع ۵۳ هزار ۳۰۷ طرح اقدام ملی برای استان البرز پیش بینی شده که ۲۱ هزارو ۷۷۲ واحد در شهر جدید هشتگرد ، ۲۹ هزارو ۱۵۵ واحد تکالیف اداره کل راه و شهرسازی استان در شهرهای مختلف و ۲ هزارو ۳۸۰ واحد جز تکالیف بنیاد مسکن استان تعیین شده است.

وی ادامه داد: در ۲ نوبت که فرصت ثبت نام فراهم شد که ۴۵ هزار  ۷۳۴ نفر در استان البرز ثبت نام کردند که در مرحله اول حدود ۱۷ هزارو ۷۳۲ نفر پالایش شدندو با توجه به اهمیت تامین مسکن مردم با دستور استاندار البرز فراهم کردن سازوکارها برای ساخت مسکن انبوه در دستور کار قرار گرفته است.

درویش پور گفت : امروز ساخت ۱۲ هزارو ۹۶ واحد طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید هشتگرد  در زمینی به مساحت ۹۰۴ هزار متر مربع با پیام رییس جمهوری عملیاتی شد .

وی بیان داشت : برای  ساخت ۱۰ هزراو ۲۸۱ واحد مسکونی طرح اقدام ملی  اداره کل راه و شهرسازی ۲۰۴ هزار متر مربع زمین در قالب ۲۵ پروژه تامین شده است و  بنیاد مسکن استان نیز  حدود ۷۱۶ واحد در قالب ۲ پروژه در زمینی به مساحت  ۴۱ هزارمتر مربع احداث خواهد کرد.

همچنین بنا به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد، طرح  اقدام ملی مسکن شهر جدید هشتگرد در چهار قالب فروش اقساطی(مسکن یکم)، تفاهم‌نامه، مشارکت و واگذاری با تعهد ساخت ، اجرا می شود

حق لطفی افزود: این واحدهای مسکونی برای قشرهای مختلف مردم از جمله فرهنگیان ، خانواده های معظم شهدا ، کارکنان ادارات ، نیروی انتظامی و کارگران احداث خواهد شد. 

وی  با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن با هدف متعادل شدن بازار مسکن اجرایی شده است، گفت: واگذاری مسکن به مصرف‌کنندگان واقعی و به ویژه خانه اولی‌ها با قیمت پایین و کیفیت بالا، از ویژگی‌های اصلی این طرح است. 

وی همچنین بیان داشت: اجرای  چنین طرح هایی گامی موثر برای تامین مسکن  اقشار متوسط و کم درآمد خواهد بود.
حق لطفی اظهار داشت: برای آغار اجرا و ساخت پروژه‌ها لازم است افرادی که در مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن واحد شرایط شناخته شده و پیامک دریافت کرده‌اند، نسبت به تکمیل مدارک و واریز وجه آورده خود اقدام کنند.

اکنون با اجرایی شدن این طرح افزون تامین مسکن محرومان ، گام اساسی نیز در ایجاد اشتغال برای کارگران ساختمانی در استان البرز برداشته شد.

نکته پایانی

اجرای پروژه های متعدد مسکونی و زیربنایی در شهرجدید هشتگرد برای پذیرش جمعیت در این شهر بوده که با تامین زیر ساخت ها و تکمیل واحدهای مسکونی پیش بینی می شود این مهم تا افق ۱۴۰۴ محقق شود و جمعیت شهرجدید هشتگرد به ۵۰۰ هزار نفر برسد.

این تلاش ها در حالی است که دولت با مشکلات عدیده ای مانند تحریم ها و تنگناهای مالی مواجه بوده اما روزنه های امید در پس تلاش های شبانه روزی مردم و مسوولان یکی پس از دیگری گشوده می شود.

اگرچه مسکن شهرجدید هشتگرد ماه های تکمیلی و پایانی خود را می گذراند ، اما اجرایی شدن طرح اقدام ملی مسکن در این شهر و سایر مناطق کشور بیانگر آن است که نهضت مسکن برای تامین سرپناه محروم در استان البرز و دیگر استان ها ادامه دار است.

با اینکه در سال های گذشته چندان خبری از استقرار جمعیت در شهرجدید هشتگرد نبود اما در این ماه ها شاهد جنب و جوش خاصی به لحاظ اسکان و پذیرش جمعیت در این شهر نوپا هستیم.

نظر شما