شناسهٔ خبر: 43504894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تفاوت قابل توجه قیمت مرغ در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها/ نهاده دولتی به طور یکنواخت توزیع نمی‌شود

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران کاشان کاهش جوجه‌ریزی و عدم تأمین همه نیازهای مرغداران به نهاده‌های دولتی را دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ می‌داند، معضلی که ظاهرا در برخی نقاط کشور برای آن چاره‌اندیشی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، بعد از گرانی گوشت گوسفندی مردم ضعیف در نقاط مختلف کاشان دل‌خوش آن بودند که گوشت مرغ جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است اما با بالا رفتن قیمت گوشت مرغ داد همه مردم کاشان را درآورده است.

در ابتدای سال ۹۹ قیمت مرغ در کاشان ۹۰۰۰ هزار تومان بود اما رفته‌رفته قیمت آن بالا رفت که در حال حاضر در اکثر مغازه‌ها باقیمت ۲۶ هزار تومان و ۲۸ هزار تومان بفروش می‌رسند که این رقم و اعداد از میانگین قیمت گوشت مرغ در کل کشور هم بیشتر است.

علت گرانی مرغ را باید از مسؤولان پرسید

یکی از فروشندگان مرغ در کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه قیمت‌ها روزانه تغیر می‌کند، اظهار کرد: بازار کار و این روزها در کاشان وضعیت خوبی ندارد و فروش ما هم تقریباً کم شده است.

وی با بیان اینکه بالا رفتن قیمت گوشت مرغ دست فروشنده‌ها نیست،گفت: فروشندگان مرغ را خریداری و به مردم می‌دهیم اینکه قیمت گوشت مرغ هر روز گران‌تر می‌شود باید از مسؤولان مربوطه پرسید.

 

علی‌رضا جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، با بیان اینکه کاشان یکی از قطب‌های مرغ گوشتی کشور است، اظهار کرد: استان اصفهان رتبه دوم مرغ گوشت کشور را دارد و کاشان رتبه دوم استان اصفهان را دارد

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران کاشان با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ قیمت نهاده آزاد و دولتی است، افزود: دولت ۳۰ درصد از نهاده‌ای که مرغدار به آن نیاز دارد به نرخ دولتی می‌دهد به‌ عنوان‌ مثال سویا کیلویی ۳۰۰۰ هزار تومان و ذرت دولتی کیلویی ۱۵۰۰ تومان است. مرغدار مجبور است به خاطر ۷۰ درصد الباقی نهاده را آزاد تهیه کنند همین سبب می‌شود سویا در بازار آزاد ۱۵۰۰۰ هزار تومان و ذرت ۴۰۰۰ هزار تومان خریداری کنند.

کمبود نهاده آزاد دولتی باعث کاهش جوجه‌ریزی شده است

وی با بیان اینکه این موضوع باعث شده تا جوجه‌ریزی کم انجام بشود، تصریح کرد: به‌ عنوان‌ مثال اگر گنجایش جوجه‌ریزی در هر دوره یک‌میلیون و پانصد قطعه باشد به خاطر مشکلات ۵۰۰ هزار جوجه می‌ریزند.

جمشیدی با اشاره به اینکه کمبود مرغ در کاشان به وجود آمده است، گفت: افزایش قیمت نهاده‌ای که دولت به مرغدار می‌دهد بسیار کم است، ۳۰ درصد را دولت می‌دهد و مجبورند الباقی را در بازار آزاد تهیه کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران کاشان با بیان اینکه حدود ۲۵۰ واحد مرغ گوشتی در کاشان داریم، خاطرنشان کرد: تعداد واحد مرغداری مهم نیست تعداد جوجه ریزی برای ما مهم است که باید حداقل یک‌میلیون سیصد هزار جوجه در کاشان بریزند که در حال حاضر ۵۰۰ هزار جوجه‌ریزی کرده‌اند.

 

وی گفت: گنجایش کاشان قاعدتاً باید ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ در سال هر دوره تولید بشود اما میانگین در کاشان تقریباً ۳ میلیون قطعه مرغ در سال تولید می‌شود.

جمشیدی با بیان اینکه کاشان رتبه اول مرغ تخم‌گذار در استان اصفهان را دارد، تصریح کرد: افزایش قیمت مرغ به خاطر کمبود نهاده صورت گرفته است، تفاوت قیمت در برخی مغازه‌ها به این دلیل است که برخی‌ها مرغ را به‌ صورت نقدی تهیه می‌کنند و برخی‌ها به‌ صورت ۷۵ روزه می‌خرند که ۶ درصد گران‌تر از مرغ نقدی است این باعث می‌شود تفاوت قیمت در سطح شهرستان متفاوت باشد.

قیمت مرغ روزانه افزایش پیدا می‌کند

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران کاشان گفت: اختلاف قیمت مرغ روزبه‌روز فرق می‌کند به‌ عنوان‌ مثال دیروز مرغ ۲۵ هزار تومان بوده اما امروز ۲۶ هزار تومان است، ممکن است یک مغازه‌دار مرغ از دیروز داشته باشد و قیمت گوشت را به قیمت روز گذشته بدهد.

وی با بیان اینکه میانگین قیمت گوشت هرروز در حال تغییر است، افزود: اختلاف قیمت به خاطر خرید مرغ نقدی یا چکی است که خریداری می‌کنند و یکی هم ممکن است مرغ خریداری‌شده از روز گذشته باشد به خاطر همین این اختلاف قیمت در برخی مغازه‌ها وجود دارد.

جمشیدی با اشاره به اینکه فکر می‌کنم در دوره بعدی با این شرایطی که دامپزشکی گذاشته است کمترین جوجه را داشته باشیم، افزود: احساس می‌کند به همین روال پیش برود اگر ۳ میلیون قطعه در سال جوجه‌ریزی می‌شود، امسال ۲ میلیون قطعه خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران کاشان در پایان گفت: در قم ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی را به مرغدار می‌دهد همین کار را مسؤولان با پیگیری برای کاشان هم انجام بدهند تا قیمت مرغ پایین بیاید؛ در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در استان قم که همسایه کاشان است حدوداً ۶ الی ۷ هزار تومان با کاشان فرق دارد چرا چون کل نهاده را دولتی در اختیار مرغدار قرار می‌دهد و از آن‌طرف مرغ را به نرخ دولتی بار می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۸/ر۲۰/

برچسب‌ها:

نظر شما