شناسهٔ خبر: 43504214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

وزیر اماراتی، ایران را به ایجاد ناامنی در منطقه خلیج فارس متهم کرد

وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه با اشاره به مسئله امنیت منطقه خلیج فارس، ایران را به مداخله در امور کشور‌های عربی متهم کرد و خواستار توجه کشور‌های بزرگ به امنیت این منطقه شد.

صاحب‌خبر -
صراط:
«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه، امروز (پنجشنبه)، با انتشار چند توئیت در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر به مسئله امنیت در خلیج فارس پرداخت.

به گزارش فارس، انور قرقاش گفت: «توجه بین‌المللی، تاریخی و جدید به امنیت منطقه خلیج [فارس]باید با اعتمادسازی آغاز شود؛ مسئله‌ای که در چند سال [اخیر]با مداخلات ایران در امور کشور‌های عربی حاشیه خلیج [فارس]تحت تأثیرات منفی بوده است. بدون اعتمادسازی، حرکت به سوی گام‌های ساختاری و جدید و ایجاد تصورات آتی برای تقویت صلح و ثبات، دشوار است».

قرقاش ادامه داد: «شکی نیست که خلیج [فارس]در طول تاریخ در معرض خطرات تنش و تقابل بوده است؛ که این مسائل ابعاد نگران‌کننده آینده منطقه است. امارات یقین دارد که اجتناب از تنش و در پیش گرفتن روند سیاسی تنها راه تضمین امنیت خلیج [فارس]و ثبات آن است. گام‌های اعتمادسازی اساس تحقق این هدف هستند».

وزیر مشاور امارات افزود: «توجه کشور‌های بزرگ به امنیت خلیج [فارس]ضروری و مهم است؛، اما نمی‌توان بدون حل اقدامات خصمانه کنونی از جمله تهدید موشکی وحمایت از شبه‌نظامیان، در ایجاد بستری برای گفتگو به‌منظور حمایت از این افکار موفق عمل کرد. بار دیگر به اهمیت و اولویت اصطلاح اعتمادسازی باز می‌گردیم تا منطقه گام بعدی را اتخاذ کند».

این اظهارات در حالی است که نشست شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی: بازبینی جامع اوضاع در خلیج فارس»، عصر روز سه‌شنبه، آغاز به کار کرد.

این نشست با هدف تحلیل افزایش بالقوه تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و راه‌های کاهش آن برگزار شد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مشارکت در نشست یادشده در این ارتباط گفته بود: «ما می‌دانیم که اکثر همسایگانمان صلح و گفتگو را ترجیح می‌دهند»

ظریف روز گذشته نیز در توئیتی به زبان عربی نوشته بود: «می‌توانیم انتخاب کنیم یا در بند گذشته باشیم و بی‌ثباتی و تنش ادامه داشته باشد یا با یکدیگر صلح، امنیت، ثبات و رونق را برای همه انتخاب کنیم. [این]انتخاب بایستی برای همگان آشکار باشد».

نظر شما