شناسهٔ خبر: 43504086 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

سبزپوشان پلیس حافظ «امنیت» خادم «سلامت»

سبزپوشان جان ‌بركف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی همواره در ایجاد نظم و امنیت در کشور نقش موثری ایفا کرده و در این روزگار کرونایی نیز مدافعان وطن در کنار مدافعان سلامت در راه تأمین امنیت و سلامت برای جامعه اسلامی تا پای جان ایستاده اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی ؛ «امنیت» مقوله‌ای نیست که برای گروهی پسندیده و برای گروهی دیگر ناپسند باشد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اجتماعی که وجود آن در هر جامعه‌ای، از ضروریات و به عبارت دقیق‌تر از نخستین ضروریات محسوب می‌شود و بدون آن زندگی سعادتمندانه برای آحاد مردم، امکان‌پذیر نیست، مقوله مهم و اساسی «امنیت» است؛ امری که فی‌الواقع منشأ و زیربنای تمامی امور بوده و با عدم آن هیچ‌گونه فعالیت فردی و اجتماعی دیگر چه در عرصه فرهنگی و چه در عرصه‌های دیگر نظیر صنعت، اقتصاد، هنر، سیاست و... انجام‌پذیر نخواهد بود.

 


«امنیت» از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی موضوعی بسان «عدالت» نیز که خود در ردیف والاترین ارزش‌های الهی و انسانی قرار دارد نسبت به آن در درجه دوم قرار می گیرد، چرا که تا امنیت و آرامش در جامعه‌ای برقرار نباشد، برقراری عدالت نیز امری غیرممکن خواهد بود. اصولاً باید دانست که پایه‌ریزی و ایجاد یک تمدن و زندگی انسانی اصیل که «عدالت» یکی از پایه‌های آن است بدون تأمین «امنیت» ممکن نیست. بدون امنیت در هیچ جامعه‌ای امید تعالی و ترقی وجود نخواهد داشت.

 

بی تردید آنگاه که از امنیت سخن می رود، باید به نقش امنیت آفرینان توجه کرد. در این میان جایگاه نظامیان و نیروهای مسلح در امنیت بخشی به جامعه خود را نمایان می سازد و آنگاه که امنیت بستر عدالت و پیشرفت قرار می گیرد، ارزش و اهمیت نقش فرماندهان، مدیران، مسئولان، روحانیون و مربیان شاغل در نیروهای مسلح و تک تک آحاد نیروهای نظامی و انتظامی آشکارتر می شود.

 

از همین رو توجه به موقعیتی که نیروهای مسلح در دهه آینده انقلاب اسلامی دارند، ضروری است و ما باید در راستای رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا در برقراری امنیتی پایدار تلاش کنیم تا ناامنی ها مانع پیشرفت و عدالت گستری نگردد.

 

امنیت بخشی منحصر به نیروهای نظامی و انتظامی نیست، همه افراد و اقشار جامعه سهامدار آن هستند، امّا جایگاه نیروهای مسلح در این میان چیز دیگری است؛ چه اینکه به تعبیر امیر امیران و مولای متقیان: « فَالجُنُودُ بِاِذنِ اللّهِ حُصُونُ الرّعیةِ وَ زَینُ الوُلاةِ و عِزُّ الدّینِ وَ سُبُل الْاَمنِ و لیسَ تَقُومُ الرّعیةُ اِلّا بهم؛ پس سپاهیان به فرمان خدا، پناهگاهِ استوار ملّت و زینت و وقار زمامداران، شکوه دین و راه های تحقق امنیت کشور هستند، امور مردم جز با سپاهیان، استوار نگردد».

 

رهبر معظم انقلاب نیز می فرمایند: «این امنیّتی که امروز ما بحمدالله داریم. این سپر امنیّتی، خوشبختانه کشور را فراگرفته که از این آسیب‌های امنیّتی محفوظ است. مردم راحت زندگی می‌کنند از لحاظ امنیّت، به نظر من یکی از چیزهایی که خوب است مسئولین محترم در صحبت هایشان با مردم در میان بگذارند که مردم یادشان بیاید -چون «نعمتان مجهولتان الصّحة و الامان»، مجهول است- یکی «امان» است. تا امان هست، کسی ملتفت نیست که امنیّت هست. از خانه تا محلّ کسبت می‌خواهی بروی، ناامن باشد؛ تا مدرسه میروی، ناامن باشد؛ دانشگاه، ناامن باشد؛ از این شهر به آن شهر، ناامن باشد؛ الحمدلله امروز امنیّت در کشور وجود دارد و این به‌خاطر زحمات نیروهای نظامی ما و نیروهای امنیّتی ما است؛ باید واقعاً از اینها تشکّر کرد و اینها را تقویت کرد».

 

در سال جاری با توجه به تغییرات اجتماعی گسترده در عرصه های مختلف زندگی بشر و تاثیری که این تغییرات برحوزه امنیت عمومی دارد، همچنین ضرورت تلاش جمعی در پیشگیری از شیوع و غلبه بر ویروس منحوس کرونا موجب شد تا شعار  «با هم برای امنیت و سلامت» برای هفته ناجا انتخاب شود. در واقع این شعار بیانگر آن است که پلیس در تمامی مراحل زندگی اجتماعی مردم مدافع امنیت، آسایش و آرامش آنها است.

 

 

کرونا یادآور غفلت انسان از نعمت با ارزش «سلامت»

«مرضیه» یکی از مادران بیرجندی است که معتقد است بسیاری از نعمت‌های الهی در اختیار ما هست اما از آن غافل هستیم. زمانی که این نعمت‌ها از دست برود، تازه متوجه می‌شویم که چه نعمت‌های بزرگ و گرانبهایی را در اختیار داشتیم.

 

وی می گوید: الحمدالله به برکت خون شهدا و زحمت و فداکاری نیروی انتظامی و همه نیروهای مسلح از نعمت امنیت بهره مند هستیم. اما با آمدن ویروس هزار چهره کرونا، چندماه است آرامش از زندگی‌ها گرفته شده و تازه متوجه می شویم سلامتی هم چه نعمت بزرگی است.

 

آمار بالای فوت بسیاری از مردم بخاطر ویروس کرونا قلب و روحش را آزرده است و برای شفای عاجل همه مریض ها و شکست سریع تر ویروس کرونا دعا می کند و می گوید: عافیت از نعمت هایی است که تا انسان آن را دارد، قدرش را نمی داند و از آن غافل است. انسان بدون سلامتی کاری نمی تواند بکند. بیماری هم مخصوص گروه خاصی نیست. وقتی سری به بیمارستان ها می زنیم، می بینیم از هر صنفی روی تخت‌های بیمارستان خوابیده اند. پس الآن که سالم هستم باید قدر این نعمت امنیت و سلامتی را بدانم و شکرگذار خداوندمتعال باشم.

 

لباس پلیس، لباس ایثارگری برای امنیت است

«محمدعلی» نیز یکی دیگر از شهروندان که دوران هشت سال دفاع مقدس را درک و لمس کرده است؛ می گوید: امنیت بالاترین لطف خدا به یک ملت است. هرکاری بخواهیم انجام دهیم بدون امنیت نمی‌توانیم. شهدایی که در تمام این سالها در راه حفظ امنیت، جان، مال و ناموس مردم شهید شدند، جایگاه والایی دارند.

 

وی لباس پلیس را لباس ایثارگری برای امنیت می داند و تاکید می‌کند: هر روز فرزندان این ملت در نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و ... در جای جای میهن اسلامی و فراسوی مرزها به شهادت می‌رسند اما برخی از این آقایان مسئول، ارزش خون‌های این شهدا را نمی‌دانند و  متوجه نیستند که بر چه جایگاهی تکیه داده‌اند. هر سوء تدبیر و مدیریت و حرف ناشایست آنان، چه دلی از مردم بخصوص خانواده شهدا به درد می آورد. باید یک روزی بابت این مسئولیت خود در پیشگاه خدا پاسخگو باشند.

 

 

نیروی انتظامی ۱۳ هزار شهید تقدیم امنیت کشور کرده است

معنای امنیت را وقتی ما و حتی برخی که همیشه غرولند دارند بیشتر درک و لمس می‌کنیم که اراذل و اوباش و در یک کلام اشرار با سازماندهی جبهه استکبار و عوامل منطقه‌ای و داخلی آن‌ها از مطالبات مردمی سوء استفاده کرده و سعی در موج‌سواری داشتند و با تلاش برای برهم زدن نظم و امنیت، تخریب اموال عمومی، به کسب و کار مردم آسیب رسانده و باعث خسارت‌های مالی و بعضا جانی شدند و مهم‌تر از همه با ایجاد ناامنی در جامعه، رعب و وحشت ایجاد کردند.

 

اما در این میان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و بسیجیان با تفکر و روحیه انقلابی در مقابل دشمنان و اغتشاشگران سینه سپر کردند و در تمام این سالها در برقراری امنیت شهرها و مرزهای این آب و خاک همواره سبزپوشان جان برکف و مخلصی به فیض رفیع شهادت نائل آمدند.

 

تاکنون نیروی انتظامی ۱۳هزار و ۵۰ شهید و ۲۷ هزار جانباز تقدیم امنیت کشور کرده است. امنیتی که بعضی‌ها حتی یک بار هم از خودشان نپرسیدند: بهای یک لیتر خون چقدر است و جان شیرین آدمیزاد! و ایضا، تنهایی بی نهایت زن، فرزند و مادر... و الی آخر...البته این حرف ها برای همان بعضی ها، که سالی یک بار (نه) فصلی یک بار، آن طرف آب ها چکاپ سلامت می دهند، این قدرها هم، ملموس نیست.

 

و اما خراسان جنوبی به دلیل وسعت و پهناوری و موقعیت مرز مشترکی که با یکی از کانون‌های ناامنی دنیا (افغانستان) دارد، جزو مناطق حساس شرق کشور محسوب می‌شود که تلاش پلیس این استان عرصه را بر متخلفان امنیت اقتصادی، اجتماعی و مواد مخدر تنگ کرده و خراسان جنوبی را به یکی امن‌ترین استان‌های کشور تبدیل کرده است.

 

در موضوع مقابله با قاچاقچیان موادمخدر و سوداگران مرگ نیز خراسان جنوبی از استان‌های موفق است که هر سال با افزایش کشفیات مواجه هستیم.

 

 

بیش از ۷۱ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

سرهنگ «ناصر فرشید» فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در نشست خبری با رسانه ها به مناسبت هفته ناجا می گوید: از هفته نیروی انتظامی سال گذشته تاکنون بیش از ۷۱ تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شده و دستگیری قاچاقچیان پنج درصد نیز افزایش یافته است.

 

فرشید می افزاید: با توجه به سال جهش تولید و حمایت از تولید و کالای ایرانی در بحث مبارزه با کالای قاچاق تلاش‌ها شبانه روزی شده و از سال گذشته تا ۲۰ مهر امسال بیش از ۲۲ میلیارد تومان کالای قاچاق را کشف کرده‌ایم.

 

به گفته وی دستگیری بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر قاچاقچی کالا، ۳۰۰ معتاد متجاهر و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سارق در سرقت‌های خرد و کلان از دیگر عملکردهای یک سال اخیر نیروی انتظامی خراسان جنوبی است.

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه می دهد: در بحث امداد رسانی به مردم هم پلیس ۱۱۰ و مرکز فوریت‌های پلیس راه اندازی شده که از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۲۲ هزار تماس با این مرکز برقرار شده که ۳۶ درصد آن عملیاتی شده و در صحنه‌ها پلیس حضور داشته است.

 

 

سهم پلیس در مبارزه با کرونا

وی می گوید: پلیس در کنار وظایف ذاتی که به عهده دارد با توجه به شیوع ویروس کرونا در مجموعه های مختلف دخیل  بوده است و بیش از ۱۰ هزار بازدید توسط پلیس اماکن ، بیش از ۸۸۰ گشت مشترک  و بیش از ۳۰۰ مورد پلمب صنوف متخلف در مدت شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

 

فرشید با تاکید بر اینکه بیش از ۳۲۰ نفر افرادی که اقدام به نشر اکاذیب در رابطه با ویروس کرونا کرده‌اند دستگیر شده‌اند می افزاید: بیش از ۵ هزار ماسک بیش از ۷۱ هزار دستکش و بیش از ۶۱ هزار لیتر ماده ضد عفونی کننده نیز کشف شده است.

 

مرزبانی ناجا نیز به طور شبانه روز با رصد کامل نوار مرزی در تمامی مرزهای کشور پهناور ایران توانسته است با جلوگیری از قاچاق سوخت، کالا و مواد مخدر و همچنین مقابله با اشرار و گروهک های معاند که همواره به دنبال ضربه زدن به تمامیت مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران هستند، برگ های زرینی را به کارنامه ناجا بیفزایند.

 

 

استمرار طرح «مردم‌یاری» در مناطق مرزی

سردار «علی اصغر مسروری» فرمانده مرزبانی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های امنیتی و انتظامی از دیگر علل وجود امنیت در خراسان‌ جنوبی است، می گوید: در مرزهای خراسان‌جنوبی کمتر از ۲ درصد جرائم مرتبط با مواد مخدر، قاچاق و جرائم مرزی را داریم که نشان از شخصیت مردم خراسان‌جنوبی و همکاری مرزنشینان است.

 

وی می افزاید: از ابتدای سال با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص کمک‌های مؤمنانه و مواسات با همکاری دستگاه‌های اجرایی نزدیک ۲ میلیارد تومان کمک به مناطق مرزنشین و نقاط صفر مرزی داشته‌ایم.

 

فرمانده مرزبانی خراسان‌ جنوبی تاکید می کند: همچنین از سال گذشته همزمان با هفته ناجا تاکنون نیز بیش از ۹۰ مرحله طرح مردم یاری داشته‌ایم که همچنان ادامه دارد. اجرای طرح‌های مردم ‌یاری از راهبردهای مرزبانی در جلب رضایت مردم و خدمت به مرزنشینان و رفع مشکلات درمانی و بهداشتی آنان است.

 

 

ایجاد نظم از رسالت‌های ارزشمند نیروی انتظامی در جامعه است

مسئولان استان خراسان جنوبی نیز در سخنرانی ها و صحبت هایشان بر نظارت و اقتدار بی شک و شبهه پلیس در جامعه صحه می گذارند. چنانچه آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی استان با بیان اینکه نیروی انتظامی متناسب با کمین دشمنان در سنگرش با پایمردی ایستاده است، گفت: اعتیاد تنها به موادمخدر نیست بلکه انواع اعتیادها وجود دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی مسئولیت‌های مختلفی دارد که یکی از رسالت‌هایش ایجاد نظم در جامعه است و این در حالی است که دشمنان از هر اقدامی برای ایجاد ناامنی استفاده می‌کنند، افزود: عدل به معانی مختلفی تعبیر می‌شود که یکی از آن معانی این است که هر چیزی در جای خود قرار گیرد و معنای دیگر این است که هر موجودی آن چه استحقاق داد به او اعطا شود. همچنین عدم تبعیض در شرایط مساوی از دیگر تعابیر برای عدل است.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: خداوند عالم را متناسب خلق کرده است اما دشمنان همه چیز را بر ما حرام کردند غیر از «نازیبایی‌ها» که آن را به سمت ما هدایت می‌کنند. دشمن تلاش می‌کند با ترویج نازیبایی‌ها نظم و امنیت موجود در جامعه را از بین ببرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تاکید کرد: نیروی انتظامی در همه حوزه‌های خود، تلاش می‌کند با برقراری نظم در جامعه شرایطی را به وجود آورد که مایه افتخار باشد.

 

 

و اما..

این نهاد انقلابی تاکنون توانسته به لحاظ تلاش شبانه روزی پرسنل خود علاوه بر موفقیت در ایجاد امنیت، به دلیل ارائه هر چه بیشتر خدمات به مردم، رضایت مندی رهبر معظم انقلاب را نیز کسب کند. فرمانده معظم کل قوا در پیامی به مناسبت هفته‌ی نیروی انتظامی از زحمات و تلاش‌های کارکنان خدوم این نیرو قدردانی کردند و فرمودند: «مردم عزیز ما قدردان زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه خدمتگزاران به خود و کشور هستند و امروز اقتدار و مهربانی را توأمان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران احساس می‌کنند و از ابتکارات ناجا در برخورد با منکرات استقبال می‌کنند».

 

 

 

پایان پیام/375

نظر شما