شناسهٔ خبر: 43502271 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

تدابیر درمانی نزله و زکام در طبّ سنتی

صاحب‌خبر -
اعتدال، نزله و زکام چیست؟

به فضولات مغزی که از راه بینی خارج می‌شود زکام ‌گویند و به فضولات مغزی که به حلق و گلو (ترشحات پشت حلق) می‌ریزند، نزله گویند. 

عوارض نزله:

نزله‌ها بسیار خطرناک هستند و حتماً باید از بدن خارج شوند. نه در مغز بمانند و نه در گلو بریزند و وارد دستگاه گوارش بشوند.  حکما به یبوست می‌گویند امّ الامراض یعنی مادر بیماری‌ها و به نزله می‌گویند ابو الامراض یعنی پدر بیماری‌ها.

نزله‌ها باعث ۳۵ بیماری می‌شوند!!!

بسیاری از بیماری‌های چشم مثل آب مروارید و تنبلی چشم و عفونت چشم، بیماری‌های گوش مانند عفونت و ضعف گوش، برخی از دندان‌دردها، بسیاری از مشکلات معده مثل درد و زخم معده، مشکلات روده مثل اسهال و زخم روده و کولیت (قولنج) سرفه و آسم و... ناشی از نزله‌هاست.

اگر از راه گوارش وارد خون شود به حساس‌ترین نقاط مثل رحم و پروستات آسیب می‌رساند. بسیاری از مشکلات رحم مانند کیست و فیبروم و... از نزله‌های مغزی است. 

اگر در سر بماند و خارج نشود باعث سکته، صرع، فلج‌های مغزی (ام اس و ...) می‌شود. 

انواع نزله:
هر کدام از زکام و نزله دو نوع سرد و گرم دارد که راه‌هایی برای تشخیص دارند: 

حرارت نزله: 
نزله‌های گرم ناشی از عوامل گرم هستند. عوامل خارجی مثل آفتاب، حمام، هوای گرم، بوییدن چیزهای گرم، دود آتش است. 
عوامل داخلی مثل فعالیت زیاد فکری، غذاهای صفرازا، عصبانیت و... است. (علّت تشنگی در ابتدای نزله‌ی گرم، خارج شدن رطوبات از مغز است)
و نزله‌های سرد ناشی از عوامل سرد (هوا و آب سرد، نپوشاندن سر پس از حمّام، خوردن سردی‌جات زیاد و...) 

غلظت نزله: معمولاً نزله‌ی سرد غلیظ (خلط سبز یا سفید) است ولی نزله‌ی گرم رقیق و آبکی (زرد یا سرخ) می‌باشد.

تأثیر نزله: نزله‌ی سرد در بینی و گلو، درد ایجاد می‌کند.
نزله‌ی گرم سوزش و آلرژی و خارش. نزله‌ی گرم سرخی چشم و بینی و صورت هم دارد.


شاید بتوان گفت چرندیات غربی‌ها در مورد میکروب و ویروس دلالت بر سردی و گرمی بیماری می‌کند. زیرا میکروب‌ها در گلو چرک و درد ایجاد می‌کنند اما ویروس‌ها اکثراً سوزش و التهاب در گلو و لوزه‌ها ایجاد می‌نمایند.

همین نزله‌ها اگر در سینوس‌ها جمع شود سینوزیت می‌شود.

علائم سینوزیت (بیماری بسیار رایجی که بعضاً با آسم و آلرژی و میگرن اشتباه می‌شود و پزشکی جدید در تشخیص و درمان ناتوان است): 
سردرد و سنگینی سر بالاخص هنگام خم شدن، ترشحات پشت حلقی بالاخص صبح، بوی بد دهان، بی‌اشتهایی بالاخص برای صبحانه، تنگی نفس و بدخوابی شبانه، سرماخوردگی مکرر، سنگینی گوش، خستگی چشم مخصوصاً هنگام مطالعه (گاهی فقط همین یک نشانه است) گرفتگی بینی، پُف دور چشم، عدم تمرکز، مشکلات عصبی.

تأثیر نزله از تب: نزله‌ی گرم با تب بدتر و نزله‌ی سرد با تب بهتر می‌شود.

بخور سرد و گرم به این دلیل است. بسیاری اوقات روزهای اولیه زکام و نزله (که سوزش وجود دارد) باید بنفشه خورد و بخور داد و در روزهای بعد از گرمی‌ها استفاده کرد. 

نزله‌ی سرد بیشتر همراه سردرد است (چون غلیظ است در سر و گردن می‌ماند که باید سریع تخلیه کرد) و نزله‌ی گرم بدون سردرد است (چون رقیق است سریع عبور می‌کند و به پایین بدن می‌رود). بیشترین زمان تولید و حرکت نزله‌ها، سحر و صبح است که سحرخیزی از تأثیرگذاری نزله‌ها جلوگیری می‌کند.
 
درمان زکام و نزله سرد و سینوزیت: 

 اگر نزله‌ها غلیظ بود باید رها کنند تا دفع شود.

 اگر بلغم سفید و رقیق بود باید سر را گرم کنند یعنی نشان‌دهنده‌ی سرماخوردگی ظاهری سر است.
 
پس از چند روز که بلغم و نزله‌ی غلیظ خارج شد برای درمان این موارد انجام شود: 
ترک چرک‌خشک‌کن و آنتی‌هیستامین، ترک غذاهای سرد، ترک پنیر، دمنوش بنفشه میل شود، حجامت سر، دوش آب گرم و سپس انفیه، استنشاق آب نمک، روغن مرزنجوش یا بنفشه، دود دادن عنبرنسارا و اسپند و کندر، بخور آویشن و مرزنجوش و تخم گشنیز و سرکه، مصرف زیاد عسل، تعریق با دمنوش‌های گرم و زیر پتو رفتن یا حمام خیلی گرم با تعریق زیاد، شلغم و عسل، بارهنگ و عرق نعنا یا عرق آویشن، شربت آبلیمو عسل، بو کردن و مالیدن اسانس نعنا یا بو کردن اسانس اکالیپتوس، پیاز و عسل، آب پیاز، ماساژ و شانه کردن زیاد سر، مصرف آب جوشیده، کلاه‌برداری نکردن و... 

درمان زکام و نزله‌ی گرم:

پرهیز از گرمی‌های زیاد مثل آویشن شیرازی، مرزنجوش، سیر و پیاز تند، زنجبیل و دارچین، غذاهای پرادویه و تند؛ ترشیجات هم حذف شود. تا سه چهار روز اول فقط آش جو مصرف شود، آب جوی طبّی، لیمو شیرین، شربت آبلیمو و عسل، دمنوش گل بنفشه و خطمی و...

نظر شما