شناسهٔ خبر: 43501848 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اجتماعی

داوطلب واکسن کرونای آکسفورد تحقیقات را متوقف کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

پاپ به همجنسگرایان چراغ سبز نشان داد
پاپ فرانسیس در جریان مصاحبه‌ای در یک فیلم مستند، شراکت زندگی قانونی همجنسگرایان را تأیید کرد. این مستند که «فرانچسکو» نام دارد و بخش‌هایی از آن روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) در جشنواره رم نمایش داده شد، درباره زندگی فرانسیس و به ویژه برخی مباحث مورد علاقه او از جمله محیط زیست، فقر، مهاجرت، نابرابری نژادی و درآمدی و سایر تبعیض‌هاست. پاپ فرانسیس در این فیلم درباره همجنسگرایان می‌گوید: «افراد همجنسگرا هم حق دارند در یک خانواده باشند. آنها هم فرزندان خدا هستند.» وی در مصاحبه‌ای که در این فیلم نشان داده می‌شود، حتی پیشنهاد می‌کند که برای شراکت زندگی همجنسگرایان قانون وضع شود و می‌گوید: «آنچه ما باید داشته باشیم یک قانون مدنی برای شریک‌های زندگی همجنسگراست. به این ترتیب آنها تحت پوشش قانون قرار می‌گیرند.» فرانسیس یک بار دیگر در گذشته زمانی که اسقف اعظم بوینس‌آیرس در آرژانتین بود، زندگی مشترک قانونی برای زوج‌های همجنسگرا را به عنوان جایگزین ازدواج رسمی و مذهبی همجنسگرایان تأیید کرده بود. اما او در جایگاه پاپ، هرگز به صورت آشکار از تأیید شریک‌های زندگی همجنسگرا حمایت نکرده بود. با این حال او نه در دوران رهبری واتیکان و نه پیش از آن هرگز ازدواج همجنسگرایان را به عنوان امر مورد تأیید کلیسا مطرح نکرده و بنابراین تأیید ازدواج همجنسگرایان در مذهب کاتولیک همچنان منتفی است. کشیش جیمز مارتین، یکی از روحانیان معروف مسیحی در آمریکا که همواره در پی ساختن پلی میان همجمسگرایان و کلیسا بوده است، اظهارات پاپ را «یک گام بزرگ رو به جلو در حمایت کلیسا از دگرباشان جنسی» خواند. او با انتشار بیانیه‌ای گفت: «صحیت‌های مثبت پاپ در مورد شراکت‌های مدنی همجنسگرایان، حامل پیامی محکم به کسانی است که در کلیسا با چنین قوانینی مخالفت می‌کنند.» کارگردان مستند «فرانچسکو» اوگنی آفینیوسکی است و یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم او خوان کارلوس کروز شیلیایی است که سال‌ها پیش قربانی سوءاستفاده جنسی روحانیون کلیسا شده بود و پاپ در جریان سفرش به شیلی در سال ۲۰۱۸ ابتدا داستان او را باور نکرده بود. کروز که خود همجنسگراست، گفت که در جریان اولین ملاقاتش با پاپ در ماه مه ۲۰۱۸، فرانسیس به او اطمینان داد که خداوند خود، کروز را همجنسگرا کرده است. کروز داستان خود را در قسمت‌های مختلف در سراسر فیلم «فرانچسکو» روایت می‌کند و سیر تحول فرانسیس در درک سوءاستفاده جنسی را نیز شرح می‌دهد و به این ترتیب نظرات پاپ در مورد همجنسگرایان مستند می‌شود. آفییوسکی که یک یهودی روسی‌تبار است و در لس‌آنجلس زندگی می‌کند گفته است که برای ساخت این فیلم دردسرهای زیادی کشیده و به جاهای زیادی در جهان سفر کرده است.

داوطلب واکسن کرونای آکسفورد تحقیقات را متوقف کرد
رسانه‌ها از فوت فرد برزیلی که واکسن کرونای تولیدشده توسط دانشگاه آکسفورد به او تزریق شده بود خبر می‌دهند. خبرگزاری «رویترز» به نقل از وزارت بهداشت برزیل نوشت که داوطلب ۲۸ ساله برزیلی آزمایش بالینی واکسن کرونای ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت انگلیسی–سوئدی «آسترازنکا» جان خود  را از دست داد. دانشگاه فدرال سائوپائولو نیز که در حال کمک به انجام آزمایش‌های بالینی مرحله سوم کرونا در این کشور است، خبر درگذشت این شهروند برزیلی را تایید کرد. در پی درگذشت یکی از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش بالینی واکسن کرونای تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت «آسترازنیکا»، وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد که مراحل آزمایش این واکسن ادامه خواهد یافت. وزارت بهداشت برزیل از ارائه جزئیات بیشتر در خصوص مرگ داوطلب مذکور خودداری کرده و گفته که داده‌های مربوط به داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش‌های بالینی باید محرمانه نگاه داشته شوند. پیشتر رسانه‌ها نوشته بودند که دولت انگلیس ۳۰ میلیون واحد از واکسن محصول مشترک دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا را سفارش داده است. این در حالی است که دانشگاه آکسفورد چندی قبل مدعی شد این واکسن ایمن است و باعث ایجاد پادتن در بدن می‌شود. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده بود که این واکسن ایمن بوده و قابلیت آماده کردن سیستم ایمنی بدن علیه  ویروس کرونا را دارد. طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان طی یک هفته گذشته بیش از ۲.۴ میلیون نفر گزارش شده است.  از زمان شیوع جهانی ویروس کرونا، این آمار بالاترین میزان مبتلایان طی یک دوره هفت روزه را نشان می‌دهد. شمار تلفات در جهان نیز به رقم بیش از ۳۶ هزار نفر رسیده است. سازمان جهانی بهداشت گفته، تعداد مبتلایان جدید ویروس کرونا همچنان با سرعت زیادی رشد می‌کند، در حالی که شمار تلفات جدید نسبتاً ثابت است.این سازمان همچنین گفته از هجدهم ماه اکتبر، بیش از ۴۰ میلیون مورد مبتلا و ۱.۱ میلیون تلفات گزارش شده‌اند که بیش از ۲.۴ میلیون ابتلا و ۳۶ هزار فوتی جدید به هفته گذشته اختصاص دارند. آمریکا شاهد وخیم‌ترین وضعیت ناشی از شیوع گسترده این ویروس کشنده است. از ۱۲ تا ۱۸ اکتبر این کشور در مجموع، بیش از ۷۹۸ هزار مورد مبتلا به ویروس کرونا را در کشور مشاهده کرده است. طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز» در ۲۴ ساعت گذشته با ابتلای دست‌کم ۵۷ هزار و ۸۰۶ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده به هشت میلیون و ۲۷۰ هزار و ۵۷۳ نفر رسید. این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، دست‌کم ۸۴۵ نفر دیگر در این کشور بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا شمار کلی قربانیان این ویروس ناشناخته در این کشور به ۲۲۰ هزار و ۹۵۵ نفر برسد. کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود. سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

سایه آلودگی از سر پایتخت دور شد
پس از ۸ روز سایه آلودگی هوا از سر تهران کم شد و طی ۲۴ ساعت گذشته کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار گرفت. براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین آلاینده‌های هوای تهران طی ۲۴ ساعت گذشته بر روی عدد ۹۳ قرار داشته است. این شرایط در ساعت کنونی بر روی عدد ۹۲ قرار داشته است. با وجود اینکه شرایط هوا در حال حاضر منایب است اما این شرایط در مرز آلودگی است و با توجه به پیش بینی مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که از تداوم آلودگی هوای تهران تا روز پنج شنبه خبر داه است به نظر می‌رسد این شرایط تداوم نداشته باشد. تهران از ابتدای سال تا امروز ۱۵۳ روز هوای اسلم، ۴۴ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس، ۱۵ روز پاک و دو روز ناسالم برای همه گروههای جامعه بوده است.

بودجه اعتیاد بالا رفت
رضا تویسرکان منش مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعیت مراکز ماده ۱۵ در دوران کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه کرونا درمان ندارد، فقط در این خصوص پیشگیری مطرح است و باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود؛ لذا در ابتدای شیوع ویروس کرونا معتادان متجاهر جمع آوری نشدند و همچنین افراد خود معرف را در مراکز پذیرش نکردیم. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مدیریت اعتیاد در دنیا دشوار است، گفت: بودجه دولت در موضوعات مختلف تغییر کرده است و دولت‌ها در مدت شیوع بیماری کرونا توجه کمتری به موضوع آسیب‌های اجتماعی داشتند، چراکه اولویت اول آن‌ها کنترل بیماری کرونا و بعد از آن آسیب‌های اجتماعی بوده است. وی با بیان اینکه اعتیاد یک معلول است که باعث چندین مشکل مانند فقر و بیکاری می‌شود، افزود: کرونا باعث بیکاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ایران شد و هر نوع فقر و بیکاری گرایش به سمت موادمخدر را در افراد بیشتر می‌کند و در این شرایط تمایل افراد به استفاده از مواد مخدر خطرناک بیشتر می‌شود. تویسرکان منش گفت: در دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر تمهیداتی اندیشه و مقرر شد دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری کرونا در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ رعایت شود و به همین دلیل ظرفیت کمپ‌ها را برای درمان اعتیاد افزایش دادیم و فعالیت کلینیک‌های سرپایی جدی‌تر شد. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در مدت شیوع ویروس کرونا هر چه ترس مردم از این بیماری کمتر می‌شد، مراجعه آن‌ها به مراکز بیشتر می‌شد، گفت: بیشتر تمرکز ما بر درمان‌های سرپایی بود و با افزایش ظرفیت مراکز اقامتی تراکم جمعیت را در مراکز کم کردیم و بیشتر با درمان‌های دارویی و غیر دارویی در این مدت به درمان اعتیاد پرداختیم. وی تصریح کرد: در مراکز ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش، کیت آزمایشگاهی توزیع کردیم و با هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مانند بهزیستی، وزارت بهداشت، سازمان زندان‌ها، پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مدیریت شرایط برنامه ریزی کردیم؛ همچنین در بحث بودجه نیز ۲۵۰ میلیارد تومان برای درمان و کاهش آسیب در نظر گرفته شد.

کرونایی های پایتخت از مرز ۶ هزار تخت گذشت
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: به نظر می رسد که ما نیازمند مداخلات جدی تر و با دامنه و عمق بیشتری هستیم و شرایطی که در شهر می بینیم چندان تفاوتی با قبل از محدودیت ها ندارد و نشان می دهد این محدودیت ها تاثیر چندانی در تغییر فرایند و روند کاهش بیماری کرونا ندارد. دکتر "علیرضا زالی" افزود: به همین دلیل ما در حال بررسی این موضوع هستیم که چه محدودیت هایی در این زمینه مورد اعمال قرار بگیرد. زالی با بیان اینکه حدود ۴۲ درصد بیماران کرونایی بدحال کشور در تهران مراقبت های درمانی را دریافت می کنند، بر لزوم اعمال محدودیت های بیشتر و عمیق تری در استان تهران تاکید کرد. وی درباره وضعت کرونای تهران توضیح داد: در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۸۵۲ بیمار جدید با تشخیص کرونا بستری شده اند که سهم بیمارانی که به خاطر وخامت حالشان نیاز به بخش مراقبت های ویژه داشته اند بالغ بر ۱۷۰۰ بیمار بوده است. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: متاسفانه تعداد تخت های اشغال شده برای بیماران کرونایی در استان تهران امروز از مرز ۶ هزار تخت گذشت و قریب به ۶هزار و ۱۰ بیمار در تخت های تخصیص یافته به بیماران کرونایی بستری هستند. زالی افزود: از این ۶ هزار و ۱۰ تخت، ۱۷۰۰ تخت مربوط به بیمارانی است که در بخش های مراقبت های ویژه هستند. وی یادآور شد: پیش بینی می کنیم بالغ بر ۴۲ درصد بیماران بدحال کشور در حال حاضر در استان تهران مراقبت های درمانی را دریافت می کنند. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰۰ بیمار بستری از بیمارستان ترخیص شده اند، گفت: یعنی کماکان در حالت یک تراز منفی هستیم. زالی از تغییر در میزان مراجعان سرپایی خبر داد و گفت: بالغ بر ۶ هزار بیمار جدید به صورت سرپایی به بخش درمانی دولتی مراجعه کرده اند، البته تعداد بیمارانی که با علائم کرونایی به بخش خصوصی مراجعه کرده اند در این آمار وجود ندارد و این آمار فقط مربوط به بخش دولتی است. وی با بیان اینکه بالغ بر ۴ هزار نفر نیز به مراکز مراقبت سلامت ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته مراجعه کرده اند، گفت: معمولا مراجعان به این بخش از علائم خفیف تری برخوردار هستند، بنابراین بالغ بر ۱۰ هزار بیمار در ۲۴ ساعت گذشته نیز در بخش سرپایی بهداشت و درمان مراجعه کرده اند که بخش عمده آن ها با درمان سرپایی و توصیه های لازم توسط پزشکان معالج ترخیص شدند. زالی افزود: آنچه که بسیار مهم است این است که در افرادی که با علائم بالینی به ما مراجعه می کنند و چون ما در حال حاضر با اپیدمی مواجهیم، اولین تشخیص و ظن ما ابتلای فرد به کروناست. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران علائم تنفسی، تب، درد عضلانی به خصوص اگر همراه با تغییر وضعیت بویایی و چشایی باشد، احساس خستگی و کاهش رمق، سردردهای شدید را از علائم بارز بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: در مواردی که علائم بالینی ما را رهنمون می کند به سمت تشخیص بیماری کرونا، نیازی به تست پی سی آر نیست و ضرورتی نسبت به انجام این تست وجود ندارد. زالی افزود: افرادی که تست پی سی آر آن ها مثبت است و یا با علائم بالینی مذکور مواجه اند، حتی بدون تست تشخیص کرونا باید دو هفته قرنطینه را رعایت کنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر در تهران با حجم قابل توجهی از خوشه های ابتلای خانوادگی مواجه هستیم، گفت: شاید در پیک اول و دوم با این پدیده کمتر رو به رو بودیم، اما در حال حاضر در بسیاری از موارد پدر، مادر خانواده همراه با فرزندان به ما مراجعه می کنند و این نشان می دهد که اگر فردی دارای علائم گفته شده و یا تست پی سی ار مثبت است، باید خیلی جدی تر بحث ایزولاسیون را رعایت کند. زالی با بیان اینکه در حال حاضر خانواده ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، ایزولاسیون را راه حل مناسبی برای قطع این چرخه عنوان کرد. وی ادامه داد: محدودیت هایی که در تهران اعلام شده و در گروه سه و چهار قرار دارد، هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت و برداشت تحلیلی ما در سه هفته اخیری که این محدودیت ها اعمال شد این است که حجم مداخلات محدود شونده ای که ما اعمال کردیم تاکنون تاثیر چندانی در فرآیند تقلیل بیماری ندارد و روی شاخص های بستری و مرگ و میر هم تاثیر چندانی ندارد. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه هنوز محدودیت های جدیدی در تهران اعمال نشده یادآور شد: محدودیت های هفته های گذشته کماکان ادامه دارد، از امروز در معابر شاهد حضور پررنگ تر نیروی انتظامی هستیم و با قول مساعدی که عزیزان نیروی انتظامی داده اند قرار شد اعمال مداخلات مربوطه با ابعاد بیشتری در کشور و از جمله در تهران پیگیری شود. زالی با اشاره به جلسه امروز ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، از برگزاری جلسه دیگری در روز شنبه با حضور فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهان ارشد نیروی انتظامی، معاونان بهداشتی دانشگاه ها و مسئولان بخش های حقوقی و قضایی تهران خبر داد و گفت: این جلسه در زمینه اعمال بیشتر مواردی که جنبه نظارت های تلفیقی دارد، خواهد بود تا بتوانیم موثرتر عمل کنیم. 

روحانی ملی و مهر را بهره برداری کرد
مراسم بهره برداری از طرح‌های مسکن ملی و مسکن مهر تا ساعاتی دیگر با حضور رئیس جمهور و بصورت تصویری آغاز می‌شود.در این مراسم علاوه بر تعیین تکلیف نهایی ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی در قالب واگذاری گروهی زمین و یا معرفی افراد به طرح‌های آغاز شده و در حال ساخت، بیش از ۴۰ هزار مسکن مهر هم به بهره برداری خواهد رسید و به متقاضیان تحویل می‌شود. در مراسم امروز نزدیک به ۱۲ هزار مسکن ملی در ۸ استان افتتاح خواهد شد و ۱۳۵ هزار قطعه زمین به گروه‌های ساخت واگذار می‌شود که از این تعداد ۹۵ هزار قطعه، ظرف یک‌سال گذشته واگذار شده و در این مراسم ۴۰ هزار واحد دیگر واگذار می‌شود. در این بخش، هر پلاک به گروه‌های سه نفر به بالا واگذار خواهد شد تا نسبت‌به احداث واحد مسکن ملی، اقدام کنند. در ادامه ۲۵۳ هزار نفر به ۲۵۳ هزار واحد مسکن ملی در حال احداث معرفی می‌شوند. حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی هم در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است که از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ واحد در این مراسم به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین بخشی از این مراسم به آغاز عملیات اجرایی حدود ۶۹ هزار واحد مسکن ملی در قالب تفاهم‌نامه‌ها با دیگر وزارتخانه‌ها اختصاص دارد که از این تعداد، ۳۰ هزار واحد مسکن ملی فرهنگیان، ۳۷ هزار واحد مسکن ملی نیروهای مسلح، ۲ هزار واحد مسکن ملی کارگران است. ارزش طرح اقدام ملی حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به قیمت اراضی و حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش اجرا و خدمات خواهد بود.

تاجگردون از میراث فرهنگی کنار رفت
آذر ماه سال ۹۸ ساسان تاجگردون رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس و برادر غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس، به عنوان سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی انتخاب شد. در حکم علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خطاب به ساسان تاجگردون آمده بود: برنامه‌ریزی کلان در راستای تحقق اهداف وزارت‌خانه، توجه ویژه به اسناد بالادستی در تهیه و تدوین برنامه‌ها، حمایت از طرح‌های توسعه‌ای در حوزه‌های تخصصی، تعامل با بخش خصوصی، استفاده از منابع درآمدهای اختصاصی، اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، ارائه راه‌کارها و روش جدید برای تأمین منابع مالی، حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در سه حوزه تخصصی، تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز، تعامل مستمر با سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک‌های عامل به‌ویژه صندوق توسعه ملی برای جذب منابع بانکی، برنامه‌ریزی برای جذب و تخصیص تسهیلات اعتباری و سایر منابع مالی در بخش سرمایه‌گذاری، تعامل پویا و کارآمد با مجلس شورای اسلامی، تهیه و تنظیم پیش‌نویس لوایح قانونی با هدف تدوین قوانین مورد نیاز وزارت‌خانه، از اهم شاخصه‌هایی است که انتظار می‌رود با برنامه ریزی دقیق و سازمان‌دهی مناسب و بهره‌گیری از توان صاحب‌نظران و کارشناسان در راستای اهداف و مأموریت‌های وزارت‌خانه اهتمام لازم به عمل آید. اما در شهریور ماه امسال براساس ساختار جدید وزارتخانه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مونسان در دو حکم جداگانه محمد خیاطیان را به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس و ساسان تاجگردون را به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و تأمین منابع وزارتخانه منصوب کرد. به این ترتیب بخش مربوط به مجلس از زیرمجموعه تاجگردون به فرد دیگری سپرده شد. هنوز از اجرای این حکم و مسئولیت جدید او زمان زیادی نگذشته که از وزارت میراث فرهنگی خبر رسیده ساسان تاجگردون استعفای خود را اعلام کرده است ولی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و موافقت با استعفای او نیز در دست بررسی قرار دارد. 

هوشمندسازی پلیس تکمیل شد
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در رزمایش ارتقا توان و تحرک عملیاتی ضمن عرض تبریک هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: امروز افتخار داریم تا چهارمین مرحله رزمایش ارتقا توان و تحرک عملیاتی با مشارکت سازمان‌ها و نهادها و پلیس راهور در راستا کاهش آمار تصادفات برگزار کنیم. او بیان کرد: از ابتدای سال ۹۸ موفق شدیم که در سه مرحله قبل بیش از ۶۸۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت و در این مرحله ۱۰۰ دستگاه خودرو و ۱۰۰ دستگاه موتور سیکلت را نوسازی کنیم‌. رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: بیش از دو هزار و ۴۰۰ دستگاه آماده سازی و تحویل به کار شده است و ۴۰۰ واحد گشت افزایش داشته که موجب افزایش توان عملیاتی پلیس راهور افزایش بوده است. سردار هادیانفر گفت: پس از دو سال افزایش تصادفات در سال ۹۸ توفیق داشتیم که ۲۳۶ نفر جان باخته و ۲۰ هزار و ۱۳۲ نفر مجروح کمتر در تصادفات داشته باشیم. رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد: بر اساس شاخص‌های بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی ۳.۳ دهم کاهش در ۱۰۰ هزار جمعیت و ۵.۸ درصد کاهش در ۱۰ هزار وسیله نقلیه داشتیم. سردار هادیانفر افزود: به لطف الهی با تدابیر امسال شاهد ۱۶.۲ درصد کاهش جانباختگان در تصادفات بودیم و هزار و ۷۹۵ نفر کمتر جان خود را از دست دادند. او تشریح کرد: اثر بخشی توسعه و این تقویت در بخش‌های مختلف و عمر مفید وسایل نقلیه پلیس را از ۱۰ سال به ۵ سال کاهش می‌دهد و استقرار گشت‌های ما از ۴۵ کیلومتر به ۳۰ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد. او با اشاره به اینکه این توان افزایی ۲۲ درصد بر توان پلیس افزوده است، افزود: همچنین توان افزایی پلیس، ۱۰ درصد تصادفات ما را کاهش داده و سه دقیقه زمان رسیدگی به تصادفات در شهر را نیز کاهش داده است. سردار هادیانفر با اشاره به برنامه هوشمند سازی پلیس گفت: این موضوع با جدیت تمام در دستور کار است امروز بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ از سربازان با دست افزار سپهر اعمال قانون می‌کنند و به مرور زمان قبض جریمه دارد حذف می‌شود. او با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۸۷۷ دستگاه خودرو مجهز به GPS هستند، گفت: از سال جاری ارتباط با ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه و ۳۶ میلیون مالک وسیله به وسیله پیامک عملیاتی شده است.
 
ممفیس بازهم از تابوت های مصریان رونمایی کرد
حدود دو هفته قبل مقامات باستانی مصر از کشف نخستین تابوتهای دسته‌ای در اهرام سقاره واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب مصر خبر دادند. در این تحقیقات ۶۰ تابوت با عمر بیش از ۲۶۰۰ سال کشف شد و این اکتشافات آغاز یک مسیر تحقیقاتی جدید در مصر بود؛ حالا بعد از گذشت دو هفته از اعلام این خبر در مصر باستان‌شناسان این منطقه به مجموعه دیگری از تابوت‌های باستانی دست پیدا کردند. عمر تابوت‌های تازه کشف‌شده هم مانند سری اول آنها بین ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ سال تخمین زده شده‌ که در سه دالان تو در تو قرار دارند. تاکنون بیش از ۸۰ تابوت کشف شده که به‌شکل مجسمه‌های چوبی طلاکاری شده‌اند؛ قرار است جزئیات بیشتر از این کشف در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شود. 

‌ترکمن صحرا از سپاه‌ قدردانی کرد
یکسال و نیم از سیل فروردین ماه می‌گذرد، خرابی‌های سیلاب مهیب آن روزها کم کم دارد بازسازی می‌شود و مردم نجیب ترکمن صحرا قدردان کسانی هستند که از ابتدای حادثه تا کنون کنار آنان بوده و هستند. دو روز مانده به نوروز ۹۸ بارش‌های رگباری و مداوم که بی سابقه بود در این استان شروع شد، سیلاب مهیبی از مراوه تپه و گنبدکاووس به راه افتاد و در مسیرش شهرها و روستاها را زیر آب برد. ۴ شهر اصلی و حدود ۳۹۰ روستا درگیر آن سیلاب بزرگ شده بودند. زمین‌های کشاورزی، دامداری‌ها و مرغداری‌ها و خانه‌های مردم زیرآب رفت. سپاه شبانه خود را به مناطق سیل‌زده رساند، نیروی انسانی و تجهیزاتش را به خط کرد تا به مردم منطقه کمک کند. در همان روزهای نخست حادثه فرمانده کل قوا به ستاد نیروهای مسلح دستور دادند امکانات و تجهیزات خود را برای کمک به سیل‌زدگان به استان گلستان گسیل کنند. ساخت ۳ درصد واحدهای مسکونی سیل‌زده گلستان در ماه‌های آینده / ۳۰۰۰ خانواده نیازمند امسال صاحبخانه می‌شوندکیسه‌های خاک توسط مردم و گروه‌های بسیجی پر می‌شد تا جلوی ورود سیلاب را به شهرها و روستاها بگیرد، تجهیزات نیروهای مسلح از جمله سپاه فعال‌تر از گذشته شد؛ حتی بسیجیان و سپاهیان برای مقابله با سیلاب، بدن‌های خود را مقابل آن قرار داده بودند. بندهای خاکی و دایک‌های حفاظتی اطراف روستاها و شهرها ایجاد شد، بعد از سال‌ها گرگانرود لایروبی شد تا سیلاب راحت تر به سمت دریا برود. بعد از آن فصل سازندگی شروع شد و بسیجیان گل و لای خانه‌های مردم را پاکسازی می‌کردند؛ خشت روی خشت گذاشتند تا خانه‌های مردم دوباره سرپا شد و حالا اهالی منطقه در خانه‌های نو نوار شده ساکن شده‌اند. مردم هم بیشتر از همیشه قدردان کسانی هستند که شبانه به یاری سیل‌زدگان آمدند و تا امروز هم در منطقه حضور دارند؛ آنان سپاه را پشتیبان خود می‌دانند.

پای جرایم کرونایی به تهران باز شد
جریمه نداشتن ماسک برای یک فرد سالم ۵۰هزار تومان تعیین شده، اما اگر ابتلای او به کرونا تشخیص داده شود، بنا به گفته سخنگوی دولت، جریمه‌های سختگیرانه‌تری برای او اعمال خواهد شد. علی ربیعی که دیروز به ایستگاه متروی تئاتر شهر رفته بود تا از اولین روز اجباری شدن ماسک در پایتخت بازدید کند، تأکید کرد هر فردی که در آزمایشگاه کرونای او ثابت شود، با شیوه‌هایی مانند ردیابی موبایل کنترل می‌شود و در صورتی که از خانه خارج شود، برای او جرایم سنگینی در نظر گرفته خواهد شد.  میزان این جریمه را انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. هم اکنون ظرفیت همه تخت‌های بیمارستانی پایتخت به طور کامل پر شده است و بیمارستان‌ها انجام عمل‌های غیرضروری را به تأخیر انداخته‌اند. آمار مرگ و میرها همچنان روی عدد ۲۰۰ (حدوداً) مانده و با وجود همه تذکرها، جاده‌های منتهی به شمال کشور در اواخر هفته متراکم می‌شود! طبق آخرین آمارها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکنون به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۴۲ درصد رسیده است.  ایران در مقایسه با سایر کشورها بحث پرداخت جریمه نقدی را به عنوان آخرین راهکار دیده بود، اما سرانجام به اجرای آن تن داد. حمل و نقل عمومی همچنان به عنوان اصلی‌ترین عامل شیوع ویروس کرونا  شناخته می‌شود، تقریباً از خردادماه بود که بحث اجباری شدن ماسک در متروی تهران اعلام شد. بجز یک هفته آزمایشی در چند ایستگاه، از هفته‌های بعد مأموران قطار، از عبور افراد بدون ماسک از گیت‌های ورودی جلوگیری می‌کردند. خیلی‌ها برای ورود مجبور به خرید ماسک می‌شدند اما بعد از چند ماه، آمار استفاده از ماسک به ۹۸ درصد هم رسید. اگرچه فرنوش نوبخت، مدیرعامل مترو می‌گوید که هنوز دستورالعمل ویژه‌ای برای جریمه افراد بدون ماسک در داخل مترو به دست‌شان نرسیده، اما تمام قد تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و برای اجرای بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی، راهکارهای اجرایی در نظر خواهند گرفت. درحال حاضر آمار مسافران مترو به روزی حدوداً ۸۸۰ هزار نفر رسیده است، در حالی که در مدت مشابه پیش از آمدن کرونا به کشور در حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود. هنوز هم ماسک در ایستگاه‌های مترو با قیمت مصوب فروخته می‌شود. البته مسافران مترو در اولین روز از اجرای این طرح چندان غافلگیر نشدند، اما قطعاً در لیست متخلفان، در انتها خواهند بود. بازار تهران، اما دیروز در نخستین روز از اجباری شدن ماسک، با روزهای دیگر تفاوتی نداشت. جز عده‌ای انگشت شمار، اغلب مردم ماسک داشتند، با این حال هیچ مأمور یا نیروی بسیجی برای تذکر دیده نمی‌شد. برخی‌ها از اخبار، میزان جریمه را پیگیری می‌کردند، اما اغلب از نرخ جریمه‌ها اطلاعی نداشتند. جالب اینکه برخی‌ها، پرداخت جریمه را جدی نمی‌گرفتند و اعتقاد داشتند که نمی‌توان همه افراد را تک به تک کنترل کرد! البته برخی‌ها هم نگران منتظر روزی بودند که رسید جریمه اشتباهاً، مبلغی را از حساب‌شان کسر کند! خانم کرمی دانشجوی عمران می گوید: «اعلام جریمه ها باید ضمانت اجرایی داشته باشد، اگر مسئولان جدی باشند،مردم هم مطمئنا ماسک می زنند.»« آقای کمالی ، مغازه دار هم باور دارد که با اعمال جریمه نقدی، زدن ماسک هم مثل بستن کمربند ایمنی فرهنگ سازی می شود و کسی از قانون تخطی نمی کند.» تاکسی‌ها که بعد از آمدن کرونا مشمول قوانین جدی‌تری همچون سوار کردن دو مسافر در صندلی عقب بودند، حالا هم در لیست بلند بالای جرایم حرف اول را می‌زنند. در صورتی که راننده ماسک نزده باشد، ۱۰۰ هزار تومان و به ازای هر مسافری که بدون ماسک سوار کند هم ۲۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. در اتوبوس و سایر واحدهای خدمات عمومی هم همین قانون اجرا می‌شود. علیرضا قنادان، رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران البته تأکید کرده که حدود ۹۵ درصد رانندگان تاکسی از ماسک استفاده می‌کنند. ظاهراً جرایم از سوی پلیس اعمال می‌شود و قرار نیست مبلغی به جیب تاکسیرانی برود! میزان جرایم البته چندان به مذاق راننده‌های تاکسی خوش نیامده و با وجود استقبال برخی رانندگان از این قانون، اما اغلب معترضند که نمی‌توانند همه مسافرها را به زدن ماسک مجبور کنند. خسروی، راننده تاکسی خطی می‌گوید: «اگر مسافری ماسک نزده باشد سوار نمی‌کنم، اما خیلی‌ها نمی‌زنند، ما هم عامل اجرایی نیستیم، چرا باید جریمه مسافران به پای ما نوشته شود.» سیفی یک راننده دیگر هم می‌گوید: «ماسکی که هر ۲۰ دقیقه باید تعویض شود، اما چند هفته یک‌بار هم عوض نمی‌شود، زدنش چه سودی دارد؟ همه سیستم‌های اداری ماسک رایگان به کارمندان‌شان می‌دهند اما فقط در بعضی پایانه‌ها به شکل رندوم به راننده‌ها ماسک می‌دهند.» شکرابی، راننده خط سیدخندان به ونک البته از مسافرانش گلایه دارد: «همین ماه پیش یکی از هم خطی‌های ما از مسافرش کرونا گرفت، خودش ناقل بود و متأسفانه همسرش را از دست داد. ما چه گناهی کرده‌ایم؟»

ترافیک پاییزی اعلام شد 
عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران درباره ساعت طرح ترافیک در پاییز  اظهار داشت: طرح ترافیک در حال حاضر مشابه تابستان از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا می‌شود و جهت رفاه حال شهروندان، یک‌بار خروج از دو طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا از ساعت ۱۴:۳۰ به بعد آزاد است. وی افزود: در روزهای پنج‌شنبه نیز فقط طرح کنترل آلودگی هوا از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود. سعیدیان‌فر ادامه داد: با توجه به شروع ساعت کار کارکنان دولت و بسیاری از بخش‌های تابعه، در ساعت ۷ تا ۷:۳۰ صبح این امکان برای آنها ایجاد می‌شود که بدون پرداخت عوارض وارد محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا شوند. سعیدیان‌فر گفت: عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی برای خودروها با توجه به نوع معاینه فنی، محدوده سکونت، محدوده تردد و ساعات تردد پس از دریافت تصاویر آن محاسبه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ساعات اوج تردد صبح‌ها از ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ و ساعات اوج تردد عصرها (فقط ورود) از ۱۴:۳۰ تا ۱۶ تعریف شده و بازه زمانی ۱۰:۳۰ تا ۱۴:۳۰ به عنوان ساعات تردد غیراوج درنظر گرفته شده است. 

پیگیری مجلس به ثمر نشست 
علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از پیگیری این کمیسیون برای تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان خبر داد و اظهار کرد: سؤال بنده از وزیر آموزش و پرورش درباره تعلل وزارت آموزش و پرورش در اجرای جزء(۲) بند «الف» ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تهیه نظام رتبه بندی معلمان بود. وی ادامه داد: پرسش از وزیر آموزش و پرورش این بود که وفق جزء(۲) بند «الف» ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت نسبت به تهیه نظام رتبه‌بندی معلمان اقدام کند؛ اما دلیل تأخیر و تعلل دولت و وزارت آموزش و پرورش در ارائه لایحه نظام جامع رتبه‌بندی معلمان به مجلس شورای اسلامی چیست؟کریمی فیروزجایی گفت: اتفاق خوب این است که وزیر آموزش و پرورش ۲۸ مهر، در نامه به معاون اول رئیس جمور، متن پیشنهادی لایحه رتبه‌بندی حرفه ای معلمان را برای طی فرایند تصویب در هیأت وزیران ارائه کرده است. وی تصریح کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر، این لایحه در دولت تصویب و به مجلس برای بررسی و طی مراحل قانونی ارائه شود و مجلس نیز آماده پیگیری آن برای رساندن این لایحه به نتیجه مناسب است. برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با عناوین «تسریع در تصویب و اجرای لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان» و «اجرای رتبه‌بندی معلمان در مجلس پیگیری شود» خواستار پیگیری این موضوع بودند. 

ورودی پایتخت قفل شد
سرهنگ ایوب شرافتی جانشین پلیس‌راه در خصوص آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر ترافیک در آزادراه‌های قزوین_ کرج_ تهران حدفاصل پایانه شهید کلانتری تا پل کلاک و در ادامه گرمدره،سنگین است. سرهنگ شرافتی با بیان اینکه در برخی از محورهای گیلان باران می بارد از جو آرام و ترافیک روان در سایر محورهای مواصلاتی کشور خبر داد. 

ناجا از « پرونده‌های باز» رونمایی کرد
آیین رونمایی از کتاب «پرونده‌های باز» با موضوع ‌ زندگی به سبک و سیره شهدای پلیس امروز همزمان با چهارمین روز از هفته نیروی انتظامی در خبرگزاری فارس برگزار شد. این مراسم با حضور سردار سرتیپ پاسدار محمد شرفی‌ جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا،هیات رئیسه ناجا، خانواده شهید هادی جوان دلاور و خبرنگاران و با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد. گفتنی است آیین رونمایی از این کتاب به همت موسسه شهدای ناجا و با همکاری خبرگزاری فارس انجام شد.

«پلیس دوچرخه‌سوار» آغاز به کار کرد
سردار محمد حسین ‌حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت در مراسم افتتاح پلیس دوچرخه سوار در منطقه ۷ اظهار داشت:بحث‌ رفتار سازی و فرهنگ سازی یکی از اولویت های پلیس است البته شهر تهران مانند دیگر کلانشهرها دارای مشکلات متعددی است‌که مهم ترین آن آلودگی هواست که ترافیک وکرونا هم به آن اضافه شده است. رییس پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: باید عرصه را بر خودروها تنگ تر کرد تا انسان ها بتوانند در شهر راحت تر زندگی کنند؛ترافیکی که در مناطق مرکزی وجود دارد بیشتر و متراکم تر نسبت به دیگر مناطق است و بدلیل بافت جمعیتی تراکم امکان توسعه کم است. سردار حمیدی افزود:استفاده از دوچرخه می تواند تردد را سهولت بخشد و ترافیک را کاهش دهد و در خیلی جاها که می گویند به راحتی از موتورسیکلت استفاده می شود می توان از دوچرخه برای تردد راحت تر و پاک تر استفاده کرد. وی گفت : البته اگر بتوانیم فضایی راحت تر و امن تر برای دوچرخه در نظر بگیریم مردم در محل های زندگی خود براحتی می توانند از دوچرخه استفاده کرده و برای خرید های کم و کوچک با آن تردد کنند. سردارحمیدی ادامه داد: پلیس راهور تهران بزرگ آمادگی دارد در دیگر مناطق و در سطح شهر تهران از این امکان استفاده کرده و پلیس را به حمل و نقل پاک و دوچرخه مجهز کند و البته امنیت تردد دوچرخه سواران برای همه ما بسیار مهم است و امیدواریم که این طرح را بتوانیم گسترش دهیم و حجم خودروها را بتوانیم را با این کار کم تر کنیم.

مرگ الکلی سرعت گرفت
نوشین محمد حسینی در نشست خبری ویدیو کنفرانس که به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (اول تا هفتم آبان) برگزار شد، افزود: یکی از مواردی که موجب مسمومیت می‌شود، استفاده نادرست از دارو است. دارو یک شمشیر دو لبه است. یعنی همان قدر که می‌تواند خوب باشد، می‌تواند منجر به مسمومیت هم شود. وی ادامه داد: بیشترین مسمومیت‌هایی که داشتیم، با گروه آرام‌بخش‌هاست. مسکن‌ها نیز مسمومیت زا بوده‌اند که در رده دوم قرار می‌گیرند، زیرا بسیار شایع استفاده می‌شوند. آمفتامین‌ها نیز در رده چهارم قرار دارند. حتی آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها نیز باعث مسمومیت شده‌اند. محمد حسینی در پاسخ به سوالی درباره احتمال مسمومیت دارویی در صورت مصرف انسولین‌های ویال به جای انسولین قلمی اظهار کرد: امکان مسمومیت در مصرف ویال انسولین به جای قلم انسولین وجود ندارد و با کمی دقت می‌توان انسولین ویال را جایگزین انسولین قلمی کرد. سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگر درباره بروز مسمومیت در صورت استفاده از داروی تاریخ مصرف گذشته و شیوه دور ریختن این داروها گفت: در مورد داروهای تاریخ مصرف گذشته نیز هر ساله برنامه‌هایی داریم، زیرا این داروها نیز می‌توانند عامل مسمومیت باشند. نگهداری دارو در منزل که مورد مصرف هم ندارد، صحیح نیست. بهتر است داروی اضافه در منزل نداشته باشیم. یعنی باید در محلی نگهداری شود که در دسترس بچه‌ها نباشد. اگر تاریخ داروها گذشته باشد یا به هر دلیل قابل مصرف نباشد، باید بسته بندی شده و به مرکز بازیافت شهرداری تحویل داده شود. روی بسته این داروها نیز باید نوشته شود که تاریخ مصرف آنها گذشته و قابل مصرف نیستند. وی ادامه داد: ۱۰ درصد از ماده داروی تاریخ مصرف گذشته قابلیت خود را از دست داده و هرگز نباید از داروی تاریخ مصرف گذشته استفاده کرد و باید به شکل مناسبی دور ریخته شود. سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: امسال پانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت را برگزار می‌کنیم. این هفته هر ساله از اول آبان ماه آغاز می‌شود. یکی از دلایل عمده‌ای که این تاریخ برای هفته پیشگیری از مسمومیت انتخاب شده این است که همواره از این دوره از سال، رسیدگی به تجهیزات گرمایشی انجام می‌شود. این تجهیزات گاهی باعث خطرات جدی می‌شوند و اگر این دوره از سال به فکر دودکش‌ها و بخاری‌ها نباشیم و درزگیری پنجره‌ها به شکل استاندارد انجام نشود، در فصل سرما و هنگام استفاده از بخاری‌ها، انواع مسمومیت‌ها با گاز منواکسید کربن اتفاق می‌افتد. محمد حسینی ادامه داد: شعار امسال ما «پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا، با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم» انتخاب شده است. هر روز از این هفته به نام یکی از مسمومیت‌های شایع انتخاب شده است. وی بیان کرد: موضوع دیگر که تاریخ و زمان ندارد، استفاده از شوینده‌ها و ضد عفونی کننده‌هاست. به واسطه شیوع ویروس کرونا، ضد عفونی کننده‌ها نیز جایگاه بیشتری در زندگی ما پیدا کرده‌اند. امسال بیشتر از همیشه از شوینده‌ها و ضد عفونی کننده‌ها استفاده می‌کنیم، زیرا یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با ویروس کرونا، شستن دست‌هاست. در نتیجه باید به شیوه نگهداری از ضد عفونی کننده‌ها توجه کنیم تا منجر به مسمومیت نشود. محمد حسینی افزود: امسال مسمومیت با ضد عفونی کننده‌ها افزایش پیدا کرده، زیرا میزان مصرف از این مواد نیز افزایش یافته است. این روزها مسموم شدن خطرناک است. بیماری کووید ۱۹ بسیاری از تخت‌های بیمارستانی را مشغول کرده است. بنابراین باید به مصرف صحیح از مواد ضد عفونی کننده دقت بیشتری کنیم. سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: بچه‌ها بیشتر از همه در خطر مسمومیت قرار می‌گیرند. بسیاری از بچه‌ها، مواد ضد عفونی کننده را به جای آب نوشیده‌اند. تا جای امکان باید از گذاشتن این وسایل در دسترس بچه‌ها خودداری کنیم. وی در پاسخ به سوالی درباره مصرف کنندگان مخدرهای سنتی اظهار کرد: سوء مصرف مواد مخدر و محرک و توهم زا، حدود ۶۵ درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ را تشکیل می‌دهد. بنابراین کسانی که به صورت سنتی از این مواد استفاده می‌کنند باید بیشتر مراقبت باشند، زیرا در معرض خطر بیشتری هستند. محمد حسینی گفت: بیشترین مسمومیت‌ها با حدود ۶۵ درصد در سال ۹۸ مربوط به گروه مخدرها و محرک و توهم زا بوده که امسال به ۷۴ درصد افزایش یافته است. سمومی که برای دفع آفات و جونده کش‌ها هستند حدود ۱۶ درصد از مسمومیت‌ها را در سال ۹۸ شامل می‌شد که امسال به ۱۲ درصد کاهش یافته است. مسمومیت با منواکسید کربن شامل ۱۰ درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ می‌شود. البته مسمومیت با منواکسید کربن در فصل سرد در صورت عدم دقت به وسایل گرمایشی، ممکن است افزایش پیدا کند. همچنین هفت درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ مربوط به مسمومیت‌های دارویی است. وی ادامه داد: البته در مراجعه به بیمارستان‌ها، اولین گروه افرادی هستند که دچار مسمومیت دارویی شده‌اند. رتبه دوم مربوط به سموم و مواد شیمیایی و رتبه سوم مراجعه به بیمارستان‌ها مربوط به منواکسید کربن است. سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: بر اساس اعلام پزشکی قانونی، کل مسمومیت‌های دارویی در سال گذشته حدود ۲۳۰۰ مورد بوده که از این میزان، ۱۶۰۰ مربوط به متادون و ۲۶۹ مورد مربوط به ترامادول و ۵۰۶ مورد مربوط به بقیه داروها بوده است. وی درباره افزایش مسمومیت با الکل در دوران کرونا اظهار کرد: با توجه به شایعه‌های نادرست و مصرف نادرست الکل، افزایش میزان مسمومیت و مرگ و میر با الکل به خصوص در ابتدای شیوع ویروس کرونا وجود داشت. امیدواریم در حال حاضر برای همه مشخص شده باشد که این موضوع تاثیری در پیشگیری یا درمان کرونا ندارد. سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: نسبت به سال گذشته مسمومیت با الکل افزایش داشته که یکی از دلایل آن هم شایعه‌هایی بود که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور اتفاق افتاد.محمد حسینی درباره تاثیر افزایش آگاهی والدین در مورد مسمومیت‌ها بر کاهش مسمومیت بچه‌ها گفت: بچه‌ها همواره سریع‌تر از والدین خود عمل می‌کنند. افزایش آگاهی والدین تاثیری در کاهش مسمومیت بچه‌ها نداشته و میزان مسمومیت در بچه‌ها تغییری نکرده است. 

نزاع مسلحانه بهمئی خاتمه یافت
فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگیری ۳نفر از عاملان نزاع دسته جمعی مسلحانه در شهرستان بهمئی خبر داد. سرهنگ ستاد" کیقباد مصطفایی" در تشریح جزئیات این خبر افزود: در پی دریافت خبری مبنی بر وقوع نزاع دسته جمعی مسلحانه در یکی از روستاهای شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی، بلافاصله مأموران انتظامی این فرماندهی ضمن هماهنگی با مرجع قضائی به محل وقوع درگیری اعزام شدند. وی اظهارکرد: در بررسی ماموران مشخص شد که روز گذشته برخوردی بین دو پسربچه این روستا رخ داده و منجر به وقوع نزاع دسته جمعی بین خانواده ها شده است. فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در پی نزاع مسلحانه بین خانواده ها متأسفانه حین نزاع ۲ نفر از طرفین درگیری در پی وقوع تیراندازی کشته شد و ۴ نفر دیگر از طرفین مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. مصطفایی تاکید کرد: مأموران با حضور در محل وقوع نزاع ۳ نفر از عاملان تیراندازی را شناسایی و دستگیر درگیری و ۳ قبضه سلاح گرم از آن‌ها کشف کردند. وی با اشاره به اینکه تلاش برای دستگیری سایر منازعین در دستور کار ویژه پلیس قرار دارد ادامه داد: بحمدالله با حضور پلیس امنیت در منطقه برقرار است. به نقل از پایگاه خبری پلیس کهگیلویه و بویراحمد، فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پلیس با کسانی که بخواهند نظم و امنیت جامعه را به مخاطره بیندازند برخورد قاطع و قانونی بعمل خواهد آورد.
 
آتش سوزی کوه نور مهار نشد
اسلام مرادپور اظهار داشت: نیروهای مردمی و و اداری با توجه به حجم زیاد شعله های آتش توان مقابله با آتش را ندارند. وی بیان کرد: با توجه به حجم زیاد آتش سوزی و صخره ای بودن منطقه تنها نیروهای متخصص قادر به مقابله با آتش هستند. مرادپور کمبود تجهیزات را یکی از مشکلات دانست و گفت: اطفای آتش برای نیروهای موجود در منطقه غیر ممکن است. وی تاکید کرد: تنها را مقابله با شعله های سوزان آتش در این منطقه استقرار آبپاش است. مرادپور تصریح کرد: در این مدت با تلاش بی وقفه نیروهای مردمی و اداری این آتش سوزی طی ۲ مرحله خاموش شد ولی شدت وزش باد باعث شعله ور شدن دوباره آتش شد. کوه نور با ارتفاع بیش از چهار هزارو ۳۰۰ متر دارای تنوع زیادی در گیاهان داروئی و حیوانات وحشی نیز است‌. سرفاریاب با بیش از هفت هزار نفر جمعیت یکی از بخش های شهرستان ۲۳ هزار نفری چرام است. 
 

نظر شما