شناسهٔ خبر: 43500330 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

حکمتیار بار دیگر جنجال در افغانستان به پا کرد

خبرگزاری ایرنا

«گلبدین حکمتیار» در سفر سه روزه به اسلام آباد در دیدار با مقامات پاکستان، این کشور را وطن دوم خود خواند و در حاشیه این دیدارها گفت که دولت «اشرف غنی» خواهان ادامه جنگ در افغانستان است که این سخنان وی با واکنش‌های زیادی در کابل در پی داشت .

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

«وحید عمر» مشاور رییس جمهوری افغانستان در امور «روابط مردمی و استراتژیک» امروز (پنجشنبه) در صفحه توییتر خود نوشت که صدای حکمتیار از اسلام آباد تلاش نافرجام برای تکرار تاریخ و براندازی نظام در کابل است.

عمر اضافه کرد که این فیلم وحشتناک حکمتیار را در عمر خود بارها مشاهده کرده‌ایم و در مقابل این خیانت تکراری در یک صف بسیج شویم و صدا بلند کنیم.

شبکه خبری «طلوع نیوز» افغانستان نیز در صفحه توئیتر این شبکه نوشته است که حکمتیار رهبر «حزب اسلامی» در یک نشست خبری در اسلام آباد گفت که حکومت کابل ادامه جنگ در افغانستان را می‌خواهد و طرفدار صلح نیست.

«احمد سعیدی» استاد دانشگاه و آگاه به مسائل سیاسی افغانستان نیز در واکنش به این سخنان حکمتیار در صفحه فیسبوک خود آورده است که وی به پاکستان رفته، اما تمام مذاکرات و دیدارهای حکمتیار در پشت درهای بسته صورت گرفته است.

وی پرسید که آیا مذاکرات پشت پرده حکمتیار بخاطر منافع ملی است. اگر این مذاکرات به نفع افغانستان است، چرا با رسانه‌ها گفت وگو نمی‌کند.

این آگاه سیاسی افزود: زمانی‌که مذاکرات پشت درهای بسته صورت بگیرد، مردم افغانستان حق دارند شک کنند که هم حکمتیار و هم پاکستانی‌ها علیه کشورشان دسیسه می‌کنند.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی ریاست جمهوری افغانستان نیز در فیسبوک خود در مطلبی با عنوان «شانس آخر» نوشت که حکمتیار حداقل در طول عمر سیاسی خود فقط یک بار فرصت پیدا کرد تا شانسش را در میان افکار عمومی آزمایش کند.

وی افزود که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته افغانستان شرکت کرد و در آن حتی موفق به کسب 100 هزار رای نشد.

به نوشته مرتضوی، هر یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حداقل 100 هزار رای به نام خود ثبت کردند. حالا با این پاسخ مردم فکر نکنم دیگر فرصتی برای ظهور مجدد حکمتیار در عرصه سیاسی کشور باشد.

مرتضوی انتشار تصویر حکمتیار در دیدار با وزیر خارجه پاکستان اضافه کرد که بهتر خواهد بود تا حکمتیار مشغول نوشتن خاطرات منصفانه سیاسی خود شود. این خاطرات برای تاریخ و نسل آینده مهم خواهد بود.

حکمتیار رهبر حزب اسلامی که یکی از فرماندهان مهم دوره جهاد علیه دخالت نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان بود، از متحدان نزدیک پاکستان شمرده می‌شد و بخش بزرگی از کمک‌های آمریکا و کشورهای عربی را در آن برهه از زمان دریافت کرد.

وی هنوز هم در سخنان خود بصورت رسمی از منافع پاکستان در افغانستان دفاع می‌کند و دعوت رسمی دولت پاکستان از وی برای سفر به اسلام آباد از شخصی که هیچ سمتی رسمی ندارد، این بار واکنش‌های زیادی را در افغانستان در پی داشته است.

نظر شما