شناسهٔ خبر: 43500326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

مهم‌ترین ویژگی یک کاندیدا شفاف بودن او با مردم است

سید حبیب الله وکیل زاده

یک فعال سیاسی اصلاح ‌طلب گفت: مهم‌ترین ویژگی که مردم دوست دارند یک کاندیدا داشته باشد این است که کاندیدا به طور شفاف با مردم صحبت کند به این معنا که مشکلات کشور را به طور واضح برای مردم بیان کند

صاحب‌خبر -

حیدرعلی حجتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های یک کاندیدای ریاست جمهوری برای انتخابات سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: کاندیدای ریاست جمهوری از نظر قانونی شرایط مشخصی دارد و در بُعد اساسی، یک کاندیدا باید رجل سیاسی باشد که البته رجل سیاسی تعریف خاص خود را دارد به این معنا که از نظر ملی کاملاً شناخته شده باشد و در گذشته مراحل مختلف را در سیاست کشور طی کرده و مناصب مهمی هم در کارنامه داشته باشد.

وی افزود: یک کاندیدای ریاست جمهوری باید شناخت کافی از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته و به خصوص بر روابط بین‌الملل اشراف کافی داشته باشد. رجل سیاسی و ملی در قانون اساسی مفهوم دارد و کاندیداها نباید برای مردم ناشناخته باشند.

این عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان، گفت: با تجربیاتی که از انتخابات‌های گذشته ریاست جمهوری داشته‌ایم شعارهای کاندیداهای این دوره باید واقع بینانه تر باشد و هر فردی از هر جناحی که کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود در تبلیغات انتخاباتی و در مناظره‌ها شعارهایی را مطرح نکند که قابل اجرا نباشد. کاندیداها از گفتن هر وعده و شعاری که به هر دلیلی فکر می‌کنند قابل اجرا نیست باید پرهیز کنند.

حجتی تصریح کرد: با توجه به مشکلات کنونی و اختیارات قانونی که کاندیداها دارند باید مسائل را به خوبی برای مردم تبیین کنند تا مردم بتوانند به آنان اعتماد کنند. نباید برای رأی آوردن یک سری شعارهایی را مطرح کنند که توان اجرای آن را ندارند و از نظر قانونی هم این شعارها شدنی نباشد. وقتی یک شعار قابل تحقق نباشد مردم به همه چیز بدبین می‌شوند و این نکته مهم را باید کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی خود مدنظر داشته باشند.

وی گفت: مهم‌ترین ویژگی که مردم دوست دارند یک کاندیدا داشته باشد این است که کاندیدا به طور شفاف با مردم صحبت کند، به این معنا که مشکلات کشور را به طور واضح برای مردم بیان و دقیق اعلام کند که در این ۴ سال با توجه به این شرایط می‌توانم برخی از این نقایص را برای شما برطرف کنم. در واقع مردم طالب چنین فردی هستند نه کاندیدایی که شعارهای بزرگ و دهن پرکن دهد و در مناظرات فقط یکدیگر را متهم کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه بدبینی مردم به مسائل اثرات بسیار منفی دارد، خاطرنشان کرد: اینکه کاندیداها برای رأی آوردن شرایط کشور را بسیار بحرانی توصیف کنند اثرات خیلی بدی در مردم به جا خواهد گذاشت و رئیس جمهور آینده باید از این مسائل به شکل جدی اجتناب کند.

حجتی افزود: در همین دولت درست است که مشکلات زیادی برای کشور بروز و دشمن تحریم‌های ناجوانمردانه بر ملت ایران تحمیل کرد و کرونا هم مشکلات را اضافه کرد، اما دولتمردان باز هم بهتر از این می‌توانستند عمل کنند. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ کاندیداها در مناظره‌ها به شدت یکدیگر را کوبیدند و انگ‌های زیادی به هم زدند که درست نبود. همچنین قول‌هایی دادند که این وعده‌ها با شرایط و واقعیت‌های جامعه سنخیت نداشت و حتی طبق قانون در اختیارات رئیس جمهور نبود.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان، گفت: در دولت‌های نهم و دهم هم شعارها عوام پسندانه بود و قابل اجرا نبودند. از دولت نهم به بعد این شعارها بیشتر رنگ و بوی غیرواقعی پیدا کردند، اما قبل از این شعارهای کاندیداها واقع بینانه تر بود و کمتر موجب بدبینی و بی‌اعتمادی مردم می‌شد.  

انتهای پیام

نظر شما