شناسهٔ خبر: 43500323 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا در آمریکای لاتین؛ از شیوع بی‌وقفه تا رویای دستیابی به واکسن

تهران - ایرنا - روند صعودی و بی وقفه شمار مبتلایان و جانباختگان بیماری همه‌گیر از یک طرف و امضای قراردادهای پیش خرید واکسن قطعی کووید-19 و آزمایش انسانی نمونه واکسن‌های تولیدی شرکت‌های مختلف بر جمعیت‌های داوطلب از سوی دیگر، تیتر اخبار این روزهای آمریکای لاتین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تداوم روند فزاینده شمار مبتلایان و جانباختگان به ویروس کرونا در حالی آمریکای لاتین را از ماه ها قبل به کانون شیوع این بیماری در جهان تبدیل کرده است که اگرچه این ویروس عجیب در مقایسه با بسیاری از کشورها با تاخیر بیشتری به این منطقه نفوذ کرد اما نقاط ضعف ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیستم بهداشتی سبب شد تا نتوانند از این فرصت بهره برده و اینچنین شاهد جولان گسترده آن باشند.

واقعیت امر این است که نه تنها آمریکای لاتین بلکه حتی پیشرفته ترین کشورهای کره زمین نیز با امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی در برابر شیوع این ویروس مرگبار ناتوان بوده و تلاش خود را برای کشف های جدید در حوزه پزشکی  و دستیابی سریعتر به واکسن معطوف کرده اند؛ اما با وجود پیچیدگی های این ویروس ناشناخته، اصلا معلوم نیست چه زمانی واکسن موثر در برابر آن ساخته و در جهان توزیع خواهد شد.

بر اساس تارنمای آماری «وردو میترز» که به صورت لحظه ای شمار موارد ابتلا و فوتی در جهان را به روز رسانی می‌کند، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، پرو و مکزیک به ترتیب با ثبت بیش از پنج میلیون و ۲۷۴ هزار، یک میلیون و ۱۸ هزار، ۹۷۴ هزار، ۸۷۴ هزار و ۸۶۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه سومین، ششمین، هفتمین، نهمین و دهمین کشورهای درگیر در فهرست جهانی قرار دارند.

همچنین در دو کشور برزیل و مکزیک به ترتیب ۱۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر و ۸۶ هزار و ۸۹۳ نفر در اثر عوارض ناشی از بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند.

اولین مورد ابتلا به کرونا در مکزیک ۲۸ فوریه (نهم اسفند) و اولین مورد فوتی نیز ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) به ثبت رسید

آرژانتین با حدود ۴۵ میلیون نفر جمعیت، کوچکترین کشوری است که شمار مبتلایان آن به کرونا دیروز از مرز یک میلیون نفر گذشت. آرژانتین یکی از اولین کشورهایی بود که در آمریکای جنوبی مرزهای خود را بست و محدودیت‌هایی سختگیرانه برای کنترل بیماری وضع کرد. علی رغم استمرار سختگیری‌ها و محدودیت‌ها در این کشور، شیوع این بیماری در چند ماه گذشته، به طور ویژه در بوینس آیرس پایتخت شدت گرفته است.

گذشته از اخبار افزایش بی وقفه آمار ابتلا و پیامدهای منفی گسترش این ویروس منحوس در آمریکای لاتین، هر از چندگاه خبرهای دلگرم کننده از خرید و آزمایش واکسن‌های کووید-۱۹ بر جمعیت داوطلب برخی کشورهای این منطقه از جمله برزیل و ونزوئلا نیز به گوش می‌رسد.

«ادواردو پازوئیو» وزیر بهداشت برزیل دیروز (سه شنبه) از خرید ۴۶ میلیون دوز از واکسن تولیدی شرکت چینی «سینواک» به ارزش ۴۲۷ میلیون دلار خبر داد.

دولت برزیل پیشتر نیز از امضای توافق نامه هایی با شرکت های آسترازنکا و آکسفورد به منظور خرید ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن های متعلق به این شرکت ها در صورت ساخت خبر داد.  

همچنین در حال حاضر آزمایش انسانی واکسن های جانسون اند جانسون، بیون تک آلمان و فایزر آمریکا روی هزاران داوطلب در این کشور آمریکای لاتین در حال انجام بوده و ایالت های «بائیا» و «پارانا» برای آغاز آزمایش واکسن روسی «اسپوتنیک پنج» در حال آمادگی می باشند.  
برزیل پس از آمریکا و هند بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ را دارد.

در همین حال دولت پرو از تصویب «طرح ملی واکسیناسیون» کووید-۱۹ بدون بیان جزئیات دقیق آن خبر داد؛ بر اساس این طرح پرو در نخستین مرحله با دریافت ۱۳ میلیون دوز از واکسن قطعی ویروس کرونا نسبت به واکسینه کردن ۲۰ درصد از جمعیت این کشور شامل کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری های نقص ایمنی اقدام خواهد کرد.

نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی واکسن های روسیه و چین بین ماه های دسامبر و ژانویه (آذر تا اسفند) آغاز خواهد شد. شرایط شیوع کرونا در ونزوئلا با جمعیت ۳۰ میلیون نفره که تحت تحریم های شدید آمریکا با مشکلات فراوانی در دسترسی به غذا و دارو دست و پنجه نرم میکند، در مقایسه با سایر کشورهای آمریکای لاتین در شرایط نسبتا مطلوبتری به سر می‌برد. شمار مبتلایان در ونزوئلا تا کنون به بیش از ۸۷ هزار نفر رسیده است.

نخستین محموله از واکسن روسی اسپوتنیک پنج، اوایل اکتبر (مهر ماه) به منظور آزمایش‌های بالینی روی دو هزار داوطلب ونزوئلایی به این کشور رسید؛ «نیکلاس مادورو گرا» فرزند رئیس‌جمهوری نیز یکی از این داوطلبین بود.  
 

نظر شما