شناسهٔ خبر: 43500220 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

تحریم‌های جدید بانکی تبلیغات انتخاباتی ترامپ است

استاد اقتصاد گفت :دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند با راهکارهای مختلفی از شر سلطه دلار و یورو خلاص شود. استفاده از پول دو جانبه با تک تک تک طرف های مبادله مهم است، حتی به صورت تهاتری می توانیم بدون نیاز به کالا با سایر کشورها تجارت کنیم.

صاحب‌خبر -

نسیم آنلاین؛ ساحل عباسی: آمریکا دست ما را خوانده و می داند دولت فقط متمایل به تجارت با دلار است و برای تجارت با همسایگان و راه های دیگر چندان تلاشی نمی کند از این جهت از روند تحریم‌ها ادامه دارد. اما برای شکستن تحریم ها و میزان تاثیر گذاری تحریم ها و راهکارهای درست تجارت بدون وابستگی به دلار با عبدالمجید شیخی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت و گویی کردیم که در ادامه آمده است. 

 عبدالمجید شیخی اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص عملکرد رئیس جمهور آمریکا درباره ایران گفت : آقای ترامپ از ساعتی که روی کار آمد و عنوان رئیس جمهور آمریکا را به خود دید یا به خود گرفت درباره ایران به اصطلاح عامیانه ایرانی ها به سیم آخر زده است. در واقع آنچه تا کنون انجام داده تکرار تحریم های همیشگی است که کم یا زیاد به ایران تحمیل شده و همه ی دولتمردان آمریکا به اشکال مختلف تلاش کردند تا به انحاء مختلف ایران را تحریم کنند اما آقای ترامپ گمان کرد اگر هیزم زیر آتش تحریم را کمی بیشتر کند می تواند با تخریب و از هم پاشاندن نظام جمهوری اسلامی ایران کار سلف گذشته خود را یک سره کند، یک کارهایی قبلاً انجام در حالی که خیال خام وی هرگز محقق نمی شود.

استاد اقتصاد در خصوص تحریم های جدید بانکی آمریکا علیه نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بانک هایی که این بار به عنوان تحریم های جدید آمریکا سر و صدا کرد همان بانک‌هایی هستند که قبلاً هم تحت تحریم قرار گرفته‌ بودند، لذا براساس آنچه مسوولین اقتصادی کشور و معاون بانک مرکزی عنوان می کند آمریکا اصلاً حرکت جدیدی به عنوان تحریم جمهوری اسلامی ایران انجام نداده است.

استاد اقتصاد تصریح نمود: به هر حال آقای ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا همه ی تلاش خود را به کار می برد تا دشمنان صهیونیست ایران و دشمنان داخلی و خارجی نظام اسلامی را به چنین حرکات نمایشی خوشحال کند. هر چه لیست بانک‌های تحریم شده ایران طویل تر شود نشان‌دهند عصبانیت آقای ترامپ از مقاومت ملت و نظام در برابر زور گویی و یاوه گویی آمریکاست، لذا آنچه آقای ترامپ علیه ما انجام می دهد شوی تبلیغاتی برای رای آوری در انتخابات است. 

شیخی در این باره تصریح نمود: هر چه قدر آقای ترامپ درباره فشار تحریمی به ایران بیشتر تقلا می کند کمتر به نتیجه می رسد و بیشتر در باتلاق فرو می رود. انصافاً امام سجاد علیه السلام در وصف دشمنان مسلمانان چه خوب فرمودند که : خدا را شکر می کنیم که دشمنان ما را از احمق ها انتخاب کرده است. بنده براساس مطالعه تاریخ آمریکا و سیاستمداران و تاثیر گذاران بر این کشور عرض می کنم که در تاریخ آمریکا رئیس جمهوری به حماقت آقای ترامپ دیده نشده است. آنچه آقای ترامپ نه فقط در قبال ملت ما بلکه سایر ملت ها و ملت خود انجام می دهد، نشان می دهد وی توجه و تمرکز و تعقل درستی از چگونگی برخورد با ملت ها را ندارد، لذا نمی توان روی آنچه آقای ترامپ می گوید هیچ حسابی باز کرد یا نگران آن شد یا بدان استناد کرد.

عبدالمجید شیخی خاطر نشان کرد : جای تعجب دارد دولت ما چرا تا این اندازه خواهان نشستن پای میز مذاکره با عروسک خیمه‌شب‌بازی صهیونیزم بین الملل است؟ چرا دولت در هفت سال گذشته سعی نکرد تا اقتصاد ایران را تا جای ممکن از سلطه دلار و یورو نجات بدهد تا مبادله کالا و خدمات در بازارها جدای از نیاز به تبادل دلار و یورو باشد؟ 

وی در این باره افزود: تسلط دلار و یورو است که آمریکا را بر بخش های مختلف اقتصاد ما مسلط کرده است. افزایش نرخ ارز موجب تاثیر گذاری منفی روی ارزش پول داخلی ما می شود، لذا دولت نباید برای بهره برداری عده ای دلال و سوء استفاده کنندگان خائن و سوداگران و مردمان وابسته به قدرت و ثروت که به شدت بی انصاف و فرصت‌طلب هستند عرصه را برای تاخت و تاز دلار و یورو در بازار باز کند. 

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: همه این مسائل مثل افزایش نرخ ارز و وابستگی به دلار و یورو در تبادلات تجاری تأثیر روانی روی بازار می‌گذارد، لذا دلالات هم از این فرصت استفاده می‌کنند وبه تورم بیشتر دامن می زنند. با توجه به اینکه تورم ما به نرخ دلار و ارز گره خورده ما برای کاهش نرخ تورم حتما و حتما باید از بزرگراه دلار و یورو عبور کنیم و گرنه به عوارضی خزانه‌داری آمریکا و عوارضی بانک مرکزی اروپا برمی خوریم و باید تبعات آن را در اقتصاد پس بدهیم. 

استاد اقتصاد و کارشناس مسائل تجاری با ارائه چند راهکار گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند با راهکارهای مختلفی از شر سلطه دلار و یورو خلاص شود. استفاده از پول دوجانبه با تک‌تک طرف‌های مبادله مهم است ما می توانیم طرف معامله خود را برای این منظور قانع کنیم اینگونه گره بخشی از مشکلات اقتصادی و تجاری ما حل می شود، حتی می توانیم به صورت تهاتری با کشورهای دیگر کار کنیم و هیچ نیازی به دلار در تجارت خارجی نداشته باشیم. با این کار بین دو کشور طرف تجارت حساب مشترک باز می شود و دو کشور بدهکار یا بستانکار می شوند. 

شیخی رمز موفقیت در این موضوع را اینگونه بیان کرد : همه این کارها قابل اجراست از مدیریت یک بانک متعامل که بدهکار و بستانکار را مشخص و تحت پوشش قرار می دهد یا اینکه کشورها با هم به صورت کالایی حساب کنند اما انجام همه این راهکارها نیازمند همت دولت است که متأسفانه تا کنون چنین همتی در دولت دیده نشده لذا تقصیرها بر گردن دولت است که برای ارتباط عمیق و موثر با بازارهای جهانی تلاشی نکردند. اگر دولت می خواست ما هر چه نیاز داشتیم را می توانستیم از بازارهای جهانی پیدا کنیم، نهایتا ١٠ درصد هزینه واسطه و مبادلات بیشتری پرداخت می کردیم اما متأسفانه دولت همچنان قائل به استفاده از دلار و یورو است و برای حذف این دو ارز خارجی تلاشی نمی کند، این مساله هم مستمسک برای آمریکا و اروپا و عوامل سوداگر داخلی شده که به واسطه دلار و یورو با اقتصاد و معیشت مردم ما بازی کنند.

نظر شما