شناسهٔ خبر: 43500058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ماجرای تعطیلی جلسه سران قوا چیست؟

هنوز از لغو جلسه سه نفره سران قوا توسط آقای رئیس جمهور به بهانه ملاقات محمدباقرقالیباف با بیماران کرونایی خیلی نگذشته که معلوم می‌شود جلسه مذکور فعلا برگزار نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا: هنوز از لغو جلسه سه نفره سران قوا توسط آقای رئیس جمهور به بهانه ملاقات محمدباقرقالیباف با بیماران کرونایی خیلی نگذشته که معلوم می‌شود جلسه مذکور فعلا برگزار نخواهد شد. همزمان با این تعطیلی نیز جلساتی مشورتی میان مجلس و اعضای دولت برگزار شد تا تعاملات دو قوه حفظ شود.
روزنامه «اعتماد» امروز به بهانه این تعطیلی که آن را «مصلحتی» می‌خواند به شرح اختلافات پیش آمده تا امروز می‌پردازد. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «روحانی که احتمالا پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ تصورش را نمی‌کرد روزی با جدی‌ترین رقبا و بزرگ‌ترین مخالفانش در شرایطی مجبور به همکاری شود که نه حامیانش دیگر حاضر به حمایت تمام‌قد از او هستند و نه اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران بر وفق مرادش پیش رفته است، در ماجرای گشایش اقتصادی، اولین اختلاف جدی خود را با رییسی و قالیباف تجربه کرد ولی اوضاع رفته‌رفته به ویژه میان قوای مجریه و مقننه روبه وخامت گذاشت».
در ادامه این گزارش و بعد از اشاره به ماجرای لغو جلسه آخر، آمده است: «هر چه روز‌ها بیشتر گذشت، قیمت دلار در ایران افزایش یافت و ارزش پول ملی نیز کاهش. افزایش و کاهشی که سبب شد دوباره تفاوت نگاه میان قالیباف و روحانی در نوع مواجهه با مسائل اقتصادی آشکار شود. قالیباف در جریان سفر از پیش اعلام نشده خود به مازندران، صراحتا به انتقاد از نوع برنامه‌های اقتصادی دولت پرداخت. پس از این انتقادات بود که کمیسیون‌های تخصصی مجلس ورود جدی‌تری به مسائل و مباحث اقتصادی داشتند و به‌زعم خود تلاش کردند برای اندکی هم که شده از فشار وارده به اقشار ضعیف‌تر جامعه بکاهند. اینکه این تلاش‌ها موفق بود یا نبود، موضوع جداگانه‌ای است ولی هنوز هم جلسات مجلسی‌ها با وزرای اقتصادی دولت ادامه دارد.»
«اعتماد» نمی‌نویسد، اما اتفاقاتی که در روز‌های اخیر در بازار رخ داده و شیب نزولی قیمت ارز و سکه و ... نشانگر آن است که جلسات مذکور موفق هم بوده است. ضمن اینکه گفته می‌شود وزرای دولت نیز از جلسات مذکور بدشان نیامده است. شاهد این مدعا آنکه احمد امیرآبادی‌فراهانی، دبیر هیات رییسه و نماینده قم در پارلمان یازدهم در برنامه‌ای زنده که از شبکه پنجم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، از زبان وزیر نفت که دشمنان پروپاقرصی در پارلمان دارد، گفت که بیژن نامدار‌زنگنه با قالیباف راحت‌تر از روحانی دیدار می‌کند.
روزنامه «اعتماد»، اما در ادامه قالیباف را متهم به سکوت و بی‌تفاوتی در جریان توهین و تندروی برخی نمایندگان نسبت به رئیس جمهور می‌کند و این را عامل اختلاف دیگری می‌خواند. این روزنامه می‌نویسد: «برخی ناظران و فعالان سیاسی سکوت رییس مجلس را سومین عامل اختلاف و البته تعطیلی جلسات سران سه قوه معرفی می‌کنند. اختلافی که می‌تواند عدم حضور محمدباقر قالیباف در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که دو روز پیش با حضور روسای قوای قضاییه و مجریه در کاخ ریاست‌جمهوری بیان شد را نیز توجیه کند.»
تاکنون توضیح مشخصی درباره علت تعطیلی جلسه سران قوا بیان نشده است، اما قطعا ماه پشت ابر نمی‌ماند و علل این ماجرا نیز مثل خیلی قضایای دیگر به زودی مشخص خواهد شد. ضمن آنکه در این روز‌های کرونا و تعطیلی یا مجازی شدن اغلب جلسات نباید چندان هم همه مسائل را بدبینانه دید.

نظر شما