شناسهٔ خبر: 43499880 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

چرا آهن گران شد؟!

افزایش قیمت آهن‌آلات به عوامل بسیاری وابسته است. در این مقاله فاکتورهای مهم و اثرگذار در تعیین قیمت بازار آهن و فولاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

کنترل قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد مستلزم شناخت عوامل مؤثر بر تعیین قیمت‌هاست

افزایش قیمت آهن‌آلات به عوامل بسیاری وابسته است. ازجمله عوامل داخلی می‌توان به میزان عرضه و تقاضا و سیاست‌های مدیریتی اشاره کرد. همچنین اعمال تحریم‌ها، نوسانات قیمت دلار و نوسانات بازار جهانی فولاد ازجمله عوامل خارجی هستند که می‌توانند بر قیمت آهن و فولاد تأثیر به‌سزایی داشته باشند. در این مقاله فاکتورهای مهم و اثرگذار در تعیین قیمت بازار آهن و فولاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عوامل خارجی مؤثر بر افزایش قیمت مقاطع فولادی

1- تحریم‌ها؛ عاملی کلیدی و موثر بر قیمت آهن و فولاد

اعمال تحریم‌های جدید در صنعت فولاد سبب می‌شود تا میزان صادرات کاهش یابد؛ زیرا برخی تولیدکنندگان حجم تولید خود را کاهش خواهند داد تا محصولاتشان در انبارها دپو نشده و متحمل ضرر نشوند. این خود سبب کاهش عرضه در بازار داخلی خواهد شد که می‌تواند بر قیمت آهن و فولاد تأثیرگذار باشد.

2- نوسانات قیمت دلار، بلای جان بازار آهن و فولاد

نوسانات قیمت ارز همواره بر ایجاد تورم و گرانی کلیه کالاها تأثیر می‌گذارد. فولاد نیز که کالای بین‌المللی به حساب می‌آید از این قاعده مستثنا نیست. صادرات و واردات مقاطع فولادی مانند ناودانی و نبشی برای تولیدکنندگان داخلی امری اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین قیمت دلار ارتباط مستقیمی با قیمت این مقاطع فولادی خواهد داشت. البته این فاکتور بر قیمت بازار داخلی آهن و فولاد هم تأثیر می‌گذارد؛ زیرا افزایش قیمت دلار به معنی کاهش ارزش پول ملی است. در کل باید همواره به خاطر داشت که گرانی ارز، بازار فولاد را به دردسر خواهد انداخت.

3- بازار جهانی از بازار داخلی جدا نیست

افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی سبب افزایش قیمت‌های داخلی نیز می‌شود؛ چراکه برخی مواد اولیه صنعت فولاد جزو محصولات وارداتی هستند. کشورهای امریکا و چین 2 اقتصاد اول دنیا هستند که روابط آن‌ها نیز می‌تواند بر اقتصاد دیگر کشورها ازجمله ایران تأثیرگذار باشد. صنعت فولاد نیز یکی از صنایع مهم این دو کشور محسوب می‌شود که قیمت جهانی فولاد نیز به نوسانات قیمت این محصول در این دو کشور وابسته است.

4- کنترل صادرات می‌تواند ترمز قیمت فولاد را بکشد!

صادرات مهم‌ترین منبع درآمد ارزی یک کشور است و می‌تواند عاملی مؤثر برای رقابت کیفی کالاها برای مصرف‌کننده داخلی نیز باشد؛ اما در سال‌های اخیر با اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی و کاهش صادرات نفت، برخی محدودیت‌های صادراتی در صنعت فولاد برداشته شده است. این امر سبب شده که تولیدکنندگان به سمت صادرات بی‌رویه فولاد روی بیاورند و در نتیجه کمبود عرضه کالا در بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

عوامل داخلی مؤثر بر افزایش قیمت مقاطع فولادی

1- تولیدکنندگان فولاد، بازیگران کلیدی این حوزه هستند

شرایط اقتصادی نابسامان داخلی باعث می‌شود چرخ کارخانه‌های فولادی نیز به‌درستی نچرخد. این امر در نهایت می‌تواند باعث کاهش تولید و حتی در برخی مواقع موجب تعطیلی برخی کارخانه‌ها گردد. با کاهش تولید، میزان عرضه محصول در بازار نیز کم می‌شود که اگر میزان تقاضا به قوت خود باقی بماند، این امر درنهایت باعث افزایش قیمت محصولات فولادی خواهد شد.

علاوه بر مشکلاتی که در بالا گفته شد، گاهی نیز تولیدکنندگان فولاد به دلیل سودآوری بیشتر به‌صورت عمدی عرضه خود را در بازار کاهش می‌دهند تا قیمت‌ها را بالا ببرند. نکته مهم در صنعت فولاد این است که دو دسته تولیدکننده دولتی و خصوصی در این بخش وجود دارد. هزینه تمام‌شده‌ی محصولات فولادی در بخش خصوصی معمولاً با گران شدن قیمت جهانی فولاد و افزایش قیمت ارز بالا می‌رود؛ اما بخش دولتی معمولاً در تأمین مواد اولیه مشکلی ندارد و آن‌ها را با قیمت‌های دولتی دریافت می‌کند. تولیدکنندگان خصوصی بخش کوچکی از سهم تولیدات مقاطع فولادی را در اختیار دارند و معمولاً عامل تأثیرگذاری بر بازار تولیدکنندگان دولتی هستند. آنها به نوعی می‌توانند بازار را کنترل کنند.

2- کالای پرتقاضا گران می‌شود

هر چه تعداد مشتریان مقاطع فولادی بیشتر شود، قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد روند افزایشی خواهند داشت. به‌طور مثال هنگامی‌که صنعت ساختمان‌سازی رونق داشته باشد، افزایش قیمت ناودانی، نبشی و محصولاتی ازاین‌دست دور از انتظار نخواهد بود.

3- از سنگ‌آهن و قراضه تا قیمت ناودانی

واضح است که با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات نهایی فولاد هم دستخوش تغییر و افزایش قیمت می‌شود. نوسانات قیمت قراضه و سنگ‌آهن بر قیمت نهایی مقاطع فولادی ازجمله قیمت ناودانی و نبشی تأثیرگذار است.

4- حمل بار فولادی نباید نادیده گرفته شود

قیمت سوخت هم‌زمان با افزایش قیمت نفت بالا می‌رود که سبب افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل در صنایع مختلف خواهد شد. در صنعت فولاد هزینه حمل‌ونقل یکی از هزینه‌های اصلی محسوب می‌شود که می‌تواند موجب تغییرات قیمتی در این بازار شود.

5- تأثیر میزان عرضه در بورس کالا بر قیمت محصولات فولادی

بورس کالا باید بازاری ایمن و به ‌دور از دلال‌بازی باشد تا خریدار و فروشنده بتوانند با آرامش در آن معامله کنند. اگر این بازار به‌درستی مدیریت و هدایت شود، می‌تواند تأثیر مثبتی بر کنترل قیمت‌ها داشته باشد. عرضه صحیح و منظم محصولات فولادی در بورس کالا تأثیر به‌سزایی در تثبیت قیمت‌های بازار دارد.

سخن آخر

علاوه بر تمام مواردی که در این مقاله ذکر شد، عوامل دیگری هم نظیر رشد قیمت‌ انرژی و دستمزد نیروی انسانی نیز تأثیر زیادی در افزایش قیمت آهن‌آلات دارند.

متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد نوسانات شدید قیمتی در بازار آهن و فولاد بوده‌ایم؛ به‌نحوی‌که استعلام قیمت‌ها باید روزبه‌روز صورت می‌گرفت. اگر مایل به مشاهده و دریافت لیست قیمت محصولات فولادی تولیدکننده های مختلف مانند قیمت ناودانی، نبشی، میلگرد و تیرآهن هستید می‌توانید به فروشگاه آهن آلات آسرون به نشانی www.asroon.ir سر بزنید یا با شماره تلفن 43000023-021 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما کمک بگیرید.

در این مقاله سعی شد تا با بیان فاکتورهای مؤثر بر قیمت محصولات فولادی، دید درستی از دلایل نابه‌سامانی‌های اخیر بازار آهن و فولاد به شما که مصرف‌کننده این محصولات هستید داده شود. شاید بتوان با کنترل هریک از این فاکتورها، آرامش را به بازار آهن و فولاد بازگرداند. به نظر می‌رسد برای کنترل قیمت ناودانی، نبشی، میلگرد و دیگر مقاطع فولادی، آن‌هم در شرایط فعلی و باوجود نوسانات نرخ دلار، باید راهکاری را برگزید که هم‌زمان با افزایش عرضه، تقاضاهای کاذب نیز به حداقل میزان ممکن برسند.

نظر شما