شناسهٔ خبر: 43499562 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دلایل برگریزان دلار در خزان طبیعت/ از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در عراق تا عرضه ارز در سامانه نیما

دلار که در ابتدای هفته جاری مرز ۳۲ هزار تومان را هم رد کرده بود، طی سه روز گذشته، در صرافی‌های بانکی در حدود ۴ هزار تومان کاهش یافت و از کانال ۳۲ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان سقوط کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارشی به بررسی دلایل کاهش نرخ دلار پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دلار که در هفته‌های اخیر روی سرکش خود را نشان داده بود و روزانه روند رو به افزایشی را طی می‌کرد، در روزهای اخیر در مسیر نزولی قرار گرفت و رو به کاهش گذاشت. دلار که در ابتدای هفته جاری مرز ۳۲ هزار تومان را هم رد کرده بود، طی سه روز گذشته، در صرافی‌های بانکی در حدود ۴ هزار تومان کاهش یافت و از کانال ۳۲ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان سقوط کرد.

با افت روند قیمت دلار، بسیاری از خریدارانی که برای حفظ ارزش دارایی خود، سرمایه‌های ریالی‌شان را روانه بازار ارز کرده بودند، با ریزش قیمت دلار و برای جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان، اقدام به فروش اسکناس‌های دلار کردند. حالا با فروکش کردن انتظارات تورمی، برخی از دارندگان عمده ارز به فروشنده آن تبدیل شده‌اند و همین مسئله موجب عرضه سنگین ارز در بازار شده است.  

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق

نرخ دلار متأثر از دلایل مختلفی با روند نزولی روبه رو شده است. به نظر می‌رسد خبر رئیس‌کل بانک مرکزی درباره آزادسازی ۵.۵ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، یکی از دلایل مهم در واکنش بازار به این خبر بوده است. 

کمبود منابع ارزی باعث شد رئیس بانک مرکزی برای آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق به این کشور سفر کند که نتیجه آن توافق با مقامات عراقی در آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران بود. علاوه بر این خبرهایی مبنی بر آزادسازی دارایی‌های مسدود شده در کره جنوبی هم مطرح‌شده است. 

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم نیز اظهار داشته است: «با توجه به اخبار مثبت آزادسازی بخش عمده‌ای از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق که پس از سفر آقای همتی به این کشور منتشرشده است، می‌توان امیدوار بود که در روزهای آینده شاهد عرضه سنگین ارز در بازار و کاهش نرخ باشیم.»

عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار

بانک مرکزی از ۲۱ مهرماه برای تثبیت بازار ارز، اقدام به عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی نمود و سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داد. با این اقدام بازار ساز، دلار در روز آغازین اجرای این سیاست، عقب‌نشینی کرد و نشان داد می‌تواند در کاهش قیمت‌ها تأثیرگذار باشد. 

عرضه ارز در سامانه نیما

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرده بود: «طی روزهای اخیر روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌شود که در کنار منابع بانک مرکزی، تأمین ارز واردات شتاب گرفته است.» تزریق ارز بانک مرکزی به همراه افزایش عرضه ارز در سامانه نیما و به حداقل رسیدن خرید اسکناس در بازار ارز، از دیگر سیگنال‌های مثبتی بودند که باعث شدند نرخ دلار روند کاهشی را در پی بگیرد.

بازار ارز به‌شدت در نوسان است و بی‌ثباتی در آن بیداد می‌کند. نرخ خریدوفروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متغیر است و به‌طور میانگین هرروز چندین بار تغییر می‌کند. اگر تغییرات مقطعی و تحریم‌ها که گاها باعث وارد آمدن شوک به بازار می‌شوند را به کنار بگذاریم، شاید بتوان اصلی‌ترین عامل در عدم تعادل بازار پول در ایران را در سیاست‌گذاری‌های نادرست پولی قلمداد کرد که از سال‌های گذشته اتخاذشده و تا به امروز هم ادامه داشته است. 

حال اما، باید منتظر ماند و دید که تصمیمات بانک مرکزی و بازار ساز برای به تعادل درآوردن بازار ارز تا کجا می‌تواند پیش برود و آیا در روزهای آینده این روند کاهشی ادامه خواهد داشت و می‌تواند تداوم داشته باشد یا خیر؟

انتهای پیام/

نظر شما