شناسهٔ خبر: 43499169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اوبراین، چین را "تهدیدی" برای آمریکا دانست

ایراندخت آذر شکیب

مشاور امنیت ملی آمریکا، چین را به تلاش برای سرقت تحقیقات مربوط به واکسن کووید-۱۹ از غرب متهم کرد و آن را یک "رقیب بدخواه" دانست که به دنبال انحصاری کردن همه صنایع مهم در قرن ۲۱ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چین را رقیب اصلی آمریکا می‌داند و حزب کمونیست این کشور را به "منفعت بردن از تجارت و عدم صداقت" درباره شیوع ویروس کرونا که آن را "طاعون چینی" نامیده، متهم کرده است.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک مصاحبه ۲۰ دقیقه‌ای که بیشتر علیه چین بود، به مقام‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا و انگلیس ادعا کرد که پکن یک قدرت یغماگر است که مردم خودش را سرکوب می‌کند و به دنبال اعمال زور علیه همسایگان خود و قدرت‌های غربی است.

وی در جریان نشست آینده آتلانتیک که از طریق ویدئوکنفرانس صورت گرفت، مدعی شد: حزب حاکم کمونیست چین به دنبال تسلط بر تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها و به دنبال انحصاری کردن تمامی صنایعی است که برای قرن ۲۱ لازم و ضروری هستند. اخیرا نیز این کشور از جاسوسی سایبری برای هدف قرار دادن تحقیقات کمپانی‌هایی استفاده کرده که بر روی واکسن کووید-۱۹ و راه‌های درمان آن در اروپا، انگلیس و آمریکا کار می‌کنند و در عین حال می‌گوید که به دنبال یک همکاری بین‌المللی در این زمینه است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین ادعا کرد، غرب برای چندین دهه به چین امتیازاتی داده که شامل عضویت در سازمان تجارت جهانی می‌شود چون بر این باور بوده که این کشور از نظر اقتصادی و سیاسی برای تمامی کشورها باز است و موانع خودش را علیه کمپانی‌های خارجی بر می‌دارد. اما متاسفانه، این وعده‌هایی بوده که تا به امروز عملی نشده‌اند. به جای آن، رهبران حزب حاکم چین رویکرد مستبدانه و طرفدار سیاست موازنه اقتصادی خود را تشدید کرده‌اند.

این مقام دولت واشنگتن در ادامه گفت، پاسخ چین به شیوع ویروس کرونا باعث شد تا هرگونه شک و تردید طولانی در مورد اهداف آن از بین برود. چین سازمان‌های بین‌المللی را انتخاب و آنها را مجبور کرده تا تجهیزات ارتباطی خودش را در تاسیساتشان مستقر کنند.

وی اظهارات خصمانه خود علیه چین را این گونه ادامه داد، پروژه چینی کمربند و جاده به کشورهای فقیر وام‌هایی ناپایدار برای ایجاد زیرساخت‌هایی با کمک کارخانه‌ها و نیروی کار چینی پیشنهاد کرده است. وابستگی این کشورها به وام‌های چین، حق حاکمیت آنها را از بین می‌برد و آنها انتخاب دیگری جز رای دادن به نفع چین در سازمان ملل و سایر مسائل ندارند.

انتهای پیام

نظر شما