شناسهٔ خبر: 43498716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده یزد در مجلس: برنامه های پیشگیری از شیوع کرونا استانی تدوین شود

یزد- ایرنا- نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند بسیاری از تصمیم ها به صورت ملی از سوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مصوب و به استان‌ها ابلاغ می‌شود اما با توجه به شرایط خاص باید برخی از تصمیم ها به صورت استانی مصوب و اجرا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدصالح جوکار چهارشنبه شب در نشست بررسی مشکلات بیمارستان‌های یزد در مبارزه با ویروس کرونا و نشست با جمعی از متخصصان بیماری های عفونیکه در بیمارستان شهید صدوقی مرکز استان برگزار شد، با اشاره به شیوع  کرونا و مشکلاتی که در این رابطه به وجود آمده است ،افزود: مشکلات به وجود آمده و مسوولیت‌پذیر نبودن برخی ها  در این زمینه سبب نگرانی است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید کار پژوهشی صورت گیرد ، چرا آمار ابتلا به کرونا در یزد نسبت به دیگر استان‌ها روند صعودی بیشتری دارد، تصریح کرد: ستادهای مبارزه با کرونا علاوه بر  ملی به صورت استانی هم برگزار می‌شود و باید در این ستادها نسبت به این موارد تصمیم گیری لازم صورت پذیرد.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعداد بسیار کمی از مردم اصلا حاضر نیستند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: بیشتر مردم همراهی لازم برای رفع مشکلات را دارند ولی وقتی که برخی از مسوولان تصمیم‌گیر موضوع های مرتبط با پیشگیری را جدی نمی‌گیرند و اطلاع رسانی لازم به مردم را ندارند چه انتظاری از جامعه داریم؟

وی با بیان اینکه مردم در ماه های محرم و صفر نهایت همکاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند ، ادامه داد: در شرایط فعلی چه انتظار دیگری از مردمی داریم که با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو هستند، حداقل بخشی از جامعه ما تعهد و مسوولیت دارند در صورتی که ما مسوولان جدیت لازم را داشته باشیم و با آنها شفاف صحبت کنیم قطعا مشکلات رفع می‌شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اطلاع رسانی درست و ارایه آموزش‌های کافی به مردم در حوزه پیشگیری از کرونا تاکید کرد و افزود: این آموزش‌ها باید به صورت استانی هم انجام شود و زمینه ای فراهم کنیم که آموزش‌ها فراگیر باشد.

وی ادامه داد: خسته کردن کادر درمان استان تبعات بسیار زیادی دارد و باید برای جلوگیری از این موضوع تلاش کرد تا زمینه ای به وجود آید که امکانات و نیروی انسانی در این حوزه را تقویت کنیم.

نماینده استان یزد در مجلس خاطرنشان کرد: این که هر روز تعداد قابل توجهی از کادر درمان و به ویژه پرستاران به کرونا مبتلا می شوند موضوع بسیار خطرناکی است؛ باید به گونه ای عمل کنیم که سلامت آنها بیش از پیش تامین  و فشار بر آنها با رعایت بیش از پیش دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم کمتر شود.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( چهارشنبه) گفته بود که با فوت ۳۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی به  بیماری کووید- ۱۹ در کشور به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسیده است ستان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار یا زرد کرونا قرار دارد.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۳۰ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج هزار و ۶۱۶ بیمار جدید در کشور شناسایی شد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۴۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  تاکنون ۴۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار هزار و ۸۶۱ نفر تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۵۹۹ هزار آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور نیز م شده است.

لاری افزود: شرایط از لحاظ شیوع کرونا در استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان قرمز است و هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد.

لاری در مورد یزد گفته بود که از خیز شدید اسفند ۹۸ و عبور از خیز ضعیف تر از مرداد امسال، از اواسط شهریور نمودار موارد بستری و ابتلا در استان مجددا افزایشی شد و با شیب تندی در حال امتداد است. هم اکنون تمام شهرهای استان  در وضعیت قرمز قرار دارد.

وی ادامه داد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان ۶۳ درصد ، استفاده از ماسک توسط مردم ۶۰ درصد و میزان رعایت پروتکل ها در وسایل نقلیه عمومی ۵۴ درصد است.

وی افزود: در هفته چهارم مهر بروز موارد بستری با افزایش نسبی به ۲۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است که با اختلاف قابل توجهی بالاتر از متوسط کشوری است.بروز مرگ و میر کرونا نیز ۲۴.۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است که نزدیک به میزان متوسط کشوری است.

لاری گفت: با توجه به تعطیلات پیش رو از مردم می خواهیم از هر گونه اقدام به سفر به طور جد خودداری کنند.

نظر شما