شناسهٔ خبر: 43498621 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پشت پرده تبادل اسرای یمنی با مزدوران سعودی

تهران- ایرنا- جنبش انصارالله و ارتش یمن هفته گذشته توانستند در توافق با رژیم آل سعود به عنوان سرکرده ائتلاف عربی- آمریکایی حمله کننده به یمن، یک‌هزار و ۸۱ اسیر از دو طرف را زیر نظر صلیب سرخ با هم تبادل کنند.

صاحب‌خبر -

عملیات تبادل اسرا بین دو طرف زیر نظر صلیب سرخ جهانی انجام شد که شامل آزادی ۶۸۱ نفر از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ازای آزادسازی  ۴۰۰ نفر از نیروهای متجاوز و مزدوران از جمله ۱۴ سعودی و ۴ سودانی بود.

هرچند قرار بود طبق توافق سوئیس این تبادل اسرا زودتر انجام شود ولی به دلیل بدعهدی عربستان، این تبادل به عقب افتاد ولی بالاخره در پنجشنبه و جمعه گذشته (۲۴ و ۲۵ مهرماه) این تبادل انجام شد.

 از نکات مهم تبادل اسراء میان جنبش انصارالله و ارتش یمن با رژیم سعودی و دولت متواری منصور هادی، آزادی دو مامور آمریکایی با نام های "ساندرا لولی" و "میکائیل گیدادا"بود که به اسارت رزمندگان انصارالله درآمده بودند که این دو نفر نیز با وساطت سلطان "هیثم بن طارق" پادشاه عمان آزاد و ابتدا به مسقط و سپس به آمریکا منتقل شدند. به غیر از این دو آمریکایی جنازه فرد سوم آمریکایی با نام "بلال فاتین" که در یمن  فوت کرده بود نیز به عمان ارسال شد.

دولت آمریکا اعلام کرده که لولی حدود سه سال و گیدادا حدود یک سال در اسارت رزمندگان انصارالله بوده‌اند.

یمنی ها با آزادی دو مامور آمریکایی توانستند حدود ۲۵۰ مجروح و بیمار یمنی را که در خارج از این کشور درمان شده و خواستار بازگشت به یمن بودند، به این کشور انتقال دهند.َ

از نکات قابل توجه دیگر در این تبادل، آزادی برادر منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن توسط انصارالله بود که وی نیز آزاد شد.

با گذشت بیش از پنج سال و نیم از تجاور ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی آل سعود به یمن، این تبادل اسرا برای اولین بار بود که اتفاق افتاد و این در حالی بود که پیش از آن جنبش انصارالله چندین بار دهها نفر از اسرای متجاوزین را بصورت یکجانبه و در اقدامی انسان دوستانه آزاد کرده بود.

شمار زیادی از نیروهای انصار الله که به اسارت ائتلاف متجاوز سعودی درآمده بودند، در شهر ماراب در حدود یکصد کیلومتری صنعا پایتخت انصارالله که در کنترل این نیرو و ارتش یمن می باشد، زندانی بودند.

در سطرهای بالا نیز ذکر شد که ائتلاف متجاوز سعودی بارها برای تبادل اسرای طرفین سنگ اندازی و بدعهدی کرده بود، اما چه عاملی باعث شد تا این ائتلاف تن به این توافق و تبادل بدهد؟ در حالیکه در تمام این سال‌ها چه سازمان ملل و نماینده‌اش و چه ائتلاف سعودی، برای اجرای توافقات خود را بی انگیزه نشان می‌دادند؟

وبگاه انصارالله یمن در پاسخ به سووال بالا می نویسد، "آن‌چه باعث این رخداد شد، حضور نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در نزدیکی مأرب (یکی از پایگاه های مهم مزدوران سعودی) بود؛ نیروهای یمنی هم اکنون در اطراف این شهر مستقر شده و جز برخی قبائل همسو با دولت سعودی و عناصر محلی و تروریستی، نیروی رسمی در شهر باقی نمانده است.

در این میان دولت منصور هادی بیم این را داشت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی (انصارالله) وارد شهر شده و اسرای خود را آزاد کنند، بدون اینکه مجبور باشند در ازای آن دست به آزادی اسرای طرف مقابل بزنند؛ بنابراین به سرعت با تبادل اسرا موافقت و آن را اجرا کردند.

منابع خبری پیش از این گفته بودند که بسیاری از این مزدوران وابسته به منصور هادی از مناطق درگیری به ویژه ماراب فرار کرده و به شهر و روستای خودشان باز گشته‌اند و برخی دیگر نیز با دیدن فساد گسترده در میان دولت هادی، دیگر حاضر به جنگیدن زیر پرچم ائتلاف سعودی نیستند.

موضوعی مهمی که باعث شد انصارالله و ارتش یمن نیز خواستار آزادی فوری اسرایشان شوند، جنایت آل سعود در حق اسرای یمنی می باشد.

"حمید رزق" یک فعال رسانه ای یمنی در این باره می گوید، اسیران یمنی مورد شدیدترین شکنجه‌های نظامیان و مزدوران آل سعود قرار می‌گیرند و تاکنون دهها و شاید هم صدها اسیر یمنی زیر شکنجه متجاوزان جان خود را از دست داده اند و بدتر آن که اعضای بدن آنها پس از مرگشان به فروش رفته است، از این رو انصارالله برای جلوگیری از این جنایت به دنبال اجرای توافق آزادی اسرای یمنی می باشد.  

هم اکنون در حدود ۱۵هزار اسیر از دو طرف باقی مانده که پیگیری ها و رایزنی ها برای آزادسازی آنها ادامه دارد.

نظر شما