شناسهٔ خبر: 43498578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی با ایرنا:

فعال سیاسی: اجازه ندهیم توهین در کشور باب شود

شیراز- ایرنا- یک فعال سیاسی با محکوم کردن سخنان رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در طرح موضوع حکم اعدام برای رییس جمهوری گفت: انتطار است که قوه‌قضاییه، بزرگان کشور و مراجع ضمن برخورد با این توهین، مانع تکرار و باب شدن آن شوند.

صاحب‌خبر -

اکبر اجرایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قانون راهکارهای اصلی نظارت بر دولت را پیش‌بینی کرده است که نمایندگان مجلس می‌توانند به جای تخریب، تهمت و تهدید و انجام اقدامات خارج از عرف از این راهکارهای قانونی استفاده کنند.
دبیر انجمن اسلامی جامعه پزشکان فارس ادامه داد: نیاز است بزرگان و قوای کشور که وظیفه ایجاد امنیت در جامعه دارند کار شایسته‌ای برای مقابله با اینگونه توهین‌ها را انجام دهند اما متاسفانه ملاحظه‌ها، اختلاف‌های سیاسی، دشمنی‌ها، منیت و هوای نفس برخی افراد باعث می‌شود مسائل اصلی را برای رقبای خود در نظر نگیریم.
این فعال سیاسی گفت: انتظار است که قوه قضاییه و همه بزرگان کشور، جلوی اینگونه مسایل را بگیرند.

پیامدهای اتهام زنی
عضو شورای هماهنگی اصلاحات استان فارس ادامه داد: اگر این مسایل باب شود که هر کسی در هر جایگاهی بخواهد به ارکان نظام و روسای قوای سه گانه به راحتی هر اتهامی را وارد کند و هر تهدیدی را انجام دهد مسلما سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و آینده روشنی نخواهیم داشت.
اجرایی افزود: در صورت انجام نشدن اقدامی برای صیانت از ارکان نظام، بعید نیست این تهدیدها و توهین ها باز تکرار نشود و هر کسی به خود اجازه دهد این کار را انجام دهد.

برخورد با بداخلاقی، زمینه‌ساز تقویت اعتماد مردم
دبیر انجمن اسلامی جامعه پزشکان فارس ادامه داد: جای تاسف است نماینده تهدید کننده رییس جمهوری در لباس روحانیت که از دیرباز در کشور ما دارای جایگاه مذهبی و احترام خاصی بوده این حرف را می‌زند و باید حتما همگان دقت کنند این انتساب ناروایی که وجود دارد هم از ساحت مقدس روحانیت و هم نمایندگان مجلس زدوده شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد هستیم در گوشه و کنار برخی  افراد نیز به این مسایل دامن می‌زنند، گفت: راهکار اساسی این است که بزرگان کشور جرات و جسارت بیشتری به خرج دهند و به شدت با این مسایل بداخلاقی مبارزه کنند و صحبت و روشنگری داشته باشند تا مردم نیز تکلیف خود را بهتر بدانند و از کلیت نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت کنند.
اجرایی بیان کرد: حمایت مردم باعث می‌شود، اقتدار بیشتری در جهان داشته باشیم و دشمنان نیز چشم طمع به کشور نداشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی در داخل اتحاد بیشتری داشته باشیم می‌توانیم در خارج از کشور نیز حرف‌های بهتری برای گفتن داشته باشیم و این اتحاد به ثبات اقتصادی و به وضعیت اخلاقی کشور و پیشبرد اهداف اجتماعی کمک خواهد کرد.

دشمنان بیشترین سود را از اختلاف‌های داخلی می‌برند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: تجربه نشان داده بیشترین سود از اختلاف‌های داخلی را دشمنان جمهوری اسلامی ایران می‌برند چرا که آنان دوست دارند در ایران، وحدت وجود نداشته باشد و  جناح‌های مختلف به هم بتازند و کشور دچار مشکل شود.
اجرایی افزود: اگر همه گروه‌ها و بخش‌های کشور با یکدیگر اتحاد داشته باشند می‌توانیم بر علیه دشمنان داخلی و خارجی بهترین اقدامات را انجام دهیم و برای پیشرفت کشور موثر باشیم و این همان چیزی است که دشمنان نمی‌پسندند.
وی ادامه داد: دشمنان بهترین بهره‌برداری را از تحرکات تفرقه‌انگیز می‌کنند و اگر نماینده‌ مجلسی حرفی بزند با بزرگنمایی آن تلاش می‌کنند احساسات عمومی را جریحه‌دار کنند.

ضرورت حرکت در مسیر همدلی
دبیر انجمن اسلامی جامعه پزشکان فارس بیان کرد: وقتی دشمنان اختلاف‌های داخلی و اتهامات مسوولان سیاسی کشور بر علیه یکدیگر را بزرگ می‌کنند مردم نیز ناامید می‌شوند، مردم می‌گویند این جناح و آن جناح زیاد فرقی نمی‌کند و وقتی به قدرت می‌رسند همه را متهم می‌کنند.
اجرایی اظهارکرد: این وضعیت باعث می‌شوند تا به اتحاد و همدلی مدنظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب دست پیدا نکنیم.
وی ادامه داد: با این وضعیت و رفتارها روز به روز از دستیابی به اجماع کلی که باید برای پشتیبانی از دولت و حمایت از نظام شکل بگیرد ناامید می‌شویم چرا که افراد جامعه دلسرد می‌شوند.
وی اضافه کرد: بهترین شرایط برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، وجود نزاع و اختلاف بین بخش‌های مختلف کشور است، وقتی در کشور شاهد بگومگوهای سیاسی هستیم بسیاری از دشمنان از این فرصت سوء استفاده و مسوولان را فاقد عقلانیت و شرایط اداره نظام قلمداد می‌کنند لذا همه باید دقت کنند تا در دام دشمنان نیفتند.

لزوم پرهیز از رفتار احساسی در سال نخست فعالیت مجلس
این فعال سیاسی گفت: متاسفانه در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در سال نخست شاهد بودیم که هیجانات و احساسات گذرایی بر برخی نمایندگان مسلط می‌شود و اخلاقی که باید در جامعه اسلامی حاکم باشد در برخی از افراد وجود ندارد و برای اثبات خود حریف و طرف مقابل خود را می‌کوبند و این باعث ایجاد ناامیدی بیشتر در جامعه می‌شوند.
اجرایی افزود: همچنین باعث می‌شود ارکان‌های مختلف نظام وقت و فرصت کافی را برای پرداختن به مسایل اصلی کشور نداشته باشند و وقت خود را برای پاسخگویی اختصاص دهند.
وی ادامه داد: متاسفانه این مساله یک سهم مهلک است که بسیاری از افراد بر اثر تحریک برخی از افراد یا به دلیل نرسیدن به بلوغ و عقلانیت لازم حرف‌هایی می‌زنند که مشکلاتی را در جامعه به وجود می‌آورد.

مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۲۵ مهرماه ۹۹ در رفتاری بحث‌برانگیز درخواست اعدام رییس جمهوری را در توییتر مطرح کرد، این اقدام انتقادهای بسیاری را برانگیخت.

علی ربیعی سخنگوی دولت ۲۹ مهر ماه در نشست خبری خود با بیان اینکه معاونت امور مجلس و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال پیگیری موضوع توهین به رییس جمهوری از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است، گفت: معتقدیم که موضوع از منظر عمومی و جرم عمومی باید مد نظر قرار گیرد و قوه قضاییه باید براساس اینکه به طور آشکار از جنبه عمومی برخی حرف از اعدام رییس جمهور یک کشور می‌زنند، موضوع را پیگیری کند. استیضاح حق مجلس است و در این مورد حرفی نداریم اما برخی نمایندگان فرمایشات مقام معظم رهبری را اساسا درونی نکردند یا به آن اعتقاد ندارند.
ربیعی تاکید کرد: از معظم له تشکر می‌کنیم که فاصله بین نقد و توهین را مشخص کردند. الگویی که رهبری گذاشتند می‌تواند رویه عادلانه برای تشخیص اظهارات محفلانه یا دلسوزانه باشد. معتقدم این توهین‌ها نیاز به شاکی خصوصی ندارد و اهانت به رییس جمهور در حیطه جرایم عمومی قرار دارد.

نظر شما