شناسهٔ خبر: 43497400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پویش ملی «نامه‌ کودکان به نویسندگان محبوب» در خراسان رضوی برگزار می شود

دفتر مطالعات و برنامه ‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته ملی کودک پویش ملی «نامه‌ به نویسنده محبوب خود» را برگزار می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته ملی کودک پویش نامه‌ به نویسنده را برگزار می کند، هدف از این پویش، استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها و استفاده از امکانات موجود در فضاهای مجازی در جهت ترویج اجتماعی کتاب‌خوانی در سراسر ایران و تشویق کودکان و نوجوانان به گفت‌وگو پیرامون کتاب‌هایی است که خوانده‌اند و همین طور ارتباط بیشتر بین مخاطبان یعنی کودکان و نوجوانان و نویسندگان می باشد، در این پویش کودکان و نوجوانان می توانند به نویسندگانی که کتاب‌هایی آنها را خوانده‌اند نامه بنویسند.

 

شرکت در این پویش منحصر به اعضای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک نیست و همه کودکان و نوجوانان ساکن در شهرها و روستاهای ایران می‌توانند در آن شرکت کنند، برای شرکت در این پویش کودکان و نوجوانان می توانند پس از نوشتن نامه خود آن را در سایت شبکه ترویج کتابخوانی ایران به آدرس bookpromotion.ir مراجعه کنند و نامه خود را در فرم مربوطه بارگذاری کنند. همه نامه‌ها پس از دسته‌بندی برای نویسندگان یا مترجمان و پدیدآورندگان کتاب ارسال شده و به تدریج در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ترویج کتاب‌خوانی معرفی می‌شوند.

 

در پایان پویش، به تعدادی از برگزیدگانی که بیشترین امتیازها را کسب کرده باشند، علاوه بر معرفی در سطح ملی، جوایزی اهدا خواهد شد، شیوه مشارکت، خواندن کتاب‌های نویسنده، نگارش یک نامه به نویسنده، انتشار تصویری از نامه در شبکه‌های اجتماعی و اسکن یا عکس با کیفیتی از نامه است، پر کردن فرم اختصاصی شرکت در پویش در سایت bookpromotion.ir/letter به کدام نویسنده نامه بنویسیم شرکت کنندگان آزاد هستند که به همه نویسندگانی که کتاب‌های آن‌ها در کتابفروشی‌ها یا کتابخانه‌های عمومی وجود دارد نامه بنویسند.

 

شرکت‌کنندگان همچنین آزاد هستند که علاوه بر نویسنده، به سایر عوامل صنعت نشر هم نامه بنویسند، بنابراین شرکت‌کنندگان می‌توانند به افراد زیر نامه بنویسند: نویسنده کتاب، یعنی کسی که کتاب را نوشته است و نام او در شناسنامه کتاب درج شده است، مترجم کتاب، یعنی کسی که کتاب را از یک زبان خارجی به فارسی ترجمه کرده است و نام او در شناسنامه کتاب درج شده است، تصویرگر کتاب، یعنی کسی که تصاویر کتاب را کشیده است و نام او در شناسنامه کتاب درج شده است.

 

ناشر کتاب، یعنی شرکت یا سازمانی که کتاب را منتشر کرده است و نام آن در شناسنامه کتاب درج شده است، کتابفروشی، یعنی جایی که کتاب از آنجا خریده شده است، برای این نامه باید نام کامل کتابفروشی در متن نوشته شود اگر نام مسئول کتابفروشی هم نوشته شود خوب است اما اگر نمی‌دانید، ایرادی ندارد، کتابخانه، یعنی جایی که کتاب از آنجا به امانت گرفته گرفته شده است. برای این نامه باید نام کامل کتابخانه متن نوشته شود، اگر نام کتابدار کتابخانه هم نوشته شود خوب است اما اگر نمی‌دانید، ایرادی ندارد.

 

چه نامه‌ای بنویسیم؟ بچه‌ها هنگام خواندن یا دوباره خواندن هر کتابی به ایده‌هایی برای نوشتن نامه به نویسندگان می‌رسند، شرکت‌کنندگان اگرچه باید نامه را خودشان و به زبان خودشان بنویسند، اما در انتخاب موضوع نوشتن آزادند، برای مثال نامه می‌تواند شامل نظر شخصی بچه‌ها درباره کتاب، نقد کتاب ، تجربه خودشان از کتاب را بنویسند یا ایده جدیدی را برای نوشتن یک کتاب جدید معرفی کنند.

 

نامه را روی یک برگه سفید A۴ بنویسید، نام و نام خانوادگی نویسنده، روستا، شهر، استان و همچنین چهار رقم آخر کدملی بچه‌ها روی متن مشخص باشد. بچه‌ها می‌توانند کاغذ حاشیه‌های نامه را با رنگ‌آمیزی و نقاشی تزئین کنند اما این تزئینات نباید مزاحم متن نامه شوند. همچنین بچه‌ها می‌توانند نامه را با خط خودشان بنویسند. تایپ نامه هم ایرادی ندارد.

 

انتشار نامه در شبکه‌های اجتماعی پس از نوشتن نامه می توانند یا نامه خود را اسکن کنند و یا عکسی با کیفیت از آن بگیرند و در فرم مخصوص این پویش در وب سایت شبکه ترویج کتابخوانی بارگذاری کنند و یا تصویری از آن را در شبکه‌های اجتماعی عمومی منتشر کنند، جاهایی مثل اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی، وبلاگ‌های داخلی، سایت آپارات، سایت شخصی و غیره. این صفحه باید باز باشد و دسترسی همگانی به آن فراهم باشد سپس لینک این صفحه را در همان فرم مخصوص پویش نامه به نویسنده در وب سایت شبکه ترویج بارگذاری کنند.

 

پر کردن این فرم در آدرس bookpromotion.ir/letter الزامی است، ارزیابی و داوری نامه‌ها در پایان پویش، نامه‌ها توسط هیئت داوران خوانده و ارزیابی می‌شود و به نامه‌های برگزیده جوایزی تعلق خواهد گرفت، برای داوری نامه‌ها شاخص‌هایی همچون خلاقیت، اصالت، رعایت اصول نگارش در نظر گرفته شده است که با نظر جمعی از نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان انجام خواهد شد، در پایان این پویش بهترین نامه ها همراه با پاسخ آنها در قالب یک کتاب تدوین و منتشر خواهد شد.

پایان پیام/483

نظر شما